Musorujsag
Élő Eredmények

Ez egyre bizarrabb: folytatódhat a Haas és a Rich együttműködése…

Ez egyre bizarrabb: folytatódhat a Haas és a Rich együttműködése…

Haas
Hiába jelentette be szakításukat a Rich Energy, még korántsem zárult le a főszponzor és a Haas kapcsolata. Mi több, a jelek szerint az italgyártó ügyvezetőjének magánakciója állhat a háttérben...

Váratlan és furcsa „bejelentést” tett szerdán a Rich Energy. Közösségi oldalán közölte, hogy azonnali hatállyal megszakítja együttműködését a Haas Forma–1-es csapatával, mivel a gárda a vártnál gyengébben teljesít a 2019-es szezonban, továbbá a sportág politikai korrektség gyakorlatához való görcsös ragaszkodásával sincs megelégedve. A William Storey által vezetett energiaital-gyártó cég múlt októberben kötött főtámogatói megállapodást a Gene Haas által működtetett istállóval, mely az új idényre nevébe is beemelte a márkanevet, autóját pedig miattuk festette át arany-fekete színre.

A közösségi oldalon megjelent rövid poszton kívül a Rich semmiféle további tájékoztatást nem adott a szakításukról és annak körülményeiről, és árulkodó volt, hogy csütörtök délelőtt a hétvégi Brit Nagydíj helyszínén, Silverstone-ban a Haas motorhome-ján és felszerelésén továbbra is látható volt az italgyártó szponzormatricája.

Közösségi oldalán aztán a Haas is bejelentkezett egy rövid kommentárral, melyben Günther Steiner csapatfőnök jelezte, hogy a szakítás nem megy csak úgy egyik napról a másikra. „A Rich Energy jelenleg a Haas F1-es csapatának főtámogatója. Nem árulhatok el ennél többet a két fél szerződésben foglalt kapcsolatáról, mivel az kereskedelmi szempontból bizalmas” – fogalmazott a csapatvezető.

Kevin Magnussen, Romain Grosjean, Williams Storey és Günther Steiner (Fotó: XPB) Kevin Magnussen, Romain Grosjean, Williams Storey és Günther Steiner (Fotó: XPB)

Ami a kereskedelmi megállapodásukat illeti, annak részletei sokáig aligha maradhatnak titokban. A közelmúltban a brit legfelsőbb bíróság megállapította, hogy a Rich Energy jogtalanul tett szert az agancsos logójára, amit a Haas már korábban eltávolított autóiról, és annak jogai az emblémát jóval régebb óta használó Whyte Bikes kerékpáros céget illetik. Az ítéletet kimondó bíró erősen megkérdőjelezhetőnek nevezte William Storey ügyvezető igazgató hitelességét, és arra kötelezte a Rich Energyt, hogy részletes dokumentumokkal mutassa be üzleti tevékenységét, az italgyártói tevékenységük gazdasági oldalát, valamint többek között a Haasszal kötött szponzori megállapodásukat is.

Storeyéknak augusztus 1-jéig kell bizonyítaniuk, hogy hiteles és szabályosan működő cégről van szó, logóikat pedig július 18-ától kell végérvényesen eltávolítaniuk.

Innen nézve a szerződésbontás egyfajta menekülésnek is tűnhetne, ám egyre több részlet szivárog ki annak hátteréről, amiből az derül ki, hogy a háttérben Storey magánakciója állhat. A Motorsport megtudta, hogy a szerdai Twitter-posztot maga az ügyvezető tehette közzé, aki a többi részvényes beleegyezése és tudta nélkül jelentette be a szakítást. A gyakorlatban a felek ugyanakkor nem bontottak szerződést, és a források szerint ehhez Storeynak egymagában nincs is meg a hatalma. „A megállapodást nem bontották föl, Williamnek nincs is joga ehhez. A befektetők most próbálják elsimítani a PR-káoszt, de ez csak a megszokott dolog” – idéztek egy neve elhallgatását kérő informátort.

A lap úgy tudja, az efféle döntések meghozatalának joga a Rich Energy mögött álló befektetőket illeti. A cégnek Storey mellett a Brandsellers Holdings, valamint további négy üzletember is részvényese, tanácsadóként pedig a Sainsbury korábbi főnöke, Justin King is részt vesz az igazgatótanács munkájában. A hírek szerint King és társai most azon fáradoznak, hogy megmentsék a Haasszal kötött üzletet, és minden az eddigi kerékvágásban folytatódjon.

Fotó: XPB Fotó: XPB

A Rich Energy tevékenységében és hátterében már kezdettől fogva sok a homályos folt. Bár nagyszabású terveket emlegettek, italukat nemigen lehet föllelni a boltok polcain, a cégnek valós vagyona nemigen van, kiadásaikat Storey üzleti partnerei fedezik. Már az is furcsa volt, ahogyan a Haashoz kerültek. Tavaly Austinban már úgy tűnt, a Williamsszel kötnek megállapodást, amikor Storey nemes egyszerűséggel nem ment el a Claire Williamsszel megbeszélt utolsó találkozójukra, s helyettük inkább az olcsóbbnak tűnő Haasszal kezdett tárgyalni. A felek pár nappal az első találkozójuk után egymás kezébe csaptak, és nyélbe ütötték az üzletet.

Günther Steineréket már akkor faggatták, nem érzik-e bizonytalannak a Rich hátterét és átverésnek az egész üzletet, ám a dél-tiroli határozottan visszautasította, hogy nem voltak elég körültekintőek. „Megtettük, amit kellett, még mielőtt találkoztunk volna velük. Miért kell kételkedni ebben? A jogi tanácsadóink elégedettek voltak” – fogalmazott akkor Steiner.

Storeyék azóta már több alkalommal bizarr megnyilvánulásokkal borzolták a kedélyeket. Az új autó bemutatóján kijelentette például, hogy szeretnék  a földbe döngölni a rivális italgyártó csapatát, a Red Bullt, közösségi oldalukon pedig azóta is visszatérő motívum az osztrákok „alázása”. A Kanadai Nagydíj időmérő edzése után például azon kárörvendtek közösségi oldalukon, hogy mögöttük végzett Max Verstappen, miközben a holland csak azért búcsúzott a Q2-ben, mert a Haas versenyzője, Kevin Magnussen éppen előtte törte ripityára a Rich Energy színeiben pompázó autóját…

190627 OsztrGP időtábla4

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak