Musorujsag
Élő Eredmények

A nap embere, a nap vesztese: Norrist cserbenhagyta az autója

A nap embere, a nap vesztese: Norrist cserbenhagyta az autója

Sky Sports, Auto Motor und Sport, Motorsport-Magazin
Egyszerre volt a verseny embere és a legnagyobb vesztese Lando Norris a Francia Nagydíjon. A szárnyaló McLaren a hajrára fokozatosan szétesett alatta, ám csapatának így is volt oka az örömre.

„Nem tudom használni, vagy tilos használnom?” – kérdezett vissza Lando Norris 20 körrel a franciaországi verseny leintése előtt a csapatrádión. Előtte versenymérnöke kérte, hogy a hátralévő körökben ne használja a DRS-ét. Tekintve, hogy közvetlenül csapattársa, Carlos Sainz mögött haladt a 7. helyen, és nem sokkal előtte még arról érdeklődött, a spanyol nem óhajt-e gyorsabban menni, mivel kissé feltartja őt, azt hihettük, a McLaren a DRS-használat tiltásával próbálja megfékezni pimasz tehetségét, s bebiztosítani a csapat kettős pontszerzését.

A brit újonc is gyanakvásból kérdezett vissza. „Elsőre magam is ezt gondoltam. Ezért is kérdeztem meg újra. De kiderült, hogy a DRS csak súlyosbította volna a problémámat” – nyilatkozta.

És a problémát nem a bontakozó házi csata jelentette ekkor, hanem az, hogy kezdett elszállni a hidraulikus nyomás. A hátsó szárny azért nem nyílhatott, mert fennállt a veszélye, hogy a rendszer hibája miatt egyszer végleg nyitva marad. Ám ez csak a kisebb baj volt: valójában sorra kezdtek rakoncátlankodni a további hidraulikával működő rendszerek. „A fékekre, a váltásokra és a szervókormányra volt hatása” – magyarázta később a hibáról Andreas Seidl csapatfőnök.

Carlos Sainz és Lando Norris (Fotó: XPB) Carlos Sainz és Lando Norris (Fotó: XPB)

Norris számára innentől már nem a csapattárs tempója vált a lényegessé, hanem az, hogy valahogyan fenntartsa addigi sebességét, és megvédje 7. helyét a rá fölzárkózó Daniel Ricciardótól, valamint a mögötte érkező Kimi Räikkönentől és Nico Hülkenbergtől. „Egyre romlott a helyzet. Még vezethető volt az autó, de egyre nehezebben. Főleg a tizenegyes kanyarban. Egy F1-es autóban szükség van a kormányrásegítésre, és ez kezdett elszállni. Addig azért nem jutottam, hogy már korlátozott a kormányszervó hiánya, de közben gongom volt a fékezéssel és a váltással is, a differenciálmű is akadozott, és egyre rosszabb lett a kigyorsításom. Szerencsére nem ment el teljesen a kormány, mert akkor a falban kötöttem volna ki. Ám így is nagyon nehéz volt az íven tartani az autót. Az egyik karommal meg is kellett támasztanom a pilótafülke falán a tizenegyes kanyarban, hogy ellen tudjak tartani. Nem volt ideális” – mesélte Norris.

Nemrég éppen rá (is) célozgatott Lewis Hamilton, amikor arról beszélt, ki kéne venni az F1-es autókból a szervót, és a Norrishoz hasonló tizenévesek máris nehezebben boldogulnának a királykategóriában. Honfitársa most bizonyította, fiatal kora ellenére is képes úrrá lenni az efféle nehézségeken. „Lenyűgöző volt, hogy egy ennyire fiatal versenyző, akinek ez még csak a nyolcadik F1-es futama, mennyire jól kezelte ezt a helyzetet, és milyen sokáig tartani tudta a pozícióját” – dicsérte meg Seidl.

Norrist viszont nem annyira vigasztalta ez, ő jobban örült volna, ha unalmas hajrában zsebeli be a 7. helyért járó pontokat. Csakhogy az utolsó körben Daniel Ricciardo megindította a pályalevágós manőverét, és ezzel a láncreakciót, melynek végén Norris a bukótérben, majd a 10. helyen találta magát. „Még szerencsém is volt, mert Lewis lekörözött, így eggyel kevesebb kört kellett teljesítenem. De jobb lett volna, ha a verseny pár körrel hamarabb véget ér” – utalt arra, hogy az 52. körig még tartotta helyét.

Carlos Sainz és Lando Norris (Fotó: XPB) Carlos Sainz és Lando Norris (Fotó: XPB)

Norris végül 1 helyett 2 ponttal gazdagodott Ricciardo büntetései után, és hősies küzdelméért a szurkolók őt választották a verseny legjobbjának. „Ez volt az egyetlen, ami ma mosolyra csalt. Az egész hétvége tökéletes volt, egészen amíg jött a probléma. Frusztráló, hogy éppen azon a versenyen történik, amelyen ennyire jól ment, ennyire erősek voltunk” – összegzett Norris, aki úgy érezte, a rajtnál veszítette el a házon belüli csatát Sainzcal szemben, akivel később már nem vívott igazi csatát, mivel mindketten óvták a gumijukat.

Seidl szerint a balszerencsés végjáték azonban nem ronthatta el a hétvégéjüket. A McLarennek talán az utóbbi éveket tekintve is a mostani volt a legjobb nagydíja, melyen végig egyértelműen a negyedik erőnek számított. „Nagyon boldogok vagyunk, mert a versenyen megvolt a tempónk. Tudtuk, hogy csata lesz a végén. Ricciardónak a virtuális biztonsági autó adta meg az esélyt, de a csapat büszke lehet a teljesítményre. A mostani egy olyan hétvége volt, aminél nemigen történhet jobb egy csapattal. Megmutatta mindenki számára, hogy kifizetődik a kemény munka. De nem szabad eufóriába esnünk, mivel az erőviszonyok pályáról pályára változnak. Ebből a hétvégéből sokat tanultunk, és van pár fejlesztés még a tarsolyunkban” – tekintett már előre az új csapatfőnök.

Borítókép: Lando Norris (Fotó: XPB)

További tartalmak