Musorujsag
Élő Eredmények

A boxutcai módosítás, amivel Hamilton hibába tudta hajszolni Vettelt

A boxutcai módosítás, amivel Hamilton hibába tudta hajszolni Vettelt

Mercedes
A pole-ra hangolták, a verseny első felében ezért volt gyengébb a Mercedes autója. Mérnökük szerint megfelelően megválasztott hűtési beállításokkal Lewis Hamilton önerőből legyőzhette volna Sebastian Vettelt Kanadában.

A győzelem sorsáról döntő büntetés volt a fő beszédtéma az idei Kanadai Nagydíj kapcsán, pedig a verseny több szempontból is alakulhatott volna másképp. Egyrészről Sebastian Vettelnek semmi oka nem lett volna dühöngeni, ha a 48. körben nem hagyja el a pályát, s követ el ezzel egy olyan hibát, amely veszélynek teszi ki őt – akár Lewis Hamilton támadása, akár az FIA büntetése szempontjából.

Hamilton a versenyt követően ki is hangsúlyozta, ellenfele azért csúszott ki a 3-as kanyarban, mert ő annyira szorongatta a kerékcserék után, és sikeresen hibába hajszolta. Hogy a kiállását követően összeszedett 4,5 másodperces hátrányát ilyen könnyedén ledolgozta, s ennyivel gyorsabbnak bizonyult a Ferrarinál, az a Mercedes mérnökeit is meglepte kicsit. Andrew Shovlin vezető mérnök elárulta, az első etaphoz viszonyított javulásuk nem pusztán annak volt köszönhető, hogy gyorsultak a kemény gumin, hanem annak is, hogy a kiállás során csapatuk leszedett pár takaró elemet a hűtőnyílásukról.

„Az első etapunkon problémánk volt. Miközben Lewis képes volt tartani Sebastian tempóját, nem tudott közel maradni hozzá, mert az autója elkezdett túlmelegedni. Emiatt kicsit le kellett szakadnia, elvenni a lábát a gázról, hogy hűtse. Amikor Sebastian kiállt, azt mondtuk, Lewisnak, hogy nyomja, de a gumija elkopott egy kicsit, és az utolsó két köre már nem volt igazán gyorsabb az előzőeknél. Alapvetően emiatt nem működött a fordított elévágási kísérletünk” – magyarázta a szakember a Mercedes futamelemző videójában, kiemelve, hogy Hamiltont csak egy esetleges biztonsági autós fázis miatt tartották ki egy körrel tovább, s nem hívták be egyből Vettel után.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB) Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

A hűtési problémákat elmondása szerint az okozta, hogy autójukat az időmérőre hangolták ebből a szempontból: a kisebb légellenállás és a jobb egyenesbeli tempó érdekében nem nyitották meg annyira nyílásaikat, amennyire a vasárnap tetőfokát elérő meleg indokolta volna. „Látható volt, hogy a második etapban már sokkal gyorsabbak voltunk. Ez annak köszönhető, hogy a kerékcsere alkalmával változtathattunk a hűtésen. Ennek következtében Lewis sokkal keményebben nyomhatta, és képesek voltunk megdolgoztatni Sebastiant. Ha tudtuk volna, hogy ilyen tempókülönbség lehetséges, akkor próbálkoztunk volna az elévágással, és egy körrel korábban kiálltunk volna (ti. mint Vettel – a szerk.). Szoros lett volna, és talán működött is volna.”

„De még ha nem is működött volna, Lewis akkor is melegebb gumin lett volna, amikor Sebastian visszatért a hideg gumin, és ez talán elég lett volna az előzés megkísérléséhez abban a körben. Természetesen ami most nem működött, azt legközelebb másképp fogjuk csinálni. Ha most is így lett volna, akkor egy körrel Sebastian előtt álltunk volna ki, és nem kettővel utána.”

Lewis Hamilton (Fotó: XPB) Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Shovlin kiemelte, ugyanez a hűtési probléma magyarázta azt is, hogy Valtteri Bottas a két Renault mögött haladva jócskán lemaradt az élen haladóktól. „Neki is vissza kellett vennie, hogy tiszta levegőt kapjon, ami jobban hűti az autót. Nem igazán tehetett mást, mint hogy kivárja, mire a többiek lágy gumija elhasználódik, és kiállnak előle. Az etap végére viszont Valtteri felgyorsult, valójában gyorsabb lett Lewisnál. Szóval nem Valtteri autójával volt a gond, hanem az autó alulhűtésével. Az időmérőn leggyorsabb csomagot akartuk, és ennek következménye volt, hogy kicsit jobban szenvedtünk a forgalomban. Eredetileg nem azt terveztük, hogy ennyire hátul leszünk a rajtrácson. De ahogy Lewis esetében, Valtterinél is változtattunk a kerékcsere során, megnyitottuk az autót, és utána ő is sokkal jobban nyomhatta a verseny hátralévő részében.”

Hogy ennyire agresszívek voltak a hűtéssel, annak hátterében a Mercedes egyenesekben tapasztalt lemaradása állt. Kanadában a Ferrari a padlógázas tempójának köszönhette pole pozícióját, miközben a Mercedes többek között a hűtőnyílásainak lefedésével is próbálta csökkenteni autója légellenállását, hogy csökkentse ezen hátrányát. Ám így sem jártak sikerrel: Hamilton a versenyen még nyitott DRS-sel is legfeljebb csak megközelíteni tudta Vettelt, így a pályán előzésre nem került sor végül, csak az FIA által kiosztott 5 másodperc segítségével.

Borítókép: Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

További tartalmak