Újabb hondást büntetnek; a renault-sok dilemmában

Miközben az előttünk álló Osztrák Nagydíjon újabb Honda-motort használó versenyzőt büntetnek, a McLaren nagy dilemmában van a Renault fejlesztései miatt.

Alexander Albon (Fotó: XPB)

A Mercedes erőforrásait használókon kívül már nemigen találni a mezőnyben olyan versenyzőt, aki ne került volna nyolc hétvége elteltével egy büntetés határára valamely motorkomponensével. A múlt héten a Francia Nagydíjon a Honda bevetette legújabb fejlesztésű, harmadik erőforrását, melynek következtében a Toro Rossó-s Danyiil Kvjat csak az utolsó sorból rajtolhatott.


A faenzaiaknál e büntetés volt az oka annak, hogy az új motort csak Kvjat kapta meg: Albon jobban állt a kilométerek számát tekintve, és mivel már ő is a határra került, nem akarták, hogy egyszerre két versenyzőjüket sorolják hátra. Így viszont nem maradt választásuk, mint elviselni, hogy a Red Bull hazai futamán ismét büntetést kapnak. A Honda tudniillik jelezte, hogy erre a hétvégére a thaiföldi újonc is megkapja a 3-as motorspecifikációt.


„A hármas erőforrásunk a múlt héten Franciaországban problémák nélkül mutatkozott be. Sok adatot gyűjtöttünk róla. Ezen a héten mind a négy versenyzőnk, a legújabb erőforrás-specifikációval fog versenyezni, beleértve Alexet is. Ez azt jelenti, hogy neki rajtbüntetésre kell számítania” – erősítette meg a Honda technikai igazgatója, Tanabe Tojoharu.




Alexander Albon (Fotó: XPB) Alexander Albon (Fotó: XPB)


Az osztrák hétvége remek teszt lehet az új motor számára, mivel a Red Bull Ringen sokat jelent a jó motorteljesítmény, és a várt hőség a megbízhatóságot is próbára teszi majd. „Az előrejelzések szerint ismét nagy forróság várható, ezért az előkészületeknél ezt észben kell tartanunk, és minden Franciaországban gyűjtött adatunkat megfelelően fel kell használnunk” – mondta Tanabe.



 A McLaren nem vállalja ilyen lelkesen a büntetéseket


Miközben a Honda tehát sorozatban második büntetését vállalta az új motorért, a legnagyobb ellenfelének számító Renault-nál egyelőre sikerült elkerülni a hátrasorolásokat. A franciák a múlt hétvégén ugyancsak kipróbálták idei harmadik erőforrásukat (a fejlesztést tekintve csak a második specifikációt), mely csak Daniel Ricciardo autójába került bele. Úgy tudni, az nagyjából 10 lóerővel erősebb az előző verziónál. Nico Hülkenberg szerint jelentett is egy-két tizedet az ausztrálnak – ő eközben azért nem használhatta még, mert csapattársánál hamarabb a büntetés határára került, és az már a negyedik motorja lett volna.


A Renault egyelőre nem közölte, a következő versenyek melyikén tervezi letudni Hülkenberg elkerülhetetlen büntetését.


És egyelőre az is kérdéses, a McLaren mikor szánja rá magát a cserékre. Bár az erőforrás által jelentett előrelépés önmagában kecsegtető lehet Woking számára, ők még nem biztosak abban, hogy meg is éri érte hátrasoroltatni a versenyzőiket. „Még dolgozunk ezen a kérdésen” – mondta a motorcseréről Andreas Seidl csapatfőnök. „Franciaország után összegyűjtjük az adatokat, és kidolgozzuk a pontos terveket. Mindenekelőtt azt vesszük számításba, hogy ez mit jelentene a büntetések szempontjából az év hátralévő szakaszára. Különböző forgatókönyveket vizsgálunk meg.”




Carlos Sainz (Fotó: XPB) Carlos Sainz (Fotó: XPB)


A dilemma oka náluk ugyanaz, mint Hülkenbergnél: a Renault év eleji megbízhatatlansága miatt a tervezettnél hamarabb kényszerültek motorcserékre. Carlos Sainz emiatt már csak büntetéssel juthatna hozzá az új motorhoz. „Ha Carlos megkapja az új motort, büntetést is kap érte, mert már a negyedik példánya lesz. Ki kell találnunk, mikor kerítsünk sort rá. Sajnos ez is része a játéknak. De azt jó látni, hogy a Renault hozza a fejlesztéseket.”


Seidl kiemelte, hiába tűnik máris biztosnak, hogy nem úszhatják meg büntetések nélkül az évet, ettől még törekszenek arra, hogy a lehető legkevesebbet veszítsék motorcserék miatt. Franciaországban a jó formájuk mellett az is visszatartotta őket az új motor használatától, hogy a cserével garantált lett volna a plusz egy büntetés későbbre.  „Nem akartuk használni, mert egyszerűen szeretnénk minimálisra csökkenteni az év során ránk váró büntetések számát” – indokolt a német szakember.