A csapatfőnök ismertette a Ferrari válságtervét

Nem áll szándékában teljesen átalakítani jelenlegi versenyautóját a Ferrarinak, ám Mattia Binotto elárulta, milyen konkrét tervük van az SF90-es rendbetételére.

Sebastian Vettel és Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Hogy Kanadában sem sikerült megszerezniük 2019-es első futamgyőzelmüket, az talán csak egy vitatható időbüntetésnek volt köszönhető, ám hiába ért célba elsőként Sebastian Vettel erőből a Ferrarival, a vörösök idei autója ettől még nem vált versenyképesebbé. A montreali pálya egyszerűen minden tekintetben feküdt az autójuknak: hosszú egyenesei kihangsúlyozták legfőbb erényét, a nagy motorerő és a kis légellenállás miatt kiváló végsebességét, a kevés kanyarban pedig nem tudott igazán előjönni a leszorítóerő hiánya miatti legfőbb gyengeségük. Mattia Binotto csapatfőnök figyelmeztetett is, jó szereplésük inkább a körülményeknek köszönhető, az autójuk mit sem változott az év korábbi versenyeihez képest, az továbbra is problémás masina.


Miközben a csapat a váratlanul gyengén sikerült ausztráliai hétvége után még egyszeri kisiklást és gyors megoldást emlegetett, Binotto ma már elismeri, gyökeres problémáik vannak, melyeket csak a harmadik-negyedik hétvégén sikerült észlelniük. „Kínában vált világossá számunkra, hogy meg kell oldanunk egy problémát. Aztán a végső megerősítést ennek kapcsán Barcelona hozta meg” – nyilatkozta az Auto Motor und Sportnak.



Elvakította őket a jó kezdés


Hogy miért csak ilyen későn tisztult a kép, arra több magyarázat is van. A téli teszteken az autójuk jól muzsikált, a Mercedes pedig még formán kívül volt, így a jelek arra utaltak, hogy a Ferrari van lépéselőnyben. Ausztráliában az autó állandó problémáin túl más okai is voltak a gyengélkedésüknek, Bahrein pedig Kanadához hasonlóan kedvezett a csomagjuknak, így ott nem domborodott ki igazán az azóta beazonosított hiányosságuk. „Ezenkívül Bahreinben a Mercedes elmaradt önmagától. Ez a mezőnyhöz viszonyított különbségeken is látható volt. Mi Barcelona óta nem változtattunk az autónkon, tehát Montrealban is ugyanazok voltak a gyengeségei és korlátai, mint négy héttel korábban. Csak az eredmény volt más” – emelte ki Binotto, majd rámutatott, a Mercedes eközben jócskán feljavult. „Ha az összes csapathoz viszonyítom az első versenyeken nyújtott teljesítményünket, elmondható, hogy a többiekhez képest pontosan ott állunk, ahol a téli teszteken – csak a Mercedesszel szemben nem. Szóval nemcsak mi nem hozzuk azt a Mercedeshez viszonyítva, amit akkor.”




Ferrari (Fotó: XPB) Ferrari (Fotó: XPB)


A szakember úgy véli, a téli tesztekhez mért gyors formajavulás még magát a Mercedest is meglepte év elején, ám hogy ennyire szétnyílt az olló a két csapat között, az nemcsak a címvédő gyors fejlődésének, de az ő megtorpanásuknak is köszönhető. „Ha a barcelonai teszteket hasonlítjuk az ottani versenyhez, egyszerű oka volt annak, hogy visszaesett a teljesítményünk: rossz irányba fejlesztettük az autónkat, mivel tévesen mértük föl az autónk gyengeségeit és korlátait” – adott magyarázatot. „A mi autókoncepciónk nem passzol a 2019-es gumikhoz. Az autónk a maximális leszorítóerejét tekintve nem számít a legjobbak közé. Cserébe viszont jó a légellenállásunk. Az utóbbi években jól szerepeltünk a hatékony aerodinamikánkkal, de a mostani gumikkal erre már nincs mód. Hiányzik a leszorítóerő, nehézséget okoz a gumik fölmelegítése és tartományban tartása, az optimális tapadás elérése.”



Őket vetette vissza leginkább a gumik idei változása


A gumik idei módosítása sok mindenre magyarázatot adhat az év első felének történéseiből. Egyrészről arra, miért nem működik jól a Ferrari a kis leszorítóerővel, másrészről arra is, hogyan tudta még magát is meglepni a Mercedes a vártnál is jobb teljesítményével: egyszerűen feljavította őket, hogy a Pirelli vékonyított az abroncsainak futófelületén. A Red Bullnál és a Ferrarinál panaszkodnak is a gumikra, melyek szerintük kizárólag a Mercedesnek ideális konstrukciók. Előbbi csapat már azt sem érti, hogyan lehettek annyira szerencsések, hogy éppen most módosítottak a gumik változásának megfelelő irányba az autójuk koncepcióján, jobban ráhajtva a nagy leszorítóerőre.


Az új gumikat tesztelni valamennyi résztvevőnek ugyanannyi lehetősége volt: tavaly az abu-dzabi gyakorláson minden csapat kipróbálhatta a 2019-es verziókat. Ám a Mercedest leszámítva ez mindenki számára kevésnek és félrevezetőnek bizonyult. „Ott a felmelegítési problémák a meleg idő és a pálya karaktere miatt nem mutatkoztak meg” – érvelt Binotto, miért nem látták előre a problémát. „A téli teszteken pedig talán a saját jó teljesítményünk vakított el bennünket. Amikor úgy érzed, jól állsz a többiekhez képest, akkor bizonyos fokig nyugodt vagy, nem panaszkodsz, nem azonosulsz a nagy problémával, amivel szembesülsz. Visszatekintve nekünk okozta a legnagyobb kárt a gumiprobléma. Ezekkel a gumikkal mindenkinek vannak problémái, még a legpuhábbakkal is. Sokan panaszkodnak, hogy nem érik el a működési tartományt. A gumik nem kopnak, mindig egykiállásos versenyek vannak, és ez nem éppen jó a show szempontjából sem. A Forma–1 érdekében ezt korrigálni kéne.”




