A McLarennek többet ért Alonso távozása, mint a jelenléte?

Utoljára Fernando Alonso előtt volt annyira jó a hangulat a McLarennél, mint mostanság. A szükséges tükörbenézés és a javuló eredmények mellett ebben a vérfrissítésnek is kulcsszerepe lehet.

Carlos Sainz és Lando Norris (Fotó: XPB)

Az utóbbi években legfeljebb csak bizonygathatta a McLaren, hogy övé a mezőny negyedik legjobb autója, hangzatos nyilatkozataikat sosem tudták alátámasztani igazán. A múlt hétvégi Francia Nagydíjon egyetlen tagjuk sem hangoskodott, csupán végezték a munkájukat, és az eredmény az év – de tulajdonképpen az utóbbi évek – legmeggyőzőbb hétvégéje lett, melyen a csapatuk nem elméletben, hanem gyakorlatban volt az egyértelmű negyedik erő.


Azok után, hogy az időmérő edzésen egy Ferrarit és egy Red Bullt legyőzve megszerezték a harmadik rajtsort, vasárnap megerősítették formájukat, és bár Lando Norris hidraulikai hibája miatt a 7. helyett csak a 9. helyen végzett, Carlos Sainz magabiztos 6. pozíciója egyértelművé tette, hogy a középmezőnyben most ők végezték a legjobb munkát. Bár azt ők is elismerik, hogy a folytatás hozhat még ennél rosszabb hétvégéket is, valamint hogy a mostani pálya- és gumispecifikus tündöklés volt, az mindenesetre látszik, hogy a nehéz szezonok után a McLaren kezd egyenesbe fordulni.


„Nagyon elégedett vagyok, jól versenyeztünk, jó volt a rajt, a gumikezelés, a taktika. Nagyjából megértettük, miért voltunk ilyen jó formában. A következő versenyeken, a hasonló kanyarokban meg kell erősítenünk ezt. Öröm volt látni, hogy a versenyen is a negyedik leggyorsabb autó volt a miénk, és nem csak az időmérőn” – összegzett Sainz.




Carlos Sainz és Lando Norris (Fotó: XPB) Carlos Sainz és Lando Norris (Fotó: XPB)


„Egyre jobb lesz minden. Nem mondom, hogy nagyon jó, de érkezünk” – tette hozzá Norris. „A csapat hangulata remek, jól működünk együtt csapatként, Carlosszal is, nem harcolunk, csak legfeljebb a FIFA játékban… Javulunk. Ez a hétvége megmutatta ezt, de még sok hétvége van hátra, amiken bizonyítanunk kell.”


Emellett mindkét versenyző, de Andreas Seidl csapatfőnök is hangsúlyozta, messze nem dőlhetnek még hátra, mert a jó formájukat stabilizálniuk kéne, az autójuk pedig még mindig nem tökéletes. Az Osztrák Nagydíjuk például máris alakulhat teljesen másképp is. „Nehéz megmondani. A mostani hétvége után bizakodóbbak lehetünk. Itt a hosszú kanyarokról azt gondoltuk, nem lesznek olyan jók, de jobb volt, mint amire számítottunk. Ez a sok kis finomításnak, fejlesztésnek köszönhető. Meglátjuk” – mondta óvatosan Norris. „Még mindig sok tartalékunk van. Lesznek pályák, amelyeken a Renault lesz erős, lesznek, amelyeken a Haas, és olyanok is, amelyeken a McLaren” – csatlakozott Sainz. „Mindent ki kell hoznunk a lehetőségeinkből, és folyamatosan fejlesztenünk kell az autót. Remélem és hiszem, hogy a fejlesztésekkel tudjuk tartani a helyzetünket.”



Megszabadultak az önámító büszkeségtől


Ez a fajta szemléletmód már önmagában egyfajta fordulatot jelképez. A McLaren a múlt évi kínos eredmények után végre tükörbe nézett, és belátta, már nem nevezheti magát a múltja és neve alapján nagycsapatnak, a gyakorlatban alulteljesítő középcsapattá züllött, mivel éveken át csak a szőnyeg alá söpörte a problémáit. Damon Hill szerint eddig egyfajta önteltség vetette vissza a csapatot, amit végre sikerült levetkőznie. „Előfordul, hogy amikor sikereket értél el, hagyománnyá válik, hogy nem észleled a rosszul menő dolgokat. Szükségük volt Zakre (Brown) és pár másik új emberre, ahhoz, hogy valaki közölje velük: »Tükörbe kell néznetek! Az akkor volt, most pedig most van.« És úgy fest, erre sor került a McLarennél. Összeálltak, szembenéztek a kihívással, ami vár rájuk, és most kezd is megmutatkozni az eredmény. Ez fantasztikus.”


E fordulat alapját a csapat megújulása jelentette. A McLarennél az elmúlt hónapokban Éric Boullier korábbi versenyigazgató mellett a mérnöki gárda két kulcsembere is távozott, új technikai igazgatójuk James Key lett, csapatfőnöknek pedig a Porsche korábbi LMP1-es főnökét, Andreas Seidlt nevezték ki, aki szabadkezet kapott Zak Brown ügyvezető igazgatótól.




Zak Brown és Andreas Seidl (Fotó: XPB) Zak Brown és Andreas Seidl (Fotó: XPB)


Emellett a versenyzőfronton történt váltás is meghatározónak tűnik. Sainz és Norris két fiatal, sikerre éhes versenyző, akik nem már túl vannak a nagy eredményeiken, hanem a McLarennel együtt akarják elérni őket. Ez más helyzet, mint a két tapasztalt világbajnokkal, Jenson Buttonnel és Fernando Alonsóval, amikor mindkét bajnok azonnali győzelmeket várt el, és ez főleg a 2018 végéig kitartó spanyol esetében jelentett hatalmas nyomást a csapaton.  


