Visszatérhet az indianapolisi gumigond Zandvoort döntött kanyarjában?

Az indianapolisinál is komolyabb gondot jelenthetnek a jövő évben visszatérő Holland Nagydíj döntött kanyarja. A Pirelli máris aggódik.

Fotó: Red Bull

Már hivatalos, hogy Zandvoort 2020-tól újra a Forma–1-es versenynaptár része lesz. A pálya 35 év kihagyás után rendez újra királykategóriás versenyt, így ahhoz, hogy a modernkor követelményeinek is megfeleljen, bizonyos módosításokat el kell végezni rajta. Bár a versenyzők kétlik, hogy ettől több előzési lehetőség nyílik, a szervezők több kanyar ívén is alakítani fognak, továbbá bizonyos kanyarokat meg is döntenek.


A pályának eleve sajátossága, hogy vannak döntött kanyarjai, a legextrémebb kialakítás az Aire Luyendijk-kanyart (az elnyújtott utolsó forduló) fogja jellemezni, mely az átalakítások után a tervek szerint 18 fokos dőlésszöget kap. Ez nagyjából kétszerese annak a meredekségnek, amivel az indianapolisi ovál rendelkezik – a pálya, amely napra pontosan 14 évvel ezelőtt emlékezetes botrány helyszíne volt. 2005-ben a Michelin abroncsai alkalmatlannak bizonyultak a döntött kanyarban kapott terhelés kiállására, ezért csapataik egy bemelegítő kör után a boxba vonultak, mindössze hat – Bridgestone-gumis – autót hagyva a pályán.




Az indianapolisi csonka futam (Fotó: xpbimages.com) Az indianapolisi csonka futam (Fotó: XPB)


A Pirelli már csak emiatt sem lelkesedik a zandvoortiak ötletétől, és máris attól tart, egész évre hitelesített egyengumijaik okozhatnak némi nehézséget a helyszínen. „Ez nagy kihívást fog jelenteni technikai szempontból. Az emelkedés miatt a gumikat sokkal nagyobb terhelés fogja érni, ami arra fog kényszeríteni bennünket, hogy növeljük a minimális guminyomást, ezzel téve ellenállóbbá az abroncsokat. A gond az, hogy a guminyomás ez esetben túl magas lesz a pálya többi részéhez, így a csapatoknak meg kell találniuk az egyensúlyt a döntött rész és a belső pályaszakasz között. Ez nem lesz könnyű” – mutatott rá Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója.


Újabb tényező, ami kompromisszumossá teheti a küzdelmet Hollandiában? Isoláék mindenesetre próbálnak a lehető legjobban felkészülni a kihívásra, így más sorozatok döntött kanyaros versenyeiből is merítkeznek. Többek között a daytonai ovált is tanulmányozni fogják, amelynek döntött kanyarja 31 fokos egyes helyeken.


A célegyenesre fordító utolsó kanyart a szervezők egyébként azért kívánják meredekké tenni, hogy már abban nyitni lehessen a DRS-t, és ezáltal korábban meg lehessen kezdeni az előzési manővereket a célegyenesben. Isola úgy tudja, érkezett már javaslat arra is, hogy a meredek kanyardöntést egy évvel elnapolják, és csak 2021-re alakítsák át az utolsó jobbost. Ennek köszönhetően a Pirellinek lehetősége lenne úgy kialakítani az abban az évben debütáló 18 colos gumiját, hogy az már e feltételeknek is megfeleljen.


190620 FraGP időtábla