Bizarr baleset, piros zászló, eső és egy váratlan Gasly-elsőség!

Váratlan eredményt, Pierre Gasly elsőségét hozta a Brit Nagydíj első szabadedzése, melyen boxutcai balesettől kezdve zavaró esőn és megszakításon keresztül sok minden történt.

Pierre Gasly (Fotó: XPB)



Visszatérés a „hétköznapokhoz”, vagy egy új irány a szezonban? A Mercedes idei első veresége után a Brit Nagydíj előtt az volt a legnagyobb kérdés, vajon a folytatás is hoz-e az ausztriaihoz hasonló izgalmas csatákat az élmezőnyben, vagy a bajnokság visszaterelődik az első nyolc futam medrébe, és folytatódik a csillagosok dominanciája.


Egyvalamiben biztosan helyre állt a „világ rendje”: Silverstone-ban az angliai időjárásnak és az előzetes előrejelzéseknek megfelelően mindössze 19 Celsius-fokot mértek a pénteki első szabadedzés kezdetekor, ami jó hír volt a Mercedesnek. A Red Bull Ringen kiderült, autójuk eddigi egyetlen valódi gyenge pontját a hűtőrendszer jelenti, amely nagy tengerszint feletti magasság és 30 fok fölötti kánikula esetén visszaveti annyira a csapatot, hogy sebezhető legyen a Red Bull-lal és a Ferrarival szemben. Efféle segítségre ezen a hétvégén aligha számíthatnak az ellenfelek.


A csapatok többségének a fent vázolton kívül is bőven voltak kérdései a mostani hétvége előtt. A Red Bull például még mindig nem érti teljesen, hogyan javulhatott akkorát hazai versenyén. A Honda-motor előszöri bátrabb használata mellett a kulcsot szerintük a nagyjából 2-3 tizedet hozó módosított első szárny jelentette, amely hirtelen helyretette az autó egyensúlyát, aerodinamikáját és a sok fejtörést okozó gumikezelését. Feladatuk ezen a hétvégén megerősíteni, hogy mindez nem a véletlen műve volt, és valós áttörést értek el.


A Ferrari eközben az autó helyretételi hadműveletét folytatta, melyben Sebastian Vettel szerint az új padlólemez ausztriai használata során végre tisztán látnak. De a kisebb gárdáknak is volt dolguk bőven. A Renault fejlesztésekkel most nem igazán készült, de a beállítások variálásával arra kereste a választ, miért nyújtottak olyan gyatra teljesítményt Ausztriában. Két versenyzőjük eltérő utakon járva kezdte a hétvégét. Hozzájuk hasonlóan a Haas is összehasonlított – extrém módon. Míg Kevin Magnussen gépe a legutóbbi fejlesztésekkel volt fölszerelve, Romain Grosjeanét egészen az idénynyitón használt állapotába alakították vissza, hogy rájöjjenek, milyen alapvető problémák nehezítik a gumikezelést. Az Alfa Romeo eközben az utóbbi heteket tekintve második komolyabb csomagját tesztelte (új orr, első szárny és oldalsó légterelők alkották azt), a McLarenre is fölkerültek fejlesztések, és a sereghajtó Williams is folytatta a fejlesztőmunkát, mely érzésük szerint kezdi végre megmutatni a hatását.




Nem a 007-es elől bújkáltak a Red Bull szerelői... (Fotó: Formula1/Twitter) Nem a 007-es elől bújkáltak a Red Bull szerelői... (Fotó: Formula1/Twitter)


Az edzés első 20 percében lényegében semmi sem történt, időeredményt nem, csak pár installációs kört láthattunk, miközben a Mercedes autóit még csak be sem indították. Aztán kezdtek fölkerülni az első időeredmények, ám az igazi eseményt egy bizarr incidens hozta...


Romain Gorjsean éppen kifelé hajtott volna a boxutcából, amikor annak kijáratánál meglepő módon megpördült, orral lekoccantva a jobb oldali szalagkorlátot. Az egész hétvégén használni tervezett ausztráliai verziójú első szárnyát ott is hagyta, aztán előbb menetiránnyal szemben visszadöcögött a boxutcába, majd miután nem igazán tudta, mitévő legyen, mégis kihajtott, és egy szárny nélküli kört teljesítve tért vissza szerelőihez, a pályán hátrahagyva pár további elemet.


