Meddig vár a Red Bull második versenyzője megérkezésére?

Nyakában Max Verstappen, miközben Helmut Marko szigorú tekintettek figyeli minden lépését. Pierre Gasly nincs könnyű helyzetben a Red Bullnál, és máris a menesztéséről találgatnak. Középmezőnyben egy élcsapatnál – mi a baj a franciánál?

Pierre Gasly (Fotó: Red Bull)

Voltak biztató jelek, ám valahányszor úgy tűnt, Pierre Gasly kezd egyenesbe jönni a Red Bullnál, egy-egy újabb halovány teljesítmény következett. Kínától három versenyen át úgy tűnt, kezd előrelépni, ám a franciaországi talán a szezonja eddigi legrosszabb hétvégéje volt. Ha nem tekintjük valódi párharcnak a kanadait, ahol Max Verstappen azért esett ki a Q2-ben, mert egy baleset miatt nem maradt ideje javítani, Gasly idén még egyszer sem győzte le csapattársát kvalifikáción, ahogy a versenyeken is rendre rosszabb helyen ér célba. Igazán aggasztóvá viszont a mértékük teszi a vereségeit. Sok esetben századok helyett tizedek, akár fél másodpercnél is nagyobb különbségek döntenek Verstappen javára, és az alapgyorsaság hiánya további hátrányok formájában gyűrűzik tovább a rendszeren.


Jó példa volt erre a Francia Nagydíj is, amelynek Gasly csak a 9. helyről, a stratégiai szempontból kedvezőtlen lágy gumin volt kénytelen nekivágni, csak mert nem elég gyors. Míg Verstappen – idén már nem először – a közepes gumin is könnyedén továbbjutott a Q3-ba, Gaslynál még csak meg sem próbálták ezt a taktikát, mert tudták, annyival lassabb, hogy esélye sem lenne a bejutásra. Közben két McLaren és egy Renault képes volt rá. Így viszont a versenyen sem tudott előrébb jutni, és pontot is csak elődje, Daniel Ricciardo utólagos dupla büntetésével szerzett.


Miközben idén még nemigen volt elégedett a stílusához nem illő autójával, ezúttal az vitte őt félre, hogy az időmérőre átvette Verstappen beállításait, amivel nem volt tapadása. „A harmadik szabadedzésem jó volt, de az időmérőn szenvedtem, és a futamon ugyanúgy. Elég nagy visszaesés jött a tapadásban. Csak csúszkáltam. És egyelőre nincs magyarázatom. Ki kell elemeznünk, miért nincs tapadás. Még sosem éreztem ilyennek az autót, és biztosan attól volt, amit a harmadik edzés után csináltunk vele. Sajnálom, hogy hazai pályán így teljesítettem, de a nagyobb gond, hogy nem értem, mi romlott el az autón” – kesergett Gasly teljesen tanácstalanul.




Pierre Gasly (Fotó: Red Bull) Pierre Gasly (Fotó: Red Bull)



Amiért rosszabbnak látszik, mint amire képes


A versenyző, akinek tavaly több figyelemreméltó versenye is volt a Toro Rossóval, elveszettnek tűnik. El is kezdtek a menesztéséről és az esetleges utódairól találgatni, miközben a főnökei is el-elejtenek egy-két nyilatkozatot, ami azt sugallja, nem elégedettek vele. Helmut Marko úgy beszél róla, mintha egy már megmásíthatatlan alapvetés lenne a francia több tizedes lemaradása Verstappennel szemben, és múlt vasárnap Christian Horner is frusztrálónak nevezte, hogy idén egyautós csapatnak számítanak eddig.


A csapat vezetőségében Horner mutatkozik megértőbbnek az idén érkező fiatallal szemben. „Pierre az alsóbb kategóriákban erős volt, és a Toro Rossóval is jól teljesített. Hiszem, hogy képes lesz rá. De egy olyan versenyző a csapattársa, aki talán a legnehezebb ellenfél a paddockban” – mentegette.


