Közösen lobbizik a Ferrari és a Red Bull a Mercedes-gumik ellen

A 2019-es új gumik idényen belüli módosítása mellett lobbizik a Ferrari és a Red Bull. Ezt tartják az idei Mercedes-dominancia alapjának. Követelnék vissza a tavalyi abroncsokat, ám összefogásuk a jelek szerint hatástalan.

Christian Horner és Mattia Binotto (Fotó: XPB)

„Minden a gumikról szól idén” – hallottuk már számtalanszor csapatoktól és versenyzőktől egyaránt 2019-ben. A Pirelli az idei szezonra módosított korábbi abroncsain, és ez a legtöbb csapatnak komoly fejtörést okoz. Autójuk egyes pályákon működik, másokon nem – egyedül a Mercedesről érződik az, hogy ura a helyzetnek.


A korábban sokat küszködő Haas csapatfőnöke, Günther Steiner többször is kritizálta a Pirelli abroncsait és az egész rendszert, mely ekkora súlyt ad a gumiknak a versenyt befolyásoló tényezők sorában. „Az autónk idén jobb lett, kiegyensúlyozottabb, jobb a balansza. A gumikat nem tudjuk működésre bírni, és kétlem, hogy bárki is teljesen ismerné ezeket a gumikat a paddockban. Ez a legnagyobb gond: ez elvonja a figyelmet arról, milyen jók is ezek az autók” – ecsetelte.


Aztán nyíltan kijelentette: az F1 már egy gumikezelő versennyé vált. „A mi autónk hol jó, hol nem, és ezzel mindenki így van a gumik miatt. Nem igazán mutathatjuk meg, mennyire jó az autónk, csak az derül ki, hogy ki képes munkára bírni a gumikat, és ki nem. Ez a gumik működési tartományának bajnoksága pillanatnyilag. Szerintem senki sem igazán elégedett a gumikkal és működésükkel.”


Később még mókás hasonlattal is élt. „Van, hogy előrelépést érsz el, de bármit is tanulsz egy versenyen, nem biztos, hogy azt használni tudod a következőn. Ez nehéz, minden alkalom egy új meglepetés. Olyan, mint a Kinder tojás: várod, hogy mi van benne…”




Fotó: XPB Fotó: XPB


Hogy e Kinder tojás mennyire meghatározza az erőviszonyokat idén, azt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a Ferrari és a Red Bull összefogott, és pár csapattal kiegészülve elkezdett lobbizni a Pirellinél, hogy még idén változtasson az abroncsokon. Motivációjuk oka: mindketten úgy vélik, hogy a Mercedes eddigi dominanciájának alapját a gumik jelentették. Nemrég egy Mercedes-mérnök is beismerte, a múlt évi problémájukat gyakorlatilag teljes egészében megoldotta a gumik 2019-es változása, anélkül hogy különösebben tenniük kellett volna bármit is.


A vékonyabb futófelület nehezebbé teszi a gumik fölmelegítését, és ezt követően a hő megtartását is, hiszen kevesebb réteg áll a rendelkezésre ehhez. Az eddig gumikímélő autóval rendelkező Ferrari és Red Bull hirtelen el is kezdett szenvedni, és számos helyen nem tudta hozni azt a teljesítményt, amire képes lehetett volna – a gumik miatt. A Mercedes eközben agresszívebb maradt, ám ezzel most nem túlmelegíti a papucsokat, mint tavaly, hanem jól működteti őket.


Összefogott a Ferrari és a Red Bull


A Red Bull vezetői szerint egyedül a Mercedes látja a hasznát a változtatásoknak. „Idén a gumi vékonyabb és merevebb lett, új profilt kapott. Ez nagyobb energiát igényel, nehezebb fölmelegíteni” – nyilatkozta a Sky Sportsnak Christian Horner csapatfőnök. „Amikor tavaly ezeket a gumikat használtuk, a Mercedes minden versenyt megnyert (csak Franciaországban és Spanyolországban, Silverstone Ferrari-siker hozott – a szerk.). Szerencsések voltak. Az autójukkal, amely durván bánt a gumikkal, főleg a hátsókkal, idén a gumicsere a kezükre játszott, és egy jó tartományba hozta őket. A többiek próbálják utolérni őket.”