Sainz csak megerősíteni tudja, a McLarennél eredményektől függetlenül pozitív és produktív hangulat uralkodik. „Zak elképesztő munkát végzett, a legjobb embereket találta meg. James Key és Andreas Seidl is remek választás volt a csapat számára. És Lando és köztem is minden jól megy, ez is segíti a csapatot a fejlődésben. Emellett remek a hangulat. Zak boldog, a főnökök és részvényesek boldogok, beruháznak az új szélcsatornába – szóval minden jól alakul a csapat háza táján.”


Paul di Resta szerint ez fontos változás. „Engem az győzött meg leginkább, hogy Zak szinte már egy családot hozott létre. Köszönetet mond a mérnököknek, a versenyzőknek, a csapatnak, akik annyit dolgoztak a gyárban. Ez kezd gyümölcsözni, és felemeli a hangulatot is.”



Többet hozott Alonso távozása, mint amennyit elvitt?


Volt is honnan felemelni a hangulatot az elmúlt évek után, amikor a sikertelenség és az alonsói magas elvárások csak egymást erősítve húzták egyre lejjebb azt. A kétszeres bajnok mindig magasra tette a lécet, túl magasra. És valahányszor leverte azt a csapat, számolniuk kellett azzal, hogy kudarcukat nyilvános megszégyenítések követik egy-egy „GP2-es motoros” megjegyzés vagy „Csináltok, amit akartok, nem érdekel!” típusú rádiós hisztéria formájában. Ez az ördögi kör akkor kontraproduktívvá tette a kapcsolatukat a céltáblának kijelölt Hondával, és emiatt volt olyan nagy pofon a múlt évi Honda nélküli fiaskójuk is.




Fernando Alonso (Fotó: XPB) Fernando Alonso (Fotó: XPB)


A jelenlegi párosuk sem vár kevesebbet Alonsónál. Norris a franciaországi időmérő és verseny után is hangsúlyozta, hogy szép részeredmény a mostani, de még messze nem tartanak ott, ahol kéne. Csakhogy nekik még nincs mire fel többért követelőzniük, a sikert nem alanyi jogon járó fizetségnek, hanem a kemény munkával elérendő célnak tekintik, és így jelenlétük sem jelent akkora nyomást, mint egy sztáré, akinek muszáj mindig megfelelni.


A levegő is kitisztult tehát Wokingban, már nem mérgezik azt sem irreális elvárások, sem a tehetetlenség negativitása.


A volt versenyző – a többek Fernando Alonso által gyakran kiosztott – Jolyon Palmer szerint, ilyen szempontból a McLarenre kimondottan jó hatással volt Alonso távozása. „Ő még így is minden idők egyik legnagyobb F1-es versenyzője marad, de a csapatot megosztó természete és a munkamorálja megkérdőjelezhető volt. Amikor rosszul alakultak a dolgok, ő gyorsan nevetség tárgyává tette a csapatát a médiában. Kulcsszerepet játszott a McLaren-Honda kapcsolat zuhanásában a japán motorgyártó nyilvános megszégyenítéseivel. De még tavaly, amikor az autó lassú volt, Alonso akkor is egyből tudatta ezt a világgal.”


„Bár azt senki sem vonhatta kétségbe, mire volt képes az autóban, hiszen tönkreverte a csapattársát, a McLaren így mégsem fejlődött, még vissza is csúszott a középmezőnyben, és év végére az egyik leglassabb autó lett. Most, a fiatal versenyzőpárossal talán a csapat nem élvezi Alonso rutinjának előnyeit és a technikai tudását, de helyette friss energiára tett szert. És ez az együttműködés szemmel látható” – mutatott rá a változás jelentőségére a BBC elemzője.




Fernando Alonso (Fotó: XPB) Fernando Alonso (Fotó: XPB)


Szerinte Norris és Sainz hozzáállása megmutatja, mik azok az apróságok, amik Alonso esetében hiányoztak az előrébbjutáshoz. „Alonsót éveken át maga alatt láttuk, Norris folyamatosa mosolyog a paddockban. Még amikor az autója Kanadában megadta magát a felforrósodó fékjei miatt, és ezzel megfosztotta őt a pontszerzéstől, ő akkor is derűs volt a futam után, a csapata pedig még be is dobta őt a pálya melletti folyóba. El lehet ezt képzelni Alonsóval egy kiesés után? Idén a csapatot olyan emberek alkotják, akik ott akarnak lenni, akik a legjobban akarják végezni a munkájukat, akik keményen akarnak dolgozni, de közben élvezni is akarják az utat, bármilyen eredményeket is hoz nekik. Norris Monacóban még a futamát is föláldozta, hogy segítsen több pontot szerezni Sainznak.”


Miközben Alonso vezérként elvárt, de nem vezetett jól, a mostani versenyzők már annak örülni tudnak, hogy vezérként hallgatnak rájuk. „Én nagyon élvezem ezt, remek helyzet, a csapat fejlődik, az egész csapat hallgat a véleményedre, és ha gond van, a következő versenyre korrigál. Nagyon élvezem ezt, és ezt is akartam” – erősítette meg Sainz.


A McLaren a világot még messze nem váltotta meg. Arra sincs garancia, hogy a közeli jövőben meg fogja. Annyi viszont látszik, hogy kezd sínre kerülni, kezd reális énképet kialakítani. És ez az az eddig hiányzó alap, amire támaszkodva fel lehet építeni a fejlődésüket.