Távol marad a Brit Nagydíjtól a Mercedes legveszélyesebb ellenfele…

A jó hír az ellenfeleknek: Ausztriában kiderült, a Mercedes sem verhetetlen. A rossz hír: két hete sem ők voltak számukra a valódi ellenfél, és e legfőbb ellenlábas a jelek szerint Silverstone-ba nem látogat el…

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Természetesen a forróságról van szó, mely a Red Bull Ringen kissé kupán vágta a Mercedest. Csapatuk idén először erőtlennek és fegyvertelennek tűnt a Red Bull-lal és a Ferrarival szemben, ám mint utóbb kiderült, ez nem elsősorban a két csapat hirtelen jött javulásának volt köszönhető, hanem annak, hogy a W10-es autónak létezik egy gyenge pontja: a hűtőrendszere.


Ausztriában 30 Celsius-fok fölött volt a hőmérséklet egész hétvégén, és mivel a pálya is bő 700 méterrel a tengerszint fölött fekszik, a ritkább levegő csak tovább rontotta a Mercedes hűtőrendszerének hatékonyságát. Annak a tűréshatára a csapat elmondása szerint valahol 26 és 28 fok között lehet (ilyen magasság mellett), így a körülmények arra a három napra teljesen megkötötték a kezüket. Az autó hűtőnyílásait maximális mértékben meg kellett nyitni, ami összességében körönként fél másodperccel rontotta a tempójukat az így előállt leszorítóerő-vesztés miatt.


És még ez is kevés volt. A versenyen Lewis Hamiltonnak és Valtteri Bottasnak körönként 400 métert kellett csak úgy gázadás és fékezés nélkül gurulnia (vitorlázás), miközben erőforrásukat is kímélő üzemmódba helyezték, megfosztva azt jó pár lóerőtől. Mindezek után nem csoda, hogy Bottasék még csak küzdeni sem tudtak a két riválissal, már annak is örültek, hogy célba kocogtak fogatlan oroszlánként. De azt azért a vereségük után jelezték, a W10-es önmagában nagyon is tudta volna tartani a lépést a Red Bull-lal és a Ferrarival, csak éppen most vissza kellett fogniuk a biztonság érdekében.


Nyár lévén a riválisok most abban reménykedhetnek, hogy a folytatásban is kapnak hasonló segítséget a hűtés terén idén magát nyilvánvalóan elszámoló címvédőtől. Toto Wolff csapatfőnök szerint van annyira kínos a problémájuk, hogy mielőbbi megoldást kelljen találniuk rá. „Ausztria megmutatta az autónk legsebezhetőbb pontját, ami miatt nem volt esélyünk harcba szállni a győzelemért a hétvége egyetlen részében sem. Már dolgozunk egy ideje a hűtésen, de a hőmérsékleti viszonyok és a tengerszint fölötti magasság együttesen túl nehézzé tette a hőmérséklet kordában tartását ahhoz, hogy versenyképesek maradhassunk. Dolgozunk ezen, hogy a jövőben legyen esélyünk a forró futamokon” – ígérte.




Vajon a Ferrari vagy a Mercedes és a Red Bull taktikázott jobban? (Fotó: MTI/EPA) Vajon a Ferrari vagy a Mercedes és a Red Bull taktikázott jobban? (Fotó: MTI/EPA)


A Mercedes csapatfőnöke már Ausztriában reménykedett, hogy Silverstone megkíméli őket a hőségtől, s ezzel némi időt nyernek a megoldás megtalálásához a hagyományosan hőségben rendezett németországi és magyarországi versenyhétvégékig. „Szerencsére az angliai nyarat köztudottan visszafogott hőmérséklet jellemzi, szóval a hűtés nem ígérkezik központi problémának Silverstone-ban. Ám a múltban azt már megtanultuk, hogy az időjárás a Brit Nagydíjon változékony lehet” – fogalmazott az osztrák.


Az előrejelzések szerint az égiek a Mercedes kezére játszhatnak. A 30 Celsius-fokot a következő napokban várhatóan még csak meg sem fogja közelíteni a hőmérő higanyszála. Pénteken még napos időre van kilátás, aztán egyre inkább felhők fogják beborítani az eget (egyébként csütörtökön is így volt). Az első edzésnapon alig lesz melegebb 20 Celsius-foknál, szombaton még ennél is hűvösebb lehet az idő, és a kvalifikáció idején akár némi esőre is lehet kilátás. Miközben a múlt évben váratlanul nagy volt a forróság a nagydíj idején, most vasárnap akár 11 fokkal is alacsonyabb lehet a maximális hőmérséklet, és a felhős időben továbbra is 20 fok körülire melegedhet a levegő.


Az időjárás megágyazhat a Mercedes gyors visszavágásának? A hétvége alakulása azért nem csak ezen fog múlni. A gyors kanyarokkal teli pálya Wolff szerint ugyanakkor alapvetően kedvezhet az autójuknak. „Mi idén azokon a pályákon nyújtottuk a legjobb teljesítményünket, amelyeken mindenféle tempójú kanyarok megtalálhatók. Papíron elég jó formában lehetünk” – vélekedett.


Ugyanakkor a tőle megszokott óvatossággal arra is emlékeztetett, hogy az utóbbi három versenyen rendre felbukkant valami műszaki hiba náluk (vagy az új motorjukkal, mondjuk Lance Strollnál Kanadában), és e jeleket sem veszi félvállról. „Az utóbbi időben volt pár megbízhatósági problémánk, amik könnyedén megfoszthatnak minket pár ponttól, szóval ébernek kell maradnunk, és a legjobbat kell nyújtanunk ahhoz, hogy harcban lehessünk a hétvégén.”


190627 OsztrGP időtábla4