A tanácsadó Helmut Marko emlékeztetett, egy éve a Mercedes kezdett heves gumilobbiba (már a téli teszteken), és ennek eredménye lett a 2019-es verzió. „A Mercedes egyedüli csapatként profitál ezekből a hülye idei gumikból. Kilenc csapatnak problémát okoz, egynek nem. És kinek az ötlete volt a gumik módosítása? A Mercedesé! Mert folyamatosan hólyagosodással bajlódtak.”




Mercedes, Red Bull, Ferrari (Fotó: Mercedes) Fotó: Mercedes


A kritizálókhoz a Ferrari csapatfőnöke, Mattia Binotto is csatlakozott. Érvelésében nem az önös érdeküket, hanem a sportág érdekeit emlegeti. „Ezek a gumik már nem melegszenek túl, és alig kopnak emiatt. Ennek következtében a versenyeken egyetlen kiállás van, ami pedig nem tesz jót a show-nak” – sütötte el a szokásos „show-s” közhelyet Binotto.


Marko hozzátette: „Az nem járja, hogy a gumik döntenek el mindent. Egyáltalán nem is számít már, hogy kinek mennyire jó az autója. Ha nem találsz bele a működési tartományba, esélyed sincs. Nekünk a gumikímélés volt az erősségünk, de ezt már nem használhatjuk.”


Az F1 vezetésére eközben azzal próbálnak nyomást gyakorolni, hogy eszükbe juttatták, a nézőszámnak és a sportág népszerűségének nem fog jót tenni, ha a Mercedes az összes győzelmi trófeát hazaviszi idén…


„A legjobb nyilván az lenne, ha visszatérnénk a múlt évi gumikhoz” – bökte ki kívánságukat Horner. „Kilenc csapat elégedett lenne ezzel, egy nyilván nem… Az F1 szórakoztatása szempontjából helyes lenne a Pirellitől, ha ezt tenné.”


Szavainak némiképp ellentmond, hogy a Mercedesen kívül is van, aki támogatja a mostani gumik maradását. „Már egész jól értjük a gumikat, szóval nincs ok változtatni” – jegyezte meg Zak Brown, a McLaren ügyvezetője.




Fotó: XPB Fotó: XPB


A Pirelli közölte: nem lesz változás!


A nagy összefogásnak a hatása aligha lesz erőteljes. A szabályok értelmében a Pirelli csak két esetben módosíthatna év közben: vagy ha a csapatok legalább 70%-a erre kéri őket, vagy ha az FIA teszi ugyanezt. Esetleg biztonsági okokra hivatkoznak, mint a múlt évben három verseny esetében.


Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója jelezte, idén garantáltan nem lesz változás. „Biztonsági okok miatt változtattunk a futófelületen. Idén már nem javíthatunk, inkább a megismerésükkel lehet előrelépni, azzal, ha rájössz, mit kell tenni, és mik okoznak problémát. A szabályzat nem teszi lehetővé, hogy a Pirelli változtasson a gumikon, ezek olyanok, amilyenek. Egy dolgon változtathatunk: hogy milyen típusokat viszünk az adott pályákra. a rendelkezésre álló ötből. Ezen változtathatunk, és mondjuk a keményebb gumik helyett hozhatjuk a lágyabbat. De semmi több.”


A szakember azért a panaszkodóknak is tett egy ígéretet. „Az idei tapasztalatokat a 2020-as keverékekhez fel fogjuk használni. És talán fog változni a vékonyabb futófelület is.”


A Mercedes védi a Pirellit


És hogy mit mond mindeközben a Mercedes? Toto Wolff a védelmébe vette a Pirellit, mondván, nem könnyű mindenki igényeinek megfelelő gumikat gyártani a szűkös lehetőségek mellett, így érthető, hogy vannak panaszkodók. „A Pirellit lehetetlen feladat elé állították. Egy gyorsan kopó gumit kellene gyártaniuk, ami több kerékcserét és taktikai sokszínűséget eredményez. A mérnökök viszont kiszámolták, hogy ha tíz másodperccel lassabban haladunk, a gumi egy kiállással is kibírja, és ez a leggyorsabb módja a verseny teljesítésének. És ezt is csináltuk. Ezek után megmondtuk a Pirellinek, hogy tegye keményebbé a gumikat, de egyes csapatok panaszkodni kezdtek, hogy nem lehet őket vezetni, mert túl sokat csúszkálnak velük” – foglalta össze az elmúlt pár szezon eseményeit, irányait.


Wolff kiemelte, mivel a gumik mindenkinél egyformák, csak a csapatokon múlik, hogyan alkalmazkodnak.