Az FIA jobbnak látta életbe léptetni a virtuális biztonsági autós fázist. Günther Steiner csapatfőnök meg komor pókerarccal szemlélete a történéseket…




boxutcai Romain Grosjean boxutcai balesete belső kameraállásból... (Fotó: Formula1/Twitter)



Romain Grosjean boxutcai balesete belső kameraállásból... (Fotó: Formula1/Twitter) ...és kívülről (Fotó: Formula1/Twitter)




A francia mentségére legyen mondva: nem ő követte el az egyetlen bakit a tréning elején. Valtteri Bottas első köre után például rossz garázs elé szándékozott befordulni, Lewis Hamilton meg csodálkozva kérdezte mérnökétől, miért nem nyílik a DRS-e a célegyenesben. Peter Bonnington felvilágosította: idén csak két DRS-zóna van a pályán, és az általa keresettet tavaly óta fölszámolták…


De vezetői hibákat is láthattunk. George Russell a Brooklands-kanyarban forgott meg és csúszott ki a füves bukótérbe, Charles Lelcerc is elhagyta a pályát, Lando Norris pedig az utolsó kanyarban piruettezett egyik gyorsköre végén. Ezen esetek azt sugallták, az új aszfaltréteg még igencsak csúszós, ereszti az oalajat, és a fölmelegedését hátráltató felhők a gumik munkára bírását sem könnyítik meg.


A sok incidens ellenére azért a munka is zajlott a pályán. A két Mercedes-versenyző a közepes, a Ferrari és a Red Bull autói a lágy gumin teljesítették első etapjukat. Gyorsabbnak a címvédő csapat bizonyult. Lewis Hamilton és Valtteri Bottas egymásra licitálva javították folyamatosan a legjobb kört – az edzés feléhez érve az 1:27,832 másodpercet repesztő finn 0,290 másodperces előnyre tett szert.


Első számú üldözőjük Max Verstappen volt ekkor, aki a puhább Pirellin is 1,037 másodperces hátrányba került, de bő fél másodperccel gyorsabb volt Pierre Gaslynál. A két Ferrari lassabban kezdett, Sebastian Vettel Sergio Pérez mögé sorolt be a 6. helyre, 1,6 másodperces lemaradással, míg Charles Leclerc a 9. helyen kötött ki, Alexander Albon és Daniel Ricciardo mögött.


A szabadedzést a megszokott gumivisszaadás helyett ezúttal valós szünet szakította félbe. 38 perc elteltével Kimi Räikkönen autója lassulni kezdett, hetes sebességi fokozatban ragadt, majd lekapcsolt, így a finn a Luffield-kanyarban kénytelen volt a külső íven leparkolni Alfa Romeóját, mely szolidan egy kis füstöt is kipöfögött magából. A hangok alapján a motorhibára lehetett gyanakodni, amit a csapat később meg is erősített. Versenyzőjükre motorcsere várt.


A mentés miatt 7 percre piros zászlós jelzés lépett életbe, a mezőnynek vissza kellett térnie a garázsba. Ekkor már csak egy versenyző, Romain Grosjean volt adós az első mért körével, amit az újraindítás után azonnal abszolvált is. Szépséghiba, hogy ebbe is becsúszott egy kicsúszás...




Kimi Räikkönen leállása (Fotó: Formula1/Twitter) Kimi Räikkönen leállása (Fotó: Formula1/Twitter)




A folytatásra egyre erősödni látszott a szél, ami többek között Alex Albon és Lewis Hamilton kisebb pályaelhagyásában is szerepet játszhatott. Carlos Sainzcal pedig már azt közölték, a következő percekben a pálya felé közeledő sötét felhő kisebb esőt hozhat. Mielőtt megérkezett volna, Bottas és a Ferrarik még friss lágy gumin gyorsan javítottak eredményükön. A finn 1:27,629 másodpercre gyorsult, miközben a másodszor is kicsúszó csapattársának nem sikerült javítania.


A brit a második helyét így is megtartotta, hiszen Vettel csak 1:28,304-es, Leclerc pedig 1:28,621-es kört tudott autózni. A vörösök a 3-4. helyre soroltak be ezzel, megelőzve Verstappent.


A holland is próbálkozott javítással, első szektoridejéből sikerült is faragnia (igaz, a Ferrariktól elmaradt), aztán a tempós középső szakaszon elhagyta a pályát. „Azt hiszem, esik” – konstatálta a Red Bull-os, szavait pedig nem sokkal később az FIA jelzései is megerősítették.


A csapadék az utolsó félórába lépve a boxutcába kergette a teljes mezőnyt.




