Csapatok: Az F1 dinoszaurusz lenne V10-es motorokkal

Lehet még álmodozni a hangos V10-es és V12-es motorokról, de a csapatfőnökök szerint a Forma–1 nevetségessé tenné magát, ha efféle elavult technológiát használna. Toto Wolff pár éven belül 50%-ban a hibridhajtásra állítaná a sorozatot.

A Mercedes V6-os turbóerőforrása (Fotó: Daimler Media)

A turbómotorok 2014-es bevezetése után éveken át folyamatosan ment a panaszkodás az új erőforrások gyenge, egyesek szerint az F1 különlegességéhez nem illő hangja miatt. A problémát azóta sem sikerült megoldani, és a helyzeten is leginkább csak a tévés közvetítéseknél használt hangtorzító megoldások tudtak kozmetikázni.


Miközben már biztosra vehető, hogy motorfronton 2021-ben nem lesz gyökeres változás a mostanihoz képest, több versenyző még ma is gyakran emlegeti, hogy ha rajta múlna, legszívesebben V10-s vagy V12-es motorokat építene autójába. Az F1 számára viszont nincs már visszaút – és a csapatfőnökök szerint ez így helyes, mivel a királykategóriának a technológiai újdonságokról és fejlettségről kell szólnia, a nosztalgiázás csak dinoszaurusszá tenné.


„Egy technológiai átalakulás közepén járunk, legalábbis az autógyártásban” – hívta föl a figyelmet Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke. „Mindannyian szeretjük a hangos, hagyományos motorokat, de a technikai fejlődés nem ebbe az irányba tart, hanem a fenntarthatóság felé. Szerintem helyes döntés volt megtartani ilyennek a szabályokat a következő időszakra, mert az új fejlesztések óriási költségeket vontak volna maguk után.”


Az osztrák kiemelte, a világ sem visszafelé halad, az utcai autógyártás is átalakulóban van, és az F1-nek követnie kell, s ha lehet elő kell mozdítania ezt a folyamatot. Ő például a hibridtechnológiában látja a jövőt. „Még nem világos, hogy a jövő motorgenerációja milyen lesz. A Daimler elnöke nemrég azt mondta, a flottánk fele hibrid lesz vagy elektromos 2030-ra. A technika ebbe az irányba halad. Lehet olyan motorunk is, amelynek nagyobb részét adja a hibrid egység, a megújuló energia, az elektromosság. Ma talán úgy a húsz százaléka lehet, de talán föl kéne mennünk ötven százalékra. Amíg izgalmas a motor – és a hangzást meg kell még oldanunk –, a motor hibrid része szerintem csak erősödni fog 2025-ig.”




Fotó: XPB Fotó: XPB


Így látja ezt a Honda technikai igazgatója, Tanabe Tojoharu is. „Átmeneti időszak ez. Éppen csak lezártuk a 2021-es tárgyalásokat az erőforrásról, és meg fogjuk tartani a mostani koncepciót 2024-ig, 2025-ig. Még nem találtunk zöldebb, fenntarthatóbb és magasabb hatásfokú erőforrást, szóval újra és újra meg kell vitatnunk, hogy mi jelentse a Forma–1 számára a csúcstechnológiát az erőforrásoknál. Kitartottunk a hibrid mellett, most ezen kell javítanunk, ez a jelenlegi F1-es cél.”


Günther Steiner szerint kár is a régmúlton rágódni. „Naprakésznek kell maradnunk technológiai szinten. Nem tudom, 2025-ben milyen lesz a technológia. Szeretjük a hangos V10-es és V12-es motorokat, de ez ma már nem elfogadható technika. A Forma–1-nek naprakésznek kell lennie, a gyártók pedig tudják, mire van szükség: fenntarthatóságra, elektronizálásra. Nem térhet vissza az F1 egy korábbi szintre, amit fiatalon szerettünk” – szembesített a valósággal a Haas vezetője.


Toro Rossó-s kollégája, Franz Tost eközben úgy véli, az F1 jelenlegi motorkoncepciója inkább dicséretet érdemelne a kritika helyett. „A mostani motorunk technikai szempontból nagyon magas szinten áll, csak rosszul kommunikáljuk ezt. Ennél többet érdemelne. Kicsi motorunk van, két energia-visszanyerő rendszerrel, és ezek együttesen alkotják a jövőt, mert az utcai autók motorjai egy-két liter benzinnel elmennek száz kilométert, és úgy érnek haza, hogy tele az akkumulátoruk.”


Szerinte bármennyire is felkapott irány most az elektromos autók fejlesztése, az F1-nek nem szabad a Forma–E útjára lépnie, mivel ő még most is hasznosabbnak tartja a királykategória technológiáját, és komolyabb jövőt is jósol neki. „Mindenki elektromos autókról beszél, én meg azt kérdezem: ők honnan nyerik az energiát? Ez nem olyan, mint a Forma–E, ahol húsz autó van a pályán, ötven dízel aggregát meg előállítja nekik az energiát… Ez szerintem nem elég komoly. Nagyszerű gyártóik vannak, csak az a kérdés, honnan az energiájuk. Én a Forma–1 technológiáját tartom a jövőnek. A hibrid és elektromos oldal fejlődni fog, negyven százalékig, vagy még tovább. Szerintem ez jelenti a jövő megoldását.”