Todt: Sok versenyző gratulált az FIA bíróinak munkájához

Jean Todt állítja, hiába tiltakoztak sokan, több versenyző is gratulált az FIA-nak a Sebastian Vettel kanadai ügyében hozott fellépéséért. Ám ettől még zajlik a vita arról, hol kéne meghúzni a határt.

FIA logó (Fotó: XPB)

Pályalevágások, előnyszerzés, veszélyes visszatérés – valódi verseny híján erről szóltak a Forma–1 utóbbi hetei, valamint a szabályok és az FIA ténykedése körüli vitákról. Sebastian Vettel egy futamgyőzelmet veszített el egy sokak által vitatott öt másodperces büntetés miatt Kanadában, és ez nemcsak a korábbi versenyzők jelentős többségénél verte ki a biztosítékot, de az aktív mezőny számos tagjánál is.


Daniel Ricciardótól, Max Verstappentől Kimi Räikkönenen és Nico Hülkenbergen át Kevin Magnussenig sokan adtak hangot nemtetszésüknek és csalódottságuknak Franciaországban, mondván, az FIA-val folytatott egyeztetéseik során év elején nem arról állapodtak meg, hogy minden apróságért büntetés járjon, hanem éppen arról, hogy hagyják őket végre szabadabban és keményebben versenyezni.


Látva a zúgolódást, az FIA elnökét, Jean Todtot is kérdezték a kialakult helyzetről. Mindenekelőtt védelmébe vette a szövetség versenybíráit. „A szervezetünk első embereként biztosítanom kell, hogy a lehető legjobb emberek szabályozzák a motorsportot a világ minden táján. Nagyon elégedett vagyok a bíróink profizmusával” – emelte ki a Sky Sportsnak.


Hozzátette, talán csak az ellenzők hangoskodtak, de igenis voltak olyan versenyzők, akik szerint helyesen járt el az FIA Kanadában. „Ami a véleménynyilvánítást illeti, nekem védenem kéne magam, mert mondhatják, hogy egy tifoso véleményén vagyok” – utalt a ferraris múltjára. „De nagyon sokféle vélemény van. Valóban sok versenyző szót emelt, de általában csak azokat halljuk meg, akik szót emelnek, azokról meg mit sem tudunk, akik nem teszik. Elárulhatom, én nagyon sok profi versenyzőtől kaptam üzenetet, melyben gratuláltak a bíráknak a munkájához és a döntésükhöz. Jó lenne, ha nem történne ilyesmi, de közben minden sportban vannak bírók, és nem könnyű a munkájuk. Ha van min javítani, azt mindenképpen fontolóra vesszük” – ígérte meg.




Jean Todt (Fotó: XPB) Jean Todt (Fotó: XPB)


Javítani márpedig bőven lenne min. Martin Brundle rámutatott, annyira szabályalapúvá vált már a versenyzés, hogy az állandó pontosítgatásokkal kiirtották belőle az ösztönösséget. Pedig ha valahol, éppen a Forma–1-ben lenne szükség rá. „Ezek a szabályok sok konkrét eset alapján váltak ilyenné. De elfelejtjük az okot. Szükség lenne némi józanészre. Itt nem egy konkrét méretű pályáról beszélünk, adott méretű kapukkal, meghatározott labda- és ütőméretekkel. A versenypályák élnek, alakulnak. A montreali kanyar hármas és négyes kanyarja például teljesen más, mint a nyolcas-kilences, mert ott aszfaltozott a bukótér, és van egy büntetősáv, amin végig kell menni. Az ilyesmiket figyelembe kell venni, minden tényezőre tekintettel kell lenni, amikor egy F1-es autót vezetsz egy versenypályán.”


Damon Hill is hasonlóképpen látja. Ő a pontozásos sportágakkal állította párhuzamba a királykategóriát, rámutatva, a bírói szakértelemre azért van szükség, hogy a szabályok megfelelően alkalmazhatóak legyenek a gyakorlatban. „A bírák ezért vannak ott. Van sok sport, ahol a bírákon múlik az eredmény. Ez szubjektív, nincs konkretizálva az eredmény, pontoznak. Az ilyen helyzetekben ezt kéne alkalmazni itt is. Egy rutinos bíró meg tudja mondani, hogy erre tízből kettőt ad, vagy tízből ötöt. Vannak esetek, amikor egyértelműen kilencest kell adni, de a kanadai legfeljebb tízből négyes erősségű volt” – vélekedett a Vettel-eset súlyosságáról az 1996-os világbajnok.


A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff eközben egy másik problémára hívta föl a figyelmet az ügy kapcsán: Ha az FIA elfogadta volna a Ferrari felülvizsgálati kérelmét, a bírósága teljesen súlytalanná vált volna. Szerinte a ténykedésüket már csak emiatt sem szabadna megkérdőjelezni. „Maga az eset megosztotta a közvéleményt. Még a teljesen semlegesek között is ellentétes véleményeket hallhattunk. Tiszteletben tartom a Ferrari döntéseit, és nem azért mondom ezt, mert mi profitáltunk belőle, de úgy érzem, fontos a sportágnak támogatni a bírákat, és megadni nekik a tekintélyt. Határozott szabályozásra és határozott döntéshozásra van szükség a pályán. Nehéz helyzetben vannak, mert sokszor nem egyértelmű döntéseket kell meghozniuk, és ezt a folyamatot nekünk támogatnunk kell. Most fennállt a lehetősége annak, hogy kinyitjuk Pandora szelencéjét, és gyakorlatot csinálunk a versenyen adott büntetések utólagos felülvizsgálatából.”




Toto Wolff (Fotó: XPB) Toto Wolff (Fotó: XPB)


Miközben maga is támogatja a keményebb küzdelemért való törekvést, arra is rávilágított, hogy e kérdésben sem fekete vagy fehér minden. „A versenyző bennem azt kívánja, bárcsak keményebb versenyzés lenne, ami időnként akár ütközésekhez vezethet. De van példa arra is, hogy túl messzire mész, mint mondjuk a Forma–E-ben. Másfelől ezek a szabályok azért vannak, mert történtek esetek, és az FIA-nak, a csapatoknak és a versenyzőknek is számolniuk kell azzal, hogy a kemény versenyzés során megsérülhetnek emberek. Szóval át kéne vizsgálnunk a szabálykönyvet, és meg kell néznünk, hogyan egyszerűsíthetnénk, hogy támogatjuk-e vele a kemény versenyzés, és milyen messzire menjünk ezzel. Meglátjuk, mit hoz 2021, talán kicsit jobb lesz” – fogalmazott.


De várhat-e addig a sportág?