A Mercedesnek máris van válasza az ausztriai fiaskóra

Miközben Silverstone-ban a jelek szerint visszatalált régi formájához a Mercedes, már azon is dolgozik, hogy hűtési problémái a későbbiekben se okozzanak neki az ausztriaihoz hasonló gondot.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Mivel az idei autójukról kezdettől fogva tudják, hogy a hűtőrendszer hatékonysága jelenti a legnagyobb gyengeségét, a Mercedes szakemberei előre számoltak azzal, hogy az Osztrák Nagydíjon lehet problémájuk. Arra viszont még ők sem gondoltak, hogy az életüket ennyire megnehezíti majd a közel 800 méterrel tengerszint fölött fekvő Red Bull Ringen a ritkább levegő és a 30 fok fölötti hőség. Az ausztriai hétvégén autóikat a maximális mértékben megnyitották, erőforrásukat kímélő üzemmódba tekerték, ám a két versenyzőnek még így is folyamatosan „vitorláznia” kellett a vasárnapi versenyen, hogy valahogy kordában tudja tartani a motor hőmérsékletét, és meghibásodás nélkül célba tudja vinni gépét.


Silverstone-ban a 20 Celsius-fok körüli hőmérséklet nagy segítséget jelent a csapatnak, és James Allison technikai igazgató megerősítette, ezúttal nincsenek aggályaik rendszerük működése kapcsán. „Ilyen hőmérséklet mellett ez nem probléma. Harminc fokos levegő-hőmérséklet fölött kell vigyáznunk.”


A Brit Nagydíjjal csapatuk egyben időt is nyert. És Valtteri Bottas beszámolója szerint ez elegendő is lehet arra, hogy hosszabb távra is megoldást találjanak. „A csapat egyik nagy erőssége mindig is a gyors reakció volt. Egészen gyorsan ment most is. Elmesélték, hogy a következő forró versenyre már mindenképpen bevethető lesz a fejlesztésünk” – árulta el a bajnoki második helyezett. „Remélhetőleg ez elég nagy különbséget jelent majd ahhoz, hogy rendben legyünk.”




Lewis Hamilton (Fotó: XPB) Lewis Hamilton (Fotó: XPB)


Allison jelezte, a kezük meg van kötve, így a megoldás nem annyira egyszerű. „A hibát azzal követtük el év elején, hogy nem tettünk kellően nagy radiátorokat az autóba. És így már nagyon hosszú és nehéz folyamat nagyobbra váltani. Az autót elkészítettük, és a rendelkezésre álló hely korlátozott a borítás alatt. Lehet tervezni olyan alkatrészeket, amelyek jobban tűrik a forróságot, de a nagyobb hűtők beépítése az igazi nagy feladat.”


Szerinte már a következő két hétvége is újra tesztelheti őket. „Németország időnként elég forró lehet, Magyarországon gyakran nagy a hőség, és később Mexikó is okozhat gondot a nagy magasság miatt, mivel ritka a levegő, és meleg lehet. Ezek a helyszínek lehetnek nehezebbek. De hozzáteszem, már mostanra is változott az autónk, és reméljük, hogy ezzel nyertünk egy kis mozgásteret” – erősítette meg Bottas szavait.



Bottas lépéselőnyben


A hűtés szempontjából a Mercedes most nyugodt lehet, és egyelőre a teljesítménye sem kell,, hogy igazán aggassza. Bár a délelőtti első gyakorláson Pierre Gasly volt a leggyorsabb, délutánra a csillagosok párosa vette át a vezetést. Valtteri Bottas 69 ezredmásodperccel előzte meg Lewis Hamiltont, miközben a harmadik Charles Leclerc-re 0,2 másodpercet vert. Egy körön talán szorosabbnak tűnt a verseny, a hosszú etapokon viszont a Mercedes újra dominálni látszott.




Valtteri Bottas (Fotó: XPB) Valtteri Bottas (Fotó: XPB)


Az elégedettebb versenyző Bottas volt. „Kezdettől jól alakult a napom, mind a saját teljesítményem, mind a beállítások szempontjából. Mindig jó érzés ilyen jól indítani egy hétvégét. A pálya kevésbé egyenetlen, mint tavaly, élvezet vezetni. Az új aszfalt jól tapad, de van, ahol hirtelen elszáll a tapadás, mivel még új. Az autó egyensúlya jó, de még lehet rajta javítani. Szoros küzdelmet várok holnap, minden azon fog múlni, ki mennyit tud javulni a maihoz viszonyítva. A kezdés mindenesetre jó volt” – értékelt a finn.


Egyetlen problémáját egy délutáni kényszerszünet jelentette. A hírek szerint a gyújtógyertyája hibásodott meg, ezért a hosszú etapok első felét ki kellett hagynia. Allison azonban megnyugtatott, nem volt komoly a baj, és az alkatrész cseréjére inkább csak elővigyázatosságból kerítettek sort. „Inkább volt ez szenzorprobléma, mint a gyertya hibája. Arra törekedtünk, hogy az erőforrásnak ne essen baja.”



Egy körön van félnivalójuk?


Hamilton eközben nehezen boldogul a körülményekkel és az autójával is, aminek többszöri pályaelhagyása és nehezen érkező időeredményei adták jelét. Most Bottastól tanulna a folytatásra. „Elég szeles, viharos volt az idő, és nem ez volt a legkönnyebb nap, de legalább az élen zártuk. Úgy fest, harcban vagyunk. Az első nap után sosem könnyű megmondani, és a Ferrarik általában lassabbak is szoktak lenni kicsivel péntekenként, aztán gyorsulnak szombatra. Az új aszfalt nagyon sima, nem könnyű viszont munkára bírni rajta a gumikat. Hol a tartományban vannak, hol kicsúsznak belőle. Én az autó hátuljával bajlódtam, párszor ki is csúsztam. Valtteri magabiztosabbnak tűnt, ezért este alaposan elmélyedünk az adatokban, hogy rájöjjünk, mi a probléma, és hogyan tudnánk megoldani holnapra” – összegzett a címvédő.


Brit Nagydíj idotabla Boxutca magazin


Allison szerint a körülmények valóban nem voltak kedvezőek, és ez a gumik használatát is nehezítette. „Nagyon-nagyon nehéz volt ez a nap, ez Lewis rádiózásából is hallható volt. A hátulja sokat csúszkált, és nemcsak a szél miatt, az új aszfalt miatt is, valamint mert hűvös van, és nem könnyű az ideális tartományba vinni a gumikat. Ezek együtt eléggé idegessé teszik az autót.”


Az időmérős viszonyokat lletően szoros küzdelemre számít, ám szavaiból kivehető, versenytempójuk láttán magabiztosabb. „Egy körön egészen szoros. A Ferrarival és a Red Bull-lal is számolnunk kell egy körön. De ami a versenyt illeti, amennyiben vasárnap is ugyanígy működnek majd a gumik, az lesz a döntő, ki kezeli jobban az első gumikat, és nem csak a puszta tempó fog számítani. Az elsőkkel most mindenki szenvedett, az a kérdés, kié fogy el előbb” – vetítette előre.