Musorujsag
Élő Eredmények

Marko: Gaslynak most már teljesítenie kell a panaszkodás helyett

Marko: Gaslynak most már teljesítenie kell a panaszkodás helyett

Motorsport-Total
Fogytán Helmut Marko türelme. Nem tartja elfogadhatónak Pierre Gasly eddigi Red Bull-os teljesítményét, és nyíltan kritizálta a franciát. A csapat mégis állítja, nincs veszélyben az ülése.

Max Verstappen Ausztriában győztes autóvá tette az idei Red Bull RB15-öst. Ugyanezen a versenyen Pierre Gasly kört kapott tőle, és csak a 7. helyen egy McLaren mögött ért célba. A franciáról összességében is elmondható idén, hogy inkább tartozik a középmezőny elejébe, mintsem az így csupán ötfős élbolyba. Csapattársától rendszerint súlyos tizedekkel marad el az időmérő edzéseken, hátránya pedig gyakran nagyobb, mint a kisebb csapatokkal szembeni előnye – ha egyáltalán van ilyen. A Red Bull kilenc verseny után 169 pontot számlál, melyből 126 Verstappené. E 75%-os mutatóból kiderül, az osztrákok eddig „egyversenyzős” csapatként küzdöttek a Mercedesszel és a Ferrarival.

A Red Bull nem ehhez szokott az utóbbi években. Daniel Ricciardóval korábban szorgosan gyűjtögették a pontokat, és az egyik legkiegyensúlyozottabb gárdának számítottak. 2018-ban ugyanennyi futam után 189 egységgel álltak, melynek 49%-át Verstappen, 51%-át Ricciardo szerezte. Ez annak ellenére is termékenyebb időszak volt számukra a mostaninál, hogy akkoriban rendszeres technikai problémáik voltak, valamint több kiesésük és balesetük.

„Ott voltak a motorhibák és Max hibái is. De nincs itt helye a mellébeszélésnek: ez eddig nem volt kielégítő, Gasly semmiképpen sem tart ott, ahol kellene” – állapította meg a két versenyző közti különbség kapcsán Helmut Marko a Motorsport-Totalnak.

Hiányzik az önbizalom és az önkritika

A Red Bull szigorú és őszinte tanácsadója sosem rejtette véka alá elégedetlenségét, és ha valakit ennyire nyíltan kezd kritizálni, arra általában nem is vár sok jó a csapatnál. Nem is véletlen, hogy mostanság olyan gyakran merül föl, hogy a francia napjai meg vannak számlálva. Bár a hivatalos verzió szerint föl sem merült még Gasly év közbeni lecserélésének lehetősége, és a Red Bull minden támogatást megad a versenyzőnek a talpra álláshoz, Marko türelmetlensége nem tűnik egy életbiztosításnak.

„Ausztriában volt egy kis mentsége” – magyarázta az osztrák szakember. „Minden első szárnyunk megsérült a pénteki szabadedzéseken, ezért Gasly nem ugyanazzal a szárnyverzióval versenyezett, mint Max. És ez hatással volt pár dologra. De a hátrányát, amit összeszedett, ez még nem magyarázza meg.”

Helmut Marko (Fotó: XPB) Helmut Marko (Fotó: XPB)

Verstappen szombattól egy új szárnnyal versenyzett Ausztriában, melynek Adrian Newey főtervező szerint kulcsszerepe volt a Red Bull váratlan versenyképességében. Gasly eközben a régivel küszködött tovább, autóját még mindig nehezen vezethetőnek érezte, ami a futamon oda vezetett, hogy túlerőltette a vezetést, és korán tönkretette a gumiját a második etapján.

Ám akárhogy is csavarjuk, Marko szerint Gasly eddigi eredményei nem elfogadhatók. „Amikor szabad előtte az út, akkor félig-meddig megy neki. A problémája az előzés. Körökre Räikkönen mögé ragadt. Aztán Norris mögé. Gasly eddig nem felelt meg az elvárásainknak. De azon vagyunk, hogy segítsünk rajta. Azon is múlik, hogy egy olyan versenymérnökkel dolgozik, aki új a Forma–1-ben. Most sok mindenen változtatunk, alkalmazkodunk, és igyekszünk segíteni. De most már Gaslynak is teljesítenie kell. Mindig csak az autójában keresi a hibát, a karosszériában. De átvizsgáltuk, semmit sem találtunk” – utalt arra Marko, hogy a Francia Nagydíjat követően a versenyző kedvéért visszaszállították gépüket Milton Keynesbe, hogy lássák, valóban vannak-e gondok a vázzal.