Sebastian Vettel (Fotó: XPB) Sebastian Vettel (Fotó: XPB)



Nem építenek B-autót


Tekintve, hogy esély sincs a gumik év közbeni módosítására, korrekcióra most leginkább a Ferrarinak van szüksége. És látva az autójuk alapvető problémáját, úgy tűnik, hogy csakis gyökeres változtatás segíthet, amihez sok idő kell. „Két tényező van. Az egyik a gumi. Ezekre természetesen nincs ráhatásunk. Mi csak annyit tehetünk, hogy változtatunk az autónk koncepcióján. Ez nagyobb leszorítóerőt jelent, de nagyobb légellenállást is. Az ilyesmi nem megy egyik napról a másikra. A folyamat több hetet vesz igénybe, mivel biztosítanunk kell, hogy minden változtatás jó irányú legyen aerodinamikai téren. De B-autót ne várjanak tőlünk. Két-három újítás fog érkezni, és csak utána lesz esélyünk rá, hogy mindenhol kihívói legyünk a Mercedesnek” – bocsátotta előre realistán.


Úgy tudni, a következő versenyeken folyamatosan érkezni fognak a Ferrarira az újítások. Hol egy új első szárny, hol egy padlólemez, hol fordítólemezek és módosított hátsó szárnyak. Az út végén elméletben egy jobban működő, a gumikhoz is illő autó vár a csapatra.


A terv ugyanakkor azt is sugallja, hogy a Ferrarinak akár fél éve is rámehet a korrigálásra. Ez a fél év pedig bőven elég ahhoz, hogy a Mercedes behozhatatlan előnyre tegyen szert a bajnokságokban. „Nem a bajnokság az a kérdés, amit most föl kell tennünk magunknak” – hárította az esélyességüket firtató kérdést Binotto. „Az elsőbbséget a problémánk megfelelő beazonosítása és megoldása élvezi, hogy a lehető leghamarabb győzelemre esélyessé váljunk.”


„Képzelhetik, hogy nagy rajtunk a nyomás. Mindenki azonnali válaszokat vár, győzelmeket. De mi most annyira csak a feladatunkkal foglalkozunk, hogy észre sem vesszük ezt a nyomást. Tapasztalatból mondhatom, hogy a stabilitás és a folytonosság a legfontosabb. Idő kell a lemaradás ledolgozására. Képesek leszünk rá, ha összeszedettek maradunk.”




Mattia Binotto (Fotó: XPB) Mattia Binotto (Fotó: XPB)



Nem hagyják, hogy hosszú távon is lépéshátrányba kerüljenek


Ám még ha a második félévre sikerül is összeszednie magát a Ferrarinak, fölmerül a kérdés, hogy hosszabb távon mennyire veti vissza őket az idei beragadás. A Pirelli például már 2019 őszén tesztelni kezdi a 2021-től érkező 18 colos gumikat, ám miközben a Mercedes biztosít számukra tesztautót, a Ferrari éppen az idei sok feladatára hivatkozva önként mondott le erről. A teszteken résztvevő ellenfelek (Mercedes, Renault, McLaren) szerint ez már önmagában lépéshátrány lesz. És miután a Mercedes lassan kényelmesen bebiztosítja mindkét bajnoki címét, arra is lehetősége lesz, hogy a megszokottnál nagyobb forrásokat fordítson már igen korán a 2020-as és 2021-es szezonok előkészítésére, miközben a Ferrarinak a mostani problémákkal és a csapat hatékonyabbá tételével kell foglalkoznia.


„Remélem, hogy most kicsit kiengednek…” – mondta nevetve Binotto a Mercedes esetleges további előnyszerzésének lehetőségéről. Szerinte a mostani nehézségek nem hozzák őket nehéz helyzetbe hosszú távon. „Nem futtatunk párhuzamosan több projektet annál, mint amit szoktunk. Minden azon múlik, hogy megfelelő célokat tűzöl-e magad elé. A 2019-es autónkat amúgy is optimalizáltuk volna, és már a jövőbeli autókkal is foglalkoztunk volna. A felzárkózásunk tehát csak a mostani projektet teszi kicsivel nehezebbé.”


Emellett a csapat belső átszervezései, megerősítése is folyamatosan zajlik. Hogy istállójuk idén már több működési hibát is elkövetett, azt Binotto ennek tudja be leginkább. „A stratégiai döntésekről utólag mindig lehet vitázni, tíz ember mond tíz különböző véleményt. Végső soron viszont egynek kell döntést hoznia. Talán volt, amit utólag csinálhattunk volna másképp is, de hiba lenne máris mérleget vonni. Egy szezon során kiegyenlítődnek a dolgok. Talán bizonyos dolgokon lehet még finomítani, de nem beszélnék itt hibákról” – védte meg embereit Binotto.


A Ferrarira tehát még minden téren sok munka vár, a céltól továbbra is távol vannak. E mostani folyamatokon azonban mindenképpen keresztül kell menniük ahhoz, hogy hosszabb távon megleljék a helyes irányt. És a kérdés innen nézve már nem is igazán az, mit tudnak még kezdeni 2019-ben, sokkal inkább az, úgy le tudják-e úgy küzdeni a mostani akadályokat, hogy közben egy igazán erős és megbízható csapattá alakuljanak.