Volt Toro Rossó-s főnöke, Franz Tost szerint sem a képességei jelentik a problémát. A tavalyi közös évük után őt meglepte, hogy ennyire nem megy Gaslynak. „Úgy vélem, ennél sokkal jobb és gyorsabb. De a pontos körülményeket nem ismerem. A tehetsége elvitathatatlan. Mindent tud. De idő kell neki, alkalmazkodnia kell mindenhez. Peches, hogy Max Verstappen a csapattársa, aki már berendezkedett a csapatnál. De Maxnak is megvolt a tanulási fázisa.”


„Gasly problémája, hogy nem boldogul az autóval, mert az számára kiszámíthatatlan, könnyű a hátulja, és ezt ő nem szereti. Ő a stabil hátsó részt szereti. Nem az a baj, hogy nem elég tehetséges, hanem az, hogy nincs meg a tapasztalata. Két tényező adódik össze. Az egyik, hogy Verstappen a sebességet tekintve külön szint. A másik, hogy az autó koncepciója nem illik teljesen Gaslyhoz. A kettő együtt minden kanyarban két-három századot jelent, és ha tizenöt kanyart összeadsz, az máris három-négy tized” – elemezte volt versenyzője helyzetét.




Pierre Gasly (Fotó: Red Bull) Pierre Gasly (Fotó: Red Bull)



Kvjat készenlétben?


Ám bármennyire is hisznek a tehetségében, a Red Bull sosem volt híres a gyengén teljesítő versenyzőkkel szembeni türelméről. Le Castellet-ben a hírek szerint a többek között Danyiil Kvjatot is menedzselő Nicholas Todt már Helmut Markóval tárgyalt, amiből egyesek úgy vélik, az orosz léphet Gasly helyére – akár már szezon közben.


Persze miután a Toro Rosso is Red Bull-csapat, a Markóval való beszélgetése önmagában még semmit sem jelent. És a tanácsadó cáfolta is, hogy a váltást tervezgetik. Franz Tost azt mindenesetre nem zárja ki, hogy a csapatnál már több mint egy évet lehúzó Kvjat újra a Red Bullhoz kerüljön. „Danyiil Kvjat egy Red Bull-versenyző, aki jelenleg kölcsönben van a Toro Rossónál. Hogy mit hoz a jövő, az majd elválik. Én örülnék, ha Danyiil egy élcsapathoz kerülne, vagy ha a Red Bullról beszélünk, visszatérhetne oda. Miért? Mert hiszem, hogy elég gyors. Ha ott minden feltétel adott, nagyon jó teljesítményre lenne képes.”


Szerinte az orosz múltbeli többszöri lefokozása ellenére sem vetne rossz fényt a Red Bullra, ha azt a versenyzőt tenné meg Verstappen csapattársának, akit három éve éppen a hollandért állított föl. „A Forma–1-ben a teljesítmény számít, és ha egy versenyző jól teljesít, akkor miért is ne hozhatnák vissza?”


Itt viszont azért még nem tartunk. A Red Bull egyelőre arra próbál rájönni, mi kell Gaslynak a fordulathoz. „Keményen dolgozunk vele. Mint minden sportágban, itt is meghatározó az önbizalom kérdése. Egy nagyon keménye csapattársa van, de Monacóban jól vezetett. Montreal nehéz volt számára, de most jönnek a jobban ismert pályák, és talán ez segít” – bizakodott Horner még a francia verseny előtt. „Szorosan együtt dolgozik a mérnökökkel, a versenymérnökével, valamint a mérnökök vezetőjével, Rockyval (Guilleume Roquelin), aki Sebastian Vettelt segítette négy bajnoki címhez. Remek szakemberek veszik őt körül. Vannak versenyzők, akiket meg kell ölelni, és vannak, akiket fenéken kell billenteni. Ő abban a helyzetben volt, hogy át kellett karolni, ez megvolt, és most talán elindul fölfelé.”