Lewis Hamilton második kicsúszása (Fotó: Formula1/Twitter) Lewis Hamilton második kicsúszása (Fotó: Formula1/Twitter)



Max Verstappen hibája (Fotó: Formula1/Twitter) Max Verstappen hibája (Fotó: Formula1/Twitter)




A Mercedes ugyan egy próbakörre föltette autóira a köztes esőgumit, ez erős túlzásnak bizonyult. A helyzet nem volt annyira komoly, hogy az utolsó negyedórába lépve ne térhessenek vissza a pályára az autók a slickeken. Az eső elállt, a nap újra előbukkant, így jöhetett egy utolsó roham. Ezt a Red Bull használta ki az élmezőnyben.


Verstappent nem hagyta nyugodni, hogy nem fejezhette be előző gyorskörét. Kétszer is javított, előbb a két Ferrari elé sorolt be, aztán Hamiltont megelőzve felzárkózott másodiknak. 1:28,009 másodperces eredménye közel négy tizeddel volt gyengébb Bottasénál. A második hely végül mégsem övé lett, köszönhetően az utolsó percekben robbantó csapattársának!


Gasly előbb 86 ezredmásodpercre zárkózott föl Bottasra, aztán három abszolút legjobb szektoridőt autózva 1:27,173-ra javította a nap legjobb idejét. 0,456 másodpercet vert ezzel a hajrában már nehezebb autóval köröző, így javítani nem tudó Bottasra, bebiztosítva idei első edzéselsőségét.


Lehet, hogy csak egy kevés benzines önbizalom-simogató kör volt ez a francia részéről, ám sikerélménynek megteszi, és talán most éppen ilyen apróságok kellenek neki ahhoz, hogy ki tudjon mászni a gödörből.




Pierre Gasly (Fotó: Formula1/Twitter) Pierre Gasly (Fotó: Formula1/Twitter)


Az élmezőnyben a hajrában javítani még Leclerc tudott, akinek elsőre ismét meggyűlt a baja a forgalommal. Mérnöke figyelmeztette is, muszáj lenne lehiggadnia, és inkább a munkájára koncentrálnia. Megfogadta a tanácsát, és a következő körében 51 ezreddel gyorsabb volt, mint Vettel, így Verstappen és Hamilton mögé az 5. helyre zárkózott föl, bő 1 másodperces hátránnyal Gaslyhoz képest.


Az első hatos mögött a két Renault-versenyző következett, Nico Hülkenberg 1,6, Daniel Ricciardo 1,9 másodperces lemaradással zárt, megelőzve Albont és a két McLarent.


Az edzés két peches versenyzője, a leálló Räikkönen és a csúszkáló Grosjean a mezőny végére esett vissza, ám Robert Kubicának még így is sikerült mögöttük végeznie. A lengyel majdnem másfél másodperccel volt lassabb George Russellnél.


Folytatás délután 14:55-től az M4 Sporton és az M4sport.hu-n a második szabadedzéssel!


Brit Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:




VersenyzőCsapatIdőKülönbségKör
1.Pierre GaslyRed Bull-Honda1:27,17325
2.Valtteri BottasMercedes1:27,629+0,45629
3.Max VerstappenRed Bull-Honda1:28,009+0,83621
4.Lewis Hamilton Mercedes1:28,122+0,94926
5.Charles LeclercFerrari1:28,253+1,08021
6.Sebastian VettelFerrari1:28,304+1,13121
7.Nico HülkenbergRenault1:28,803+1,63021
8.Daniel RicciardoRenault1:29,031+1,85824
9.Alexander AlbonToro Rosso-Honda1:29,093+1,92026
10.Carlos SainzMcLaren-Renault1:29,162+1,98931
11.Lando NorrisMcLaren-Renault1:29,170+1,99723
12.Sergio PérezRacing Point-Mercedes1:29,453+2,28027
13.Danyiil KvjatToro Rosso-Honda1:29,500+2,32726
14.Lance StrollRacing Point-Mercedes1:29,657+2,48425
15.Antonio GiovinazziAlfa Romeo-Ferrari1:30,099+2,92624
16.Kevin MagnussenHaas-Ferrari1:30,605+3,43224
17.George RussellWilliams-Mercedes1:30,741+3,56825
18.Kimi RäikkönenAlfa Romeo-Ferrari1:30,747+3,57412
19.Romain GrosjeanHaas-Ferrari1:30,811+3,63822
20.Robert KubicaWilliams-Mercedes1:32,121+4,94827