Musorujsag
Élő Eredmények

Tárgyalni fognak a csapatok a tavalyi gumik visszahozásáról

Tárgyalni fognak a csapatok a tavalyi gumik visszahozásáról

Auto Motor und Sport
Noha reménytelennek tűnik a Red Bull és a Ferrari gumik év közbeni módosítására indított lobbija, az elégedetlenek tesznek még egy próbát. A sportágat is kezdi aggasztani az egyoldalúság?

Kanada óta üti a tamtamot a Red Bull és a Ferrari gumiügyben. Helmut Markóék akkor vitték először a nyilvánosság elé, hogy elégedetlenek a szerintük csak a Mercedesnek kedvező 2019-es vékonyított futófelületű gumikkal, s azok mielőbbi megváltoztatását szorgalmazzák. Érvelésük szerint a sportágnak nem tesz jót, hogy a Mercedes ennyire dominánssá vált a korábbi gyenge pontjukat erősséggé transzformáló gumimódosítástól, és az is csak árt neki, hogy a csapatok teljesítményének nem saját autójuk vagy fejlesztéseik, hanem a gumik szabnak határt.

A múlt hétvégén Franciaországban csak erősödött pár panaszkodó hangja, miután látták, mennyire nem bírják a lágy gumik még az „időmérős” köröket sem. „A csapatok milliókat költenek a fejlesztésekre, erre a gumi nincs tartományban, és csak csúszkálsz össze-vissza. Ez nem több egyszerű lutrinál” – állapította meg a Renault-t irányító Cyril Abiteboul.

Helmut Marko megjegyezte: „Most már a többiek is kapiskálják, amiről már régóta beszélünk. Teljesen a Pirelli kezében vagyunk. Az edzésen (Antonio) Giovinazzi megkérdezte, milyen újításai vannak az Alfa Romeónak, mert hirtelen annyit gyorsult. Azt mondták neki, csak azért, mert véletlenül beletrafált a gumik tartományába…”

Habár sokan érzik púpnak a hátukon az idei nehezen melegedő és nehezen tartományban tartható abroncsokat, amikor a módosításhoz szükséges nyilvános állásfoglalásra került sor, a kritikusok már nem voltak annyira határozottak. Le Castellet-ben például már Günther Steiner (Haas) és Cyril Abiteboul (Renault) is arról beszélt, hogy a 2018-as gumikhoz való visszatérés sem feltétlenül jelentene megoldást. „A szezon közepén változtatni nincs éppen ínyemre. Most előállt egy helyzet a Mercedesszel, de szó nincs arról, hogy ha most hirtelen módosítunk a gumikon, hirtelen a Mercedes dominanciájának is annyi lesz. Ez mélyebb probléma, azt kéne megoldani, mégpedig jól. Nem szabadna kapkodva reagálni csak mert egy csapat nagy előnyre tett szert. Ha változás, akkor 2020 kapcsán beszélhetünk róla” – fogalmazott Abiteboul.

Helmut Marko és Cyril Abiteboul (Fotó: XPB) Helmut Marko és Cyril Abiteboul (Fotó: XPB)

Steiner hozzátette: „Sosem fog összejönni nyolc csapat, mert valakinek az autója mindig működni fog. És az, aki most képes működésre bírni a gumikat, talán úgy érzi, rátalált a Szent Grálra, de két futam múlva lehet, hogy ő lesz az, aki változtatni akar. Óvatosnak kell lenni azzal, mit kívánsz, mert lehet, hogy nem az lesz a megoldás.”

A gumikat év közben a csapatok kérésére csak akkor lehet módosítani, ha a mezőny 70%-a ezt kéri. De legjobb esetben is csak hat istállót lehetne megnyerni az ügynek. A Mercedes természetesen ellenzi a változtatást, és két partnercsapatának, a Racing Pointnak és a Williamsnek sem enged más véleményt. Rajtuk kívül a McLaren is jól boldogul a gumikkal, így nekik sem áll érdekükben módosítani. Ezenkívül – mint az látható – az elégedetlenek sem feltétlenül állnak a módosítás mellett. Abiteboul és Steiner mellett az Alfa Romeó-s Frédéric Vasseur is furcsának találná a közbeavatkozást. „Ez olyan, mintha a leszorítóerő hiányával küszködők azt kérnék, csak Monzában és Montrealban versenyezzünk” – jegyezte meg.

Ám akármi is hangzik el a nyílt színen, nem biztos, hogy ugyanez zajlik a háttérben is. A német Auto Motor und Sport például megtudta, hogy a csapatok az Osztrák Nagydíj péntekjén reggel 9 órára megbeszélést kezdeményeztek gumiügyben, és újra az esetleges év közbeni módosítás lesz a téma. E találkozót az FIA technikai igazgatója, Nikolasz Tombazisz hívta össze. Mint a németek írták, vélhetően az F1 vezetősége sem nézi örömmel, hogyan zuhannak a tévés nézettségi mutatók minden egyes Mercedes-hétvége után, és a csapatok is egyre nehezebben viselik ezt. „A tévécsatornák jobb show-t akarnak kapni a pénzükért. Ezt az F1 elnöke, Chase Carey tudtára adták, aki meg az FIA-ra gyakorolt nyomást” – írták.

A csapatok egyetértése nélkül változásra ugyanakkor csak egy mód lenne: ha az FIA biztonsági indokokra hivatkozva változtatást rendelne el. Ilyesmi viszont nem áll fenn, a Pirelli pedig nem szívesen módosítana.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB) Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Ha mégis erre kényszerül, akkor viszont csak egy járható út áll előtte: visszatérés a 0,4 milliméterrel vastagabb futófelületű 2018-as gumikhoz, mivel a konstrukció újratervezésére nincs idő és elég tesztlehetőség. A gyártó egyébként már két hónappal előbbre jár a gumik elkészítésével, vagyis ha ősznél hamarabb át akarnának állni, a már legyártott gumik költségeit vélhetően behajtanák valakin…

A hírek amennyiben megszavaznák a gumiváltást, a Belga Nagydíjtól jönne az átállás.

Ám bármennyire is erőltetik a váltást az ellenfelek, még az sem feltétlenül jelentene garanciát a Mercedes-uralom megtörésére, hiszen a W10-es autó legnagyobb előnyét a nagy leoszrítóerő jelenti, ami nem változna. Legfeljebb újra problémáik lehetne az abroncsok túlterhelésével a versenyeken, mint láttuk azt a múlt év második felében oly gyakran (vagy éppen a tavalyi Osztrák Nagydíjon).

Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója a múlt héten megismételte, nem ok nélkül változtattak az idei évre. „Semmi sem lehetetlen, de az autók idén változtak, és a gumik sem csak a felületükben térnek el. Három keveréket, az egyest, a kettest és az ötöst újraterveztünk, más a konstrukciójuk. Ha most visszatérünk a vastagabb felülethez, akkor biztosan hólyagosodás lenne az eredmény. És ki kéne tapasztalnunk, hogyan működnének a 2018-as gumik a 2019-es autókon. Nem vagyunk biztosak benne, hogy jól. Gyakran elfelejtjük, hogy az autók is mások. És emlékeztetnék arra, hogy a múlt évben egyértelmű kérést kaptunk, mert a gumik túlmelegedtek, túlságosan hólyagosodtak. Mi ezt csökkentettük. Erre most ők vissza akarnak térni oda. Miért kéne visszatérnünk a 2018-as gumikhoz, ha az volt a kérés, hogy ilyen gumikat fejlesszünk?” – tette föl a kérdést az olasz.

Motorsport kozvetitesek OsztrakGP

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak