Hamilton: Zűrzavar van az F1-ben, már évek óta

Lewis Hamilton maga is érzi, milyen rossz helyzetben van a Forma–1, és egyelőre a 2021-es terveket sem érzi elégnek a megoldásra. Kulcsnak a versenyzők bevonását látja a döntéshozásba.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Nyolcból nyolcadik versenyét is megnyerte idén a Mercedes. A Francia Nagydíj Toto Wolff szerint a csapat eddigi legjobbja volt. Talán nem véletlen egybeesés, hogy a bajnokságot tekintve meg az év legunalmasabb futama. Beszédtémát is leginkább csak az FIA újabb büntetéseivel szolgáltatott, Sergio Pérez és Daniel Ricciardo kétes pályalevágós eseteivel, melyek keretbe foglalták a vasárnap délutáni tömény egyhangúságot, és amelyek a valós küzdelem helyett ismét csak az F1 problémáira, szabályaira, feloldhatatlannak látszó dilemmáira irányították rá a figyelmet.


Sokat mondó, hogy most már a Mercedes is magyarázkodásba kezdett. Toto Wolff konkrétan elnézést kért azért, hogy ennyire egyhangúvá tették a versenyt, míg Lewis Hamilton idei hatodik sikerét követően arra hívta föl a szurkolók figyelmét, hogy nem ők, de nem is általában a versenyzők tehetnek arról, hogy ennyire nem tudták szórakoztatni őket.


Sikán nélkül, vagy hasonló pályák nélkül lenne jobb?


A látottaknak két oldala van. Egyfelől elmondható, hogy a Paul Ricard-versenypálya kapcsán nem véletlenül voltak kétségek már visszatérése bejelentésekor. A múlt évben sokan jósoltak a mostanihoz hasonló unalmas versenyeket a tesztpálya kialakítása, nagy bukóterei, kevés előzési lehetősége miatt. Innen nézve a Francia Nagydíj csak egyike volt azon unalmas versenyeknek, amelyek minden szezonban, azok bajnoki izgalmaitól függetlenül is be-becsúsznak, amióta csak a sorozat létezik.


Ha csak innen közelítünk, egy pályaspecifikus problémához jutunk, amin önmagában is érdemes lenne elgondolkodni az illetékeseknek. Toto Wolff szerint létezne megoldás, amivel föl lehetne dobni a francia futamot: kiiktathatnák a Mistral-egyenest kettéosztó sikánt, amit sokan már 2018-ban sem akartak ott látni, de amit az akkori versenyt követően mégis mindenki dicsért, mondván, meglepően sok előzésnek biztosított helyet.




Fotó: XPB Fotó: XPB


„A Paul Ricard-nak minden összetevő adott: Dél-Franciaországban van, csillogó helyszín, fantasztikus létesítmény. Talán jobb lenne a nagyon hosszú egyenesével, mint a sikánnal. Az lehetővé tenné a szélárnyékozást. Szerintem mindenképpen javítaná a műsort. Emellett el kell gondolkodnunk azon, hogy a jövőben hogyan választhatnánk ki a lehető legjobb pályákat” – mondta a Mercedes csapatfőnöke.


Ötletét máris vitatják. Michael Masi versenyigazgató szerint kétélű fegyver a sikán kiiktatása vagy áthelyezése, hiszen éppúgy sülhet el rosszul is, mint jól. Hogy mi mikor működik, az a körülményektől is függ. Tavaly például 57 előzés volt a versenyen, idén csak 27. A versenyzők szerint ez csak annyin múlt, hogy 2018-ban a Mistral-egyenesben szembeszél fújt, ami növelte a szélárnyékban lévő és DRS-t használó előnyét. Idén ez hiányzott.


„Én kétszer kaptam kisebb esélyt Kimi Räikkönen támadására a tizenegyes kanyarnál, de mindig levédte a belső ívet, és a külsőn nincs esélyed a sok gumidarabka miatt. Emellett a szél oldalról fújt, főleg a sikánnál, és ez bizonytalanná tette az autó hátulját” – magyarázta Nico Hülkenberg.


Daniel Ricciardo kétszer is letért a sikánban a pályáról csata közben. „Annyira későn kell ott fékezni, hogy csak egy ív létezik. Ha mellette vagy, kicsúszol” – mutatott rá a pálya problémáira.




