Ahogy egyre egyértelműbbnek tűnik, hogy 2019 egy újabb Mercedes-duplázás éve lesz, úgy kap egyre több kritikát a sportág annak kapcsán, hogy olyan feltételeket teremtett, amelyek csak erősítik a csillagosok 2014 óta tartó uralmát. A Red Bull Kanadában a Ferrarival együtt például elkezdett az idei gumikra mutogatni. Szerintük a Pirelli olyan változtatásokat hajtott végre abroncsain 2018-hoz képest, amelyek kizárólag a Mercedesnek kedveznek, mindenki mást nehéz helyzetbe hoztak. Ezt ők elég alapnak éreznék a változtatásra, ám mivel nincs meg az ehhez szükséges számú szavazatuk, nem is kezdeményeztek módosítást.
De az energiaitalosok a közelmúlt egyéb szabályváltozásait is a Mercedest segítő módosításoknak tartják. Nemrég főtervezőjük, Adrian Newey részletesen levezette, hogyan kedveztek a 2019-es előzéskönnyítő aerodinamikai változások, az új első szárnyak a Mercedes által évek óta követett tervezési filozófiának, Helmut Marko pedig már évek óta zsörtölődik amiatt, hogy a 2014-ben bevezetett motorformula szinte lehetetlenné teszi az ezen korszaknak eleve nagy előnnyel nekivágó Mercedes utolérését.
Az osztrák most amellett érvel, hogy még idény közben változtassanak a „Mercdes-gumikon”, mivel a sportágnak nem érdeke végignézni, ahogyan a németek minden futamot nevetve megnyernek, miközben mindenki más csak szenved a Pirellikkel, és miattuk nem jut egyről a kettőre saját fejlesztéseivel sem.
A Speedweeknek adott interjúban szembesítették Markót azzal, hogy egyesek rossz vesztesnek tartják őket panaszaik miatt, melyeket ironikussá tesz, hogy 2010 és 2013 között még az ő dominanciájuk kapcsán kritizálták sokan az F1-et. A tanácsadó szerint azonban két nagy különbség is van a két helyzet között. „Nem tudom, miért kéne védekeznem annak kapcsán, amiket a gumik visszásságáról mondok. Igen, Vettellel mi is négy szezonon át domináltunk, de sosem voltunk olyan dominánsak, mint most a Mercedes. Nekünk alig voltak kettős győzelmeink. És amikor mi domináltunk, az évek során mindig hátráltattak bennünket. A szárny hajlékonyságát például előbb ötven, aztán száz százalékkal csökkentették, és voltak módosítások a befújt diffúzor körül is. Ezeknél még volt mód szezon közben bevezetni változtatásokat, ma meg nincs” – utalt arra, hogy a Pirellinek és az FIA-nak eszében sincs a Mercedes egyik fő fegyverét jelentő gumikhoz nyúlni, miközben az előző érában a Red Bullt rendre próbálta megfosztani leghatékonyabb fegyvereitől.
„Azt nem tudom, hogy a törekvésünk most a gumikkal reménytelen-e. A Pirelli egyszer már változtatott év közben: a 2013-as silverstone-i katasztrófa után, amikor egymás után robbantak föl a gumik. Mint mondtam, itt fennáll egy visszásság. De a legkevésbé nem nekünk, hanem a Ferrarinak tetszik a mostani gumiszabály” – tette hozzá.
Miközben Marko nyilvánvalóan hazabeszél, és a Red Bullt szeretné versenyképesebbé tenni, kiemelte, a szorosabb verseny a sportág érdeke is lenne. És szerinte az F1-gyel ellentétben a motoros világ királykategóriájának számító MotoGP nem lenne ennyire tehetetlen hasonló helyzetben. „Ott már rég megoldották volna ezt a problémát. A Forma–1-ben mi nem vagyunk kötelesek egyetlen csapatot sem előnyhöz juttatni. A mi kötelességünk az, hogy a szurkolókat a lehető legjobb versennyel szolgáljuk ki.”
Marko Barcelonában felkérte a MotoGP vezetőjét, Carmelo Ezpelatát, hogy hasson az F1 vezetőségére, és segítsen változást elérni. Ezpelata megtisztelőnek nevezte fölvetését, ám visszautasította azt. „Az F1 a helyzetét a szabályainak köszönheti. Carmelo sosem hagyta volna, hogy ilyen szabályai legyenek. A mi szabályzatunk például megbünteti Vettelt, aki nagy nehezen próbál visszatérni a pályára, miután le kellett vágnia azt” – hozta összefüggésbe Marko a kanadai balhét kiváltó döntést az F1 általános problémáival.