Ezek lehetnek a Ferrari új bizonyítékai

A Motorsport tudni véli, milyen új bizonyítékokkal áll elő a Ferrari Sebastian Vettel kanadai büntetésének újratárgyalásakor. A csapat telemetriai, illetve GPS-adataira hivatkozik, valamint teret ad a versenyzőnek, hogy ismertesse saját álláspontját.

Sebastian Vettel és Lewis Hamilton (Fotó: MTI/EPA)

A vörösök tegnap jelezték, felülvizsgálást kérnek Vettel sokat vitatott 5 másodperces büntetésének ügyében, amit a kanadai futam 48. körében elkövetett „veszélyes visszatéréséért” kapott. A vörösök állítják, új bizonyítékokat találtak, ezért is kérik az új tárgyalást, arról viszont ők nem nyilatkoztak, egészen pontosan mivel érvel majd a versenybírák előtt.


A Motorsport viszont tudni véli, mivel hozakodtak elő. Cikkük szerint a Ferrari „releváns és jelentős” bizonyítékai GPS- és telemetriai adatokra támaszkodnak, és magában foglalják Vettel értékelését is (neki, mivel a döntés még a futam alatt megszületett, nem volt lehetősége ismertetni azt).


Az FIA veszélyes visszatérésre hivatkozva büntette meg a németet, és a szabálykönyv valóban kimondja, egy hibázó versenyző csak úgy térhet vissza a pályára, hogy azzal nem sodorja veszélybe ellenfeleit és a pálya elhagyásával nem jut előnyhöz. A versenybírák szerint az, hogy Vettel a pályára való visszatérést követően közelített Hamilton felé, azt mutatja, veszélyesen tért vissza.


Indoklásuk során főként arra támaszkodtak, hogy a videofelvételek elemzése során látni vétel egy második kormánymozdulatot a Ferrari pilótájától a pályára való visszatérést követően, ez pedig érvelésük szerint bizonyítja, szándékosan terelte Hamiltont a fal felé. A szabályok értelmében az ilyen szándékos mozdulatokért jár a büntetés, a Ferrari azonban telemetriai és GPS-adataival pont azt akarja bizonyítani, hogy a német nem szándékosan cselekedett.


Állítólag rendelkeznek egy bizonyos GPS-adattal, mely Vettel ívhasználatát hasonlítja össze az incidenst megelőző körökben, és megmutatja, hogy a német az említett időszakban is hasonlóan helyezkedett autójával a 4-es kanyarban, tehát pozíciójában nem volt jelentős eltérés, sőt a hiba után még több helyet is hagyott ellenfelének, mint korábban. Ezért feltehetően azzal érvelnek majd, hogy Vettel helyezkedésével nem lephette meg Hamiltont.




Sebastian Vettel és Lewis Hamilton (Fotó: XPB) Sebastian Vettel és Lewis Hamilton (Fotó: XPB)


Sok szó esett arról a szabályról is, melynek értelmében a versenyzőknek „legalább egy autónyi helyet kell hagyniuk saját autójuk és a pálya széle között”, ez a regula viszont teljes egészében csak azokra a pilótákra vonatkozik, akik korábban pozíciójukat védve távolodtak el az ideális ívtől, Vettel esetében viszont ez nem érvényes, hiszen ő az esetet megelőzően nem hajtott végre védekező manővert Hamiltonnal szemben.


Ami azt a felvetést illeti, miszerint Vettelnek jobban balra kellett volna tartania a pályára való visszatérést követően, a Ferrari válasza feltehetően az lesz, hogy a szabályok nem határozzák meg, hogy a kanadaihoz hasonló incidensek esetében távol kell maradni az ideális ívtől, vagy át kell adni a pozíciót az ellenfélnek. Az utóbbit a szabályok értelmében csak akkor kell megtenni, ha valaki tisztességtelen előnyhöz jut, Vettel esetében viszont ez sem áll fenn, hiszen Hamilton nagyjából 1,7 másodperccel közelebb került hozzá.


Jól látható tehát, hogy a csapat alaposan beleásta magát a szabálykönyvbe, és az adatok mellett, valamint azok felhasználásával azt is igyekszik meglovagolni, hogyan fogalmaznak és egészen pontosan mit engednek a regulák. Ezeket nemcsak Vettel, hanem Hamilton autójának pozíciója kapcsán is elővehetik.


Bár a brit elmondta, Vettel kényszerítette őt az irányváltásra, és az FIA indoklásában is benne volt, lassítania kellett, hogy elkerülje az ütközést, fölmerül, hogy autója még így is lényegében hasonló helyzetben volt, mint az előző körökben, a pálya ezen szakaszán ugyanis az ideális ív közelít a falhoz.


Másrészt, előfordulhat, hogy a Ferrari vizsgálatot kér arról, elhagyta-e Hamilton a pályát az incidens során, a szabályok értelmében ugyanis az a fehér vonalakkal ér véget, a brit pedig nagyon közel került ahhoz, hogy ezt négy kerékkel elhagyja, sőt az is lehet, hogy elhagyta (a képek és a videofelvételek alapján ez nem volt egyértelműen megállapítható). A vörösök érvelhetnek tehát azzal, hogy Hamilton hivatalosan, a szabályokat szó szerint értelmezve elhagyta a pályát.  




Lewis Hamilton és Sebastian Vettel incidense (Fotó: Mercedes) Lewis Hamilton és Sebastian Vettel incidense (Fotó: Mercedes)