Nem tetszik a 2021-es autóterv a csapatoknak, halasztást kérnek

Leginkább az F1 új 2021-es autókoncepciójával elégedetlenek a csapatok az FIA és a Liberty Media reformtervei közül. Nehezményezik a bújtatott IndyCar-stílusú egységesítést, ezért októberig tolhatják a véglegesítés határidejét. Csúcstalálkozó csütörtökön.

Az F1 2021-es autótervei (fotó: Formula1.com)

Az FIA június 4-én egy 240 oldalas dokumentumot küldött szét a csapatoknak, melyben részletesen taglalták a 2021-es sportági megújulás technikai és sportszabályzatát, továbbá tájékoztatták őket a költségplafon bevezetéséről és a sportági bevételek új elosztási rendszerének tervezetéről is. Kanadában a csapatok képviselői már a hétvége előtt tárgyalóasztalhoz ültek, majd a következő napokban a sajtó előtt is kommentáltak egy-egy tervet, melyből máris kiderült, hogy az egyetértésnek és megállapodásnak még a közelében sem járunk.


Az F1 és a csapatokkal kötött, 2020 végéig szóló különmegállapodás értelmében az átfogó reformok tervét 18 hónappal azok bevezetése előtt tisztázni kell. A 2021-es megújulás esetében ez június 30-i határidőt jelent. Az FIA Motorsport Világtanácsa június 14-én (péntek) ülésezik, ekkor lenne lehetőség a szabályok ratifikálására. Ez viszont szinte biztosan nem fog megtörténni, és egyre inkább úgy tűnik, hogy a június 30-ai határidőt is ki fogják tolni. A sportági vezetés komoly változtatásokat már nem hajtana végre a terveken, a csapatok felé jelezte, csupán finomításokra és pár részlet tisztázására nyitott. Azonban lehet, hogy ne ússza meg ennyivel.


Várakozásukkal ellentétben nem a költségek kérdése kavarta a legnagyobb vitákat, a jelek szerint azzal valamennyi gárda együtt fog tudni élni, még ha vannak is kifogásaik.


A sportszabályzat tekintetében a péntekre kiterjesztett parc fermé-szabályt ellenzik a leghevesebben. Többen kiemelték, nem tűnik F1-es megoldásnak, hogy a csapatoknak tiltják az autók komolyabb módosítását a hétvégéken belül, és többen azt is szeretnék tisztázni, pontosan mi minden esne a korlátozás alá.


Sokaknak nem tetszik Brawnék „egyenautója”


A legnagyobb problémát a technikai oldal jelenti. Ross Brawn F1-es sportigazgató mérnökcsapata hónapok óta fejleszti az F1 2021-es versenyautóját, mely drasztikus javulást fog hozni az előzés és a versenyek minőségének problémájában. Már a 10. modelljüket is elkészítették, ám hiába állnak készen a véglegesítésére, a csapatok ellenállásába ütköztek. „Hagytuk a csapatokat belefolyni ebbe a fejlesztési folyamatba. Mindig informáltuk őket mindenről. Amit most kézhez kaptak, annak már mind tudatában voltak. Vajon miért nem kongatták meg korábban a vészharangot?” – tette föl a kérdést rosszallóan Brawn.


Az istállók csőrét mindenekelőtt a „központosítás” böki: az F1 akarja megmondani, milyenek lehetnek az autók, amiket viszont az ő feladatuk megtervezni és legyártani. Nem tetszik nekik, hogy a biztos hatás érdekében nagyon leszűkítik a mozgásterüket, alig hagyva módosítási lehetőséget az autó formájának alakításában, és egy sor egységesített alkatrészt is be akarnak vezetni. Továbbá elégedetlenek azzal is, hogy az új autókoncepció továbbra is túl nagy tömegű, és kinézetre sem elég vonzó. Fogalmazhatnánk úgy is: túl indycaros és Forma–E-s…




Ross Brawn (Fotó: XPB) Ross Brawn (Fotó: XPB)


„Ezek egyenautók, csak fű alatt bevezetve” – állapította meg kritikusan egy mérnök az Auto Motor und Sportnak. „Az autók mind egyformán fognak kinézni, és csak a festésük lesz más. Ezzel elvész a Forma–1 lényege, hogy mind különböző megoldásokkal állunk elő.”


A ferraris Mattia Binotto is úgy érzi, teljesen sarokba akarják szorítani őket a „show-csinálás” kedvéért. „Alig lehet közöttünk különbség” – jegyezte meg, a dizájnra utalva.


Cyril Abiteboul Renault-főnök hozzátette: „Egyértelmű, hogy még lenne min dolgozni. Tisztán látható nehézségeink vannak a kitűzött célok elérésével, mert ezek a célok ellentmondásosak. Jobb show-t akarunk, közben viszont nincs rendben az autók tömegének és erejének az aránya, sőt rosszabb, mint ami most van.”


Halasztás októberig – ha a Renault is igent mond


Mindezek után nem meglepetés, hogy a csapatok újra szorgalmazták a szabályvéglegesítés októberre napolását. A résztvevők Kanadában az időmérő napján újra tárgyalóasztalhoz ültek Chase Carey F1-elnökkel, valamint Jean Todt FIA-elnökkel, és arról állapodtak meg, hogy hagynak még időt maguknak, vagyis hivatalosan is kitolják a június 30-ai eredeti határidőt. Erről ugyanakkor hivatalos dokumentumot is alá kell írniuk, mégpedig mind a 10 csapattal, erre pedig egyelőre nem került sor..


A Renault az egyedüli ódzkodó. Mint azt Cyril Abiteboul elmondta, nem az októberi határidő zavarja őket, csupán attól tartanak, hogy a felmerült problémákat addig sem fogják tudni megoldani, és egyes csapatok csak azért akarják halogatni a véglegesítést, mert változást sem akarnak. Ám kiemelte, ha biztosítékot kapnak arra, hogy lesznek megoldások októberig, ők is készek áldásukat adni a halasztásra.




Fotó: XPB Fotó: XPB


Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke úgy véli, nincs esély arra, hogy még ebben a hónapban véglegesítsék a terveket. „Volt egy konstruktív tárgyalás a Libery embereivel, Todt elnökúrral és a csapatokkal, azt mondtuk, hogy októberig felfüggesztjük a dolgot. Alapvetően egyetértünk, de mint mindig, itt is a részletekben lakozik az ördög. Az alapok helyesek, előrébb vihetik a sportágat, de vannak bizonyos részletek, amiknek még ki kell forrniuk magukat, így érdemes lenne tárgyalóasztalnál beszélni róluk” – foglalta össze a dolgok jelenlegi állását.


Az FIA és a Libery Media csütörtökre a csapatokat és a versenyzőket is Párizsba hívta, hogy egyeztessenek a 2021-es szabályokról. A versenyzőket azt követően vonnák bele a játékba, hogy Lewis Hamilton Kanadában panaszkodott, őket senki sem kérdezi soha.


Egyelőre kérdéses, milyen egyezség várható, és lesz-e olyan témakör, amelyben megszületik a konszenzus. Bár úgy tűnik, az októberi halasztásra van a legnagyobb esély, az FIA Motorsport Világtanácsnak elméletben lehetősége van arra is, hogy másnapi ülésén hivatalossá és véglegessé tegyen szabálytervezeteket.

Kapcsolódó tartalom