Fotó: XPB Fotó: XPB


Hamilton: A 2021-es tervek még messze a céltól


Ugyanakkor tagadhatatlan, hogy mindeközben nemcsak a Paul Ricard-ral, a Forma–1-gyel is vannak gondok, amik rányomják a bélyegüket a versenyzés minőségére. Lewis Hamilton meg is érti a szurkolók elégedetlenségét. „Én is látom, milyen zűrzavarban vagyunk. Látom ezt minden évben. Ha hallgatnának ránk, versenyzőkre, akik már régóta itt vagyunk, és különböző gumikkal, különböző aerodinamikai csomagokkal szereztünk tapasztalatot, talán jobban megértenék a helyzetet. Együtt érzek a szurkolókkal, akik néznek minket. A lelkemet kiteszem a pályára, de talán ezt nem valami élvezetes nézni, ezt megértem” – mondta a címvédő.


Ő Nico Hülkenberggel és Alexander Wurzcal a múlt héten jelen volt Párizsban, ahol az F1 a csapatokkal a 2021-es új szabályokról tárgyalt, és arról határozott, hogy október végéig eltolja a véglegesítésüket, mivel finomításokra van még szükség számos területen. Hamilton üdvözlendőnek tartja, hogy az FIA és az F1 nyitott a versenyzők felé, ám a látottak alapján úgy érzi, a jelenlegi tervek még nem jelentenének megoldást a sportág számára. „Örömmel fogadtak bennünket, jó volt látni, hogy beengedtek. Remélem, ez így is marad. Minden alkalommal ott kéne lennie pár versenyzőnek. Megállapodtak, hogy eltolják a határidőt, és erre szükség is van, mert véleményem szerint a szabályokkal még messze nem jutottak odáig, mint kellene. Komoly változtatásokra van szükség a 2021-re már meghozott döntésekben.”


„Sok-sok éven keresztül nem is kérdeztek bennünket, nem akarták, hogy ott legyünk. Azért, mert ők mérnökök, akik döntéseket hoznak, mi meg csak versenyzők. De mi tudjuk azt, hogy milyenek az autók, a pozitív és negatív kritikáink is segítenének a döntésekben. Nem alkothatsz úgy szabályokat, hogy nem áll rendelkezésedre minden tény a hatásukat illetően. Szóval nekünk kicsit terelnünk kell őket, részt kell vennünk ebben. Ha előállnak valamivel, mi meg tudjuk mondani, hogy az mondjuk pocsék érzés lenne az autóban ülve.”




Lewis Hamilton (Fotó: XPB) Lewis Hamilton (Fotó: XPB)


Legalább az autók javulást hozhatnak


Toto Wolff egyetért versenyzőjével abban, hogy a mostani reformokat kötelességük jól végigcsinálni, levonva a jelen hibáinak tanulságait. „A 2021-es szabályokkal jó útra kell lépnünk az aerodinamikai hatékonyság, a turbulencia kérdésében, izgalmas új sportszabályzatra van szükség. Ezek azok az összetevők, amik jobbá tehetik a műsort. De mint a futballban, ettől még itt is lesznek mindig izgalmas és unalmas meccsek.”


Azért vannak biztató jelek. Ross Brawnék 2021-es autótervei Hamilton és Hülkenberg szerint például ígéretesek az előzési probléma szempontjából. „Ez egy komoly csomag, ami remélhetőleg jó hatással lesz a másik autó követésére. Az autók tömege viszont nem valami nagyszerű, a tempó pedig a 2000-es évek elejét fogja idézni” – bocsátotta előre Hamilton. „Az F1-nek meg kell maradnia a csúcsnak, a leggyorsabb autóknak a világon. Remélem, hogy velünk együtt klassz változások jönnek. De nem csak ezen múlik, a hétvégék lebonyolításával is lehet javítani a szurkolói élményen.”


Hülkenberg hozzátette: „Az autók most gyorsak és látványosak. A probléma, hogy nem tudsz velük közel kerülni a másikhoz. De 2021 remélhetőleg ezt végleg megoldja. Bízom az új aerodinamikában, az a legfontosabb, azt kell mindenképpen kijavítani.”