Amiért órákig kellett várni az FIA Verstappen-ítéletére

Több mint három órát kellett várni, hogy kiderüljön, Max Verstappen az Osztrák Nagydíj győztese marad-e. Az FIA versenyigazgatója elmagyarázta, mi tartott ilyen sokáig.

Charles Leclerc (Fotó: XPB)

Leintették a versenyt, lezajlott az eredményhirdetés, a versenyzők letudták a kötelező médiaköröket, ám Max Verstappenre és Charles Leclerc-re még várt egy újabb kör: az FIA meghallgatásán kellett részt venniük a három körrel a leintéssel történt koccanásuk ügyében. A tárgyalás 18 órakor kezdődött, az ítéletet viszont csak 19 óra 47 perckor hirdették ki. Ez idő alatt a média munkatársai türelmetlenül várták a hivatalos közleményt, és még egy áldokumentum is fölkerült a világhálóra, mely Max Verstappen utólagos 5 másodperces büntetéséről adott álhírt. (Hogy ez több újságírót is megtévesztett, nem véletlen: a dokumentumot valaki az FIA applikációs csoportjában tette közzé.)


Michael Masi, a szövetség év elején kinevezett ideiglenes versenyigazgatója a döntés bejelentése utáni sajtótájékoztatóján elmagyarázta, miért telt ennyi időbe a végeredmény véglegesítése. „Mindenekelőtt azért csak 18 órakor tárgyaltuk, mert a versenyzőknek különböző médiakötelezettségei voltak, tévések, sajtótájékoztató. Maga a meghallgatás nagyjából egy óráig tartott minden résztvevővel együtt. A bírák más eseteket, precedenseket vizsgáltak, megbeszélték őket egymás között. És a döntést is meg kellett írni, figyelni kell arra, hogy ne legyen benne elgépelés, és ezek együttesen összeadódnak. Az idő sokkal gyorsabban repül odakint, mint amikor bent ülsz a szobában. Szóval csak ezek miatt volt: mindent figyelembe vettek” – magyarázta az ausztrál.




Charles Leclerc és Max Verstappen (Fotó: Formula1/Twitter) Charles Leclerc és Max Verstappen (Fotó: Formula1/Twitter)


A mostani már zsinórban a harmadik verseny volt, amelynek egy ítélet vagy vizsgálat jelenti a visszhangját. Kanadában Sebastian Vettelt még a verseny alatt 5 másodperces büntetéssel sújtották, Daniel Ricciardót viszont Franciaországban csak a futam után fosztották meg pontszerző helyétől. A várakozás ideje alatt többen megjegyezték, a Forma–2-es versenyen eközben egy incidenst a leintés és az eredményhirdetés közötti rövid idő alatt is ki tudtak vizsgálni.


Masi szerint azonban alapos oka van annak, amikor az F1-ben ennyire elhúzódik egy döntéshozatali folyamat. „Azt akarod, hogy a legjobb döntés szülessen, minden körülményt számításba véve, minden tényezőt, felhasználva a lehető legtöbb rendelkezésre álló információt. Ebben a sportágban sokszor apróságokon múlik. Amikor módunkban áll, még a díjátadó előtt dönteni próbálunk a dobogós helyekről, de amikor az utolsó két-három körben történik valami, az megnehezíti a helyzetet. Ha a harmadikban történt volna, és a bírák úgy érezték volna, hogy minden a rendelkezésükre áll, akkor meghozták volna a döntést, és hagyták volna futni tovább a versenyt.”