Bemutatkozott a türelmes és érett Verstappen – jaj a többieknek?

Türelmes, ésszel versenyez, igazi vezér – főnöke Max Verstappen utóbbi hónapokban mutatott látványos átalakulását méltatta.

Max Verstappen (Fotó: Red Bull)

„Ez a siker ott van a valaha volt legjobb győzelmeink között” – jelentette ki Christian Horner az Osztrák Nagydíjon aratott múlt vasárnapi diadaluk után. Nagy szavak egy 2010 és 2013 között négy évig verhetetlen csapat vezetőjétől, főleg hogy a mostani már a 60. győzelmük volt a Forma–1-ben. Mégsem tűnik túlzónak a megállapítás, hiszen ahogy ő is kiemelte, a Red Bull saját pályáján nyertek, 2018 után ismételni tudtak a semmiből, ráadásként új motorpartnerük, a Honda első győzelmét is aratták 13 óta.


Ám Horner szerint nemcsak ezek tették különlegessé a sikerüket, hanem az is, ahogyan Max Verstappen elérte azt. A holland a hétvége elején nem győzte hangsúlyozni, csak óriási szerencsével lát bármi esélyt rá, hogy megismételje tavalyi ausztriai győzelmét, mivel a pálya nem kedvez a csomagjuknak, az ellenfelek meg túl erősek. Erre a versenyen nem szerencsével nyert, hanem erőből, és igazán megküzdött azért az első helyért.


Ez az eredmény még a verseny első felében sem volt a horizonton. „Miután megállt a rajtnál, azt gondoltuk, talán egy dobogó még elcsíphető. Hihetetlen volt!” – utalt Horner arra, hogy Verstappen hiába rajtolhatott a második rajtkockából, indulásánál nagyon beragadt, és egészen a 7. helyig csúszott vissza.




Max Verstappen (Fotó: Red Bull) Max Verstappen (Fotó: Red Bull)


Ezzel viszont nem egy reméltnél gyengébb eredménynek ágyazott meg, hanem csak egy minden várakozásukat felülmúló nagy diadalnak, mely az utolsó 30 kör hajtóvadászatáról, a bemutatott előzésekről, na meg a Charles Leclerc-rel vívott színvonalas összecsapásról marad emlékezetes. „A rajtnál a motorján bekapcsolt a lefulladásgátló, ami után vissza kellett előznie Räikkönent, Norrist. Aztán óvnia kellett a gumikat. A kerékcserénk kiválóan sikerült, 1,8 másodpercet mutatott a stopper. Aztán még föl kellett zárkóznia, előznie kellett. Sikerült elkapnia Bottast, és onnantól kezdtük elhinni. Hamar túljutott Bottason, ezért akkor már azt gondoltam, meg fogja csinálni” – tekintett vissza a versenyükre Horner, külön kiemelve, hogy a rossz kezdés ellenére versenyzője mennyire összeszedett maradt.


A ’türelem’ szó és Verstappen neve az elmúlt években legfeljebb akkor szerepelt egy mondatban, amikor a kritikusok a forrófejű holland hiányosságait emlegették. A Red Bull Ringen viszont egy teljesen más versenyzőt láthattunk, mint korábban. Az előzéseket sosem siettette, nemcsak ösztönből manőverezett, előre gondolkodott, taktikázott, kivárt, és mindig jól időzített. Sikerült a korábban gyakran áttört határokon belül maradnia, és a Leclerc-rel vívott csatát leszámítva tiszta és ütközésektől mentes manővereket láttunk tőle.


Sem a rossz rajtja nem zavarta meg, sem az, hogy a futam közepéig távol került tőle a dobogó, sem az, hogy Valtteri Bottas üldözése közben egyszer erővesztést tapasztalt a motornál. „Egy szenzor ment ki a kipufogónál, ami miatt újra kellett indítani valamit. Némi kapcsolgatással korrigált” – mondta utóbbi esetről Horner, majd rámutatott: „Elképesztő volt, hogy Max mennyire nyugodt maradt az autóban. Egyszerre osztotta be a gumiját, óvta a fékjeit, figyelt az üzemanyagra, és volt közben gyors. És csak annyit mondott: hagyjatok békén. Tökéletesen megértik egymást a mérnökével, és egyszerűen klassz nézni, ahogyan az autót és a versenyt kezelik a futam alatt.”




Max Verstappen (Fotó: Red Bull) Max Verstappen (Fotó: Red Bull)


És e hozzáállás teljességgel tudatos volt Verstappennél, aki a jelek szerint megtanulta kordába terelni érzéseit, bizonyítási vágyát, jellemző türelmetlenségét. „A rajt után csalódott voltam” – mesélte. „De nyomtam tovább keményen, és alig vártam, hogy próbálkozhassak. Muszáj volt higgadtnak maradnom, tisztán keresztüljutnom a többieken. Ez sikerült. Aztán az autóm igazán a kerékcsere után kelt életre, mert az első gumit kockásra fékeztem, így az megkötötte a kezem, vibrált tőle az autóm. És aztán elkezdhettem levadászni az élen állókat. Elképesztő volt.”


Taktikusságát és a mérnökével való hatékony együttműködését Horner szerint a végjáték, a Leclerc-rel vívott harc felépítése és kivitelezése bizonyította a legszembetűnőbb módon. „Tudtuk, hogy a Ferrari a leggyorsabb az egyenesben. Elképesztően gyorsak. De közben mi az egyes kanyarban voltunk nagyon gyorsak, ami után jön a DRS-zóna. Minden információ a rendelkezésünkre állt arról, hol vagyunk rosszabbak, hol jobbak a pályán, és a versenyzőnk nagyon érett volt. Volt elég kapacitása fejben mindezekre.”


Verstappen mindössze egyszer érintette a határt: Leclerc előzésekor. Ám tekintve, hogy az volt az esélye a győzelemre, és akkor jutott a tetőpontára a versenye, agresszivitása tulajdonképpen indokolt volt. Csak abban a pillanatban vette elő korábbi rámenősebb énjét, amikor szükség volt, amikor hasonlóan agresszív és szívós ellenfele erre kényszerítette védekezésével.




Max Verstappen (Fotó: Red Bull) Max Verstappen (Fotó: Red Bull)


A Red Bull tél óta hangoztatja, hogy Verstappen a múlt szezon elején látott hibasorozata után sokat fejlődött, megérett egy bajnoki küzdelemre. Bár ott még nem tart, Ausztriában bizonyította, hogy csapata nem a levegőbe beszélt.


És Horner szerint a változás nemcsak a pályán érzékelhető, Verstappen mostanra, Daniel Ricciardo távozásával vált igazi vezérévé a Red Bullnak, aki köré tényleg el lehet kezdeni felépíteni egy sikeres csapatot. „Egyáltalán nem dolgoztunk ezen külön. Személyiségként is egyre érettebbé válik. Miután Daniel elment a csapattól, előlépett és azt mondta: »Tegyétek most az én vállamra a terhet, én leszek mostantól a vezér!« És ezek után rátett egy lapáttal, ami versenyzőként is látszik rajta. Még csak huszonegy éves, de hihetetlenül versenyez” – méltatta főnöke a győzelmével a bajnok tabella harmadik helyére lépő versenyzőjét.