Musorujsag
Élő Eredmények

Hamilton nem is érti: Elsőre nem sok jót tudtam mondani az autóról

Hamilton nem is érti: Elsőre nem sok jót tudtam mondani az autóról

FIA, Racefans, Motorsport-Total
Nem sok jót tudott mondani első tesztje után a Mercedes autójáról Lewis Hamilton – akkor még a legrosszabbra készültek, most meg már az új sportági csúcsok beállítására...

Nyolcból nyolc versenyt nyert meg a Mercedes 2019-ben, és hatszor kettős győzelmet aratott. Ausztriától ugyan előzetes nyilatkozataik alapján valósággal rettegnek a nagy meleg és a franciaországitól eltérő pályakarakter miatt, ám így is a hétvége toronymagas esélyeseinek számítanak. És ha összejön nekik az újabb futamgyőzelem, egy rekordot is beállítanak. Ez lehet a zsinórban 11. futamgyőzelmük (a múlt év végiekkel együtt) – ennyi versenyt korábban egymás után csak egy csapat tudott nyerni, 1988-ban a McLaren.

Tegyük hozzá, Ayrton Senna és Alain Prost abban az évben egyetlen szezonon belül nyújtotta ennyire hosszúra csapatuk veretlenségét. Az a bajnokság azóta is minden idők legdominánsabbjának számít abból a szempontból, hogy a McLaren csak a 12. versenyt, a monzait nem nyerte meg, az összes többit igen. Az akkori naptár 16 futamból állt, ám hiába a különbség, az eddig történtek alapján még az sem zárható ki, hogy a Mercedes minden téren utolérje a McLarent, és előbb egy éven belül nyerjen zsinórban 11 versenyt, majd akár az összes futamon első legyen.

Saját dominanciája kisebbnek láttatásában idén szintén nagy a Mercedes, ám Lewis Hamilton elárulta, a téli tesztek alapján tényleg nem számolt ilyen nyomasztó fölénnyel. „Őrület, ahogy most állunk. Télen komolyan hittem, hogy jó munkát végeztünk, de amikor megérkeztünk a barcelonai tesztre, nem gondoltuk, hogy idáig juthatunk. A teszt után leültem a csapattal, és megkérdezték, milyen az autó, és nem igazán tudtam volna egy jó dolgot sem mondani róla. Igazán aggódtunk az első héten, de még a második első felében is, egészen az utolsó tesztnapig, amikor végül kitaláltunk, hogy működtethetjük a kocsit” – tekintett vissza a címvédő.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB) Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Aztán még a szezonja indulásakor sem érezte úgy, hogy diadalmenetté válhat az év. Személyes nehézségei is voltak a W10-essel. „Az első versenyek és edzések olyanok voltak, amilyenek. Valtteri szupergyors volt, és elégedettebbnek tűnt az autóval. Akkor azt gondoltam: ‘Jézusom, miért nem tudok felülkerekedni, mint korábban?’ De lépésről lépésre folytattuk a munkát, közeledtünk, egyre jobb lett minden. De még így is a verseny maradt a fő erősségem, ez már tavaly óta így volt, és élveztem is.”

Hamilton aztán megtörte az addig mindenki által dicsért Valtteri Bottas három pole-t hozó időmérős menetelését is, és azóta a csapattársa számára is megállíthatatlan. Az egyéni bajnokságban meglévő 36 pontos előnye pedig már azt sugallja, a csapatverseny után a versenyzők küzdelme is egyoldalúvá válhat, miközben még arra is van matematikai esély, hogy Hamilton idén megdöntse Michael Schumacher 91 futamgyőzelmes rekordját. Ettől 12 győzelemre van, a bajnokság végétől meg 13-ra.

Az ötszörös világbajnok kiemelte, az unalmas dominancia helyett maga is jobban örülne a kanadaihoz hasonló szorosabb csatáknak. „Igazán remélem, hogy több ilyet látunk még. Bízom benne, hogy a Ferrari talál némi leszorítóerőt, és ahelyett hogy csak az egyenesekben gyors, felgyorsul a kanyarokban, mert így kezdhetnénk el egymással küzdeni.”

Ezzel tulajdonképpen arra célzott, hogy a Ferrari szerinte mellélőtt az idei autókoncepciójával – miközben a Mercedes betalált vele. Ennek kapcsán meg is jegyezte, csapata rugalmas szemléletmódjának is köszönheti előnyét. „Érdekes figyelni a mostani autók dizájnját. Látható, hogy a Red Bull mindig csak bizonyos pályákon volt erős, mint Monaco vagy Magyarország, de valamiért csak ragaszkodnak a filozófiájukhoz, a meredek előredöntéshez, és emiatt nagy a légellenállásuk, ami nem mindig játszik a kezükre. Mi ezzel szemben minden évben alkalmazkodunk, módosítjuk az autónkat. Ez egy klassz hozzáállás. Nem feltétlenül gondoljuk azt minden évben, hogy a miénk a legjobb megoldás, úgy véljük, talán mások megoldásaiban is lehet ráció. A többi csapat a jelek szerint nem így gondolkodik” – elmélkedett.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB) Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Azt már csak mi tesszük hozzá, hogy a Mercedes majdnem olyan régóta ragaszkodik az alapvető tervezési filozófiájához, mint a Red Bull, és már Hamilton érkezése óta a mezőny legkevésbé előredöntött autójával rendelkeznek, 2017 óta pedig következetesen a leghosszabbal is. Mindkét tekintetben különcebbek mindenki másnál, vagyis Hamilton elmélete ilyen szempontból nem feltétlenül állja meg a helyét.

Abban mindenesetre igaza van, hogy autójuk korábbi gyengeségeit módszeres munkával és folyamatos finomítással sikerült minden pályán versenyképessé tenniük, tökéletesíteniük, bizonyos kompromisszumokba is belemenve. A kis légellenállástól így jutottak el a legnagyobb leszorítóerőig. A 2014-től meglévő nagy motorelőnyük és alapvető fölényük mellett ugyanakkor könnyebb is volt a finomításokkal foglalkozniuk, mint az ellenfeleknek, akiknek eközben előbb bizonyos hátrányok ledolgozásán kellett (és kell) dolgozniuk.

Innen nézve a 2019-es év nem más, mint a Mercedes-csapat kiteljesedése és tökéletessé válása, egy abszolút uralt korszak betetőzése. És még ki tudja, hol van a vége…

Borítókép: Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

További tartalmak