Bottas Hamilton előtt húzta be a második edzést

A Mercedes vette át a vezetést Silverstone-ban. Valtteri Bottas minimális előnnyel előzte meg Lewis Hamiltont, mielőtt műszaki probléma hátráltatta. Mögéjük Charles Leclerc vezetésével a Ferrari zárkózott föl a szeles délutánon.

Valtteri Bottas (Fotó: MTI/EPA)



A hűvös időben is olajat „izzadt” a silverstone-i versenypálya teljesen új aszfaltja, ami a délelőtti első szabadedzésen alaposan megnehezítette a mezőny dolgát. A sok kicsúszás leginkább ennek volt köszönhető – de az is, hogy szokatlan módon a tréning legvége hozta a legjobb köridőket. Pierre Gasly így kötött ki a tabella élén az első másfél óra után, ám arra azért nem sok garancia volt, hogy a helyzet nem változik meg a folytatásban.


Az időjárás mindenesetre nem változott sokat a második edzés kezdetéig. A mezőny felhős és szeles időben, 21 Celsius-fok mellett vágott neki újra a munkának. És a széllökések át is vették a főszerepet a második másfél órában.


Az edzés Kimi Räikkönen vezényletével indult, akinek bőven volt pótolnivalója azok után, hogy az első gyakorláson Alfa Romeója motorhibával állt le a pálya közepén. A finn emiatt mindenkinél kevesebb, mindössze 12 kört teljesített, pedig csapatának bőven volt mit tesztelnie, hiszen aerodinamikai újítások sorával készültek a hétvégére.




Kimi Räikkönen (Fotó: Formula1/Twitter) Kimi Räikkönen (Fotó: Formula1/Twitter)


Az első 20 percben a tempót ugyanakkor nem a finn diktálta, hanem a hazai pályán versenyző Lando Norris, aki 1:28,3-as körrel adta meg az alaphangot a közepes gumin. Aztán jöttek az élmezőny tagjai – ugyancsak a sárga Pirelliken –, és Valtteri Bottas ragadta magához a kezdeményezést. Háromszor is megjavította a legjobb időt, és az első félóra leteltekor 1:26,781 másodperccel vezetett.


Mögötte a két Red Bull tűnt fel, ezúttal a „megszokott” sorrendben, de a megszokottnál kisebb különbséggel. Max Verstappen mindössze 0,105 másodperccel volt gyorsabb Pierre Gaslynál, aki a jelek szerint komolyan gondolja, hogy a GP2-es bajnoki szezonjához hasonlóan Silverstone-ban éri el az áttörést. A két versenyző Bottast így is tisztes távolból követte: 0,8 másodperces lemaradással.


Charles Leclerc a közepes gumin a 4. legjobb kört futotta, ám etapját a tervezettnél korábban félbeszakította, mivel a bal elsővel valami problémát észlelt. A monacói 1:27,731 másodperces kört teljesített.


Csapattársa, Sebastian Vettel kerek 1 tizeddel maradt el tőle, ám körét ő lényegesen később futotta, mivel első repülőkörében kifogott rajta a Maggots-Bekcketts-Chapel kombináció, és Ferrarijával a füves bukótéren szánkázott keresztül. Hasonló hibát láthattunk Lewis Hamiltontól is ezen a szakaszon, aki Vetteltől és 2 tizeddel maradt el, és csak a 6. pozícióban sorolt be a közepesen teljesített menetek végén.


A két többszörös bajnok hibájában az oldalhátszél is közrejátszhatott. Nem véletlen, hogy ugyanazon szakaszon később az egyik McLaren is elhagyta a pályát. Aztán még sokan mások is.


Az edzés felénél egyedül Romain Grosjean volt adós a mért körrel.




Sebatian Vettel kanyarlevágása (Fotó: Formula1/Twitter) Sebatian Vettel kanyarlevágása (Fotó: Formula1/Twitter)




Az erős szél a lágy gumikra váltva sem tette egyszerűbbé a résztvevők dolgát. Hátulról-oldalról fújt, így a Becketts- és a Chapel-kanyaroknál kis túlzással többen érintették a füvet és a kavicsot, mint a pályát. Bottas is fölvert némi port az első piros gumis gyorskörén ott, ám ez sem gátolta a javításban. Bár második próbálkozása sem tűnt teljesen tökéletesnek, így is javított további 5 századot, és 1:26,732 másodperccel stabilizálta első helyét. Hamilton 0,069 másodpercre zárkózott föl mögé, ám ugyanazon szakaszon ő is újra elhagyta a pályát – ahogy tette azt utána Nico Hülkenberg és az egyik McLaren is.


A Mercedesek mögött váltás történt: a Red Bullok elé a Ferrarik ugrottak. Még mindig Leclerc diktálta náluk a tempót, aki 1:26,929 másodperces körével közelebb került Bottasékhoz, mint a nap során bármikor. Míg ő 0,2 másodperces hátrányban volt, a negyedik helyen Vettel már 0,448-esben. A Ferrarik egyébként Spanyolországhoz és Franciaországhoz hasonlóan most is az utolsó szektorban veszítették a legtöbb időt. Leclerc az első szakaszon gyorsabbnak bizonyult Bottasnál, a középsőben nagyjából azonos tempót futott vele, a harmadik harmadban viszont fél másodpercet szedett össze.


A maranellóiak mögé az ötödik helyre Gasly zárkózott föl. Vetteltől csak 7 századra volt, Verstappennél viszont 3 tizeddel jobbnak bizonyult. E különbség volt akkora, hogy kettejük közé furakodjon Lando Norris a McLarennel. A wokingiak másik versenyzője, Carlos Sainz meg Verstappen mögé zárkózott föl. Lemaradása fél másodperc volt csapattársától, ám hozzá kell tenni, hogy Norris olyan új fejlesztéseket használt, amiket a spanyol várhatóan csak szombaton kap meg.


A legjobb tízbe még a pálya mellett is többször felbukkanó Alexander Albon, valamint a Silverstone-tól előzetesen sok jót nem remélő Sergio Pérez fért be. Se Alfa Romeo, se Renault, se Haas – e csapatok ezúttal a mezőny második felében tanyáztak.


George Russell meg a garázsban. Az időközben utolsónak visszacsúszó brit újonc autója 11 kör után kezdett dadogni a pályán: váltóhiba miatt kellett kiszállnia. Csapata még az edzés alatt megkezdte a cserét.


Probléma viszont nem csak őt hátráltatta: Bottas is a garázsban ragadt, miközben Hamilton már megkezdte a hosszú etapjait. A csapat csak annyit közölt, hogy műszaki probléma merült fel a