„Most támogatni szeretnénk, ameddig csak lehetséges. Az elején megkapja Max beállításait, mert ő a rutinosabb, valamint neki tapasztaltabb a mérnökcsapata is. Ezeken a beállításokon belül aztán játszadozhat, hogy jobban idomuljon a vezetési stílusához. De nem térhet el attól jelentősen. Korábban egyik végletből ugrált át a másikba.”

Pierre Gasly (Fotó: XPB) Pierre Gasly (Fotó: XPB)

„Ez a legelejétől rosszul működött. Ott volt a két balesete a barcelonai teszteken. Már akkor bizonytalanná vált. Aztán Bahreinben jó versenyt futott, de egy műszaki hiba miatt kiesett. Monacóban is jó versenye volt. Amikor szabad az út előtte, mindig ígéretes köridőkre képes, de a teljes csomagja még nem állt össze.”

Bár szavaiból úgy tűnhet, Gasly órája ketyeg, Christian Horner csapatfőnök eközben állítja, meg sem fordult még a fejükben az idény közbeni versenyzőcsere, és továbbra is meg vannak győződve arról, hogy Gasly kellően tehetséges, sokra hivatott versenyző, csak még arra nem jöttek rá, hogyan hozzák ki belőle a legjobbat.

„Ez már egy másik Kvjat”

Mások szerint az is javíthat a helyzetén, hogy kevés a választási lehetőség. Alexander Albon ugyan jól teljesít első idényében, mind Toro Rossó-s főnöke, Franz Tost, mind Marko éretlennek tartja még az előléptetésre. A másik lehetőségük Danyiil Kvjat lenne, akit meg három éve éppen Max Verstappen miatt rúgtak ki a Red Bulltól, majd elbizonytalanodása és gyenge eredményei miatt egy évre még a teljes programjukból is kitették.

Az ő újbóli alkalmazását a tanácsadó nem tartaná tekintélyvesztésnek a részükről. „Ha az lenne, akkor már az is az lett volna, hogy egyáltalán visszahoztuk őt az F1-be” – érvelt Marko. „Először is: tudtuk, hogy Kvjat nagyon gyors tud lenni. Másodszor: tudtuk, hogy miért nem elég gyors. Ez fejben dőlt el nála. Kvjat viszont már egy másik Kvjat, magabiztossá vált, az eddigi versenyei pedig nagyon jók voltak” – dicsérte meg az egy év kihagyás után újra a Toro Rossóval versenyző oroszt.

Danyiil Kvjat (Fotó: XPB) Danyiil Kvjat (Fotó: XPB)

Ez egy jelzés lenne Gasly irányába, hogy igenis van kitől féltenie az ülését?

A kérdésre, van-e esély a cserére, Marko mindenesetre csak annyit felelt: „Most azon fáradozunk, hogy Gaslyt előrébb juttassuk. Ez a szándékunk.”

És a franciának nem biztos, hogy sok ideje van bizonyítani, hogy megéri a fáradozásuk. A nyári szünetig még három verseny van hátra, utána a Red Bull akár alaposabban is átgondolhatja, hogyan tovább. Horner szerint Marko kritikája önmagában még nem jelenti azt, hogy közeleg a vég a versenyző számára. „Ismerjük Helmutot. Gyakran nagyon kemény a versenyzőkkel. De közben törődik is velük, segíti is őket. Tudja, hogy Pierre nehéz helyzetben van, és egy ilyen helyzetben össze kell dolgoznunk ahhoz, hogy a legtöbbet hozzuk ki belőle” – fogalmazott a brit csapatvezető.

Borítókép: Pierre Gasly (Fotó: XPB)

További tartalmak