Pierre Gasly és Christian Horner (Fotó: Red Bull) Pierre Gasly és Christian Horner (Fotó: Red Bull)


Gasly úgy véli, többek között a csapattal való kommunikáción kell javítania, mert amíg nem értik a mérnökökkel, hogy pontosan milyen igényei vannak, addig nehezen fogja tudni a saját képére formálni a jelenlegi „Verstappen-autót”.


Ilyen szempontból kicsit hasonló a helyzete, mint tavaly Stoffel Vandoorne-nak, akit ugyancsak teljesen elnyomott a csapattársa, Fernando Alonso a McLarennél. „Magam is voltam Pierre helyzetében Schumacher és Häkkinen csapattársaként” – mesélte Martin Brundle. „Ilyenkor megy el az önbizalom, úgy tűnik, semmi sem alakul a neked kedvező módon, és ez egy ördögi kört eredményez, még jobban elbizonytalanodsz. Én ilyenkor úgy voltam vele, hogy a padlónál mélyebbre már nem lehet esni, vagyis nincs vesztenivalóm. És most neki is így kell gondolkodnia.”



Amíg nem értik egymást, a Red Bull sem segíthet


A beilleszkedés önmagában nem lehet kifogás Gasly számára, hiszen láttunk példát arra, hogy lehetséges másképp is nyitni. Max Verstappen már az első versenyét megnyerte a csapattal, Daniel Ricciardo pedig első nekifutásra legyőzte az akkor címvédő Sebastian Vettelt 2014-ben. A kettő közül az ausztrál helyzete hasonlítható inkább Gaslyéhoz, hiszen neki is egy már bizonyított, nagyon tehetséges, a csapatnál „kedvenc” státuszt élvező csapattárs ellen kell(ene) bizonyítania.


„Amikor én a Red Bullhoz érkeztem, egyszerűbb volt” – állapította meg Ricciardo. „Egy olyan csapathoz kerültem, amelynek jobb volt a háttere, megvolt a tapasztalata, és az autónk is gyorsabb volt. Ez nagyobb nyomást is jelentett, de ettől lett könnyebb is. Seb csapattársaként lehetőségem volt tanulni egy négyszeres bajnoktól, és kiváltságnak tekintettem ezt, nem kihívásnak.”


Ricciardo azonban nemcsak azt tudja, milyen a sokat elváró Red Bullnál, de azt is, mekkora feladat egy ismeretlen csapatnál beilleszkedni. Jelenleg is ezt teszi a Renault-nál, és szerinte Gasly problémái is az összhang hiányából erednek. „Tudom, hogy a mérnöke új az F1-ben. Időre van szükség a kapcsolatuk kiépítéséhez. Ha már megismertétek egymást, akkor már pénteken is úgy jöttök a pályára, hogy a beállítások közel vannak a várthoz. Onnan az egész hétvége másképp alakul. Talán még ezen kell dolgozniuk, és talán még hátrányban vannak.”




Pierre Gasly (Fotó: Red Bull) Pierre Gasly (Fotó: Red Bull)


A fordulat kulcsa ez lehet tehát. És Horner szerint a Red Bull egyelőre nem ássa a gödröt versenyzőjének, hanem próbálja kiismerni őt, hogy segítséget tudjon nyújtani neki. „Minden versenyző más. Sebastiant is át kellett karolni, építeni kell az önbizalmat. Pierre-nél is építgetjük, mert tudjuk, hogy képes rá, mert nem nyerhetett volna másképpen úgy az F2-ben, ahogy, és a teszteredményein is láttuk ezt. El kell őt vezetnünk egy olyan állapotba, ahol magabiztos és jól érzi magát” – adta ki a jelszót a csapatfőnök.


A mentőövre sürgősen szüksége lenne, mert ha nem lesz mibe kapaszkodnia, könnyen rövidre zárulhat a múlt nyáron még álomnak érzett nagy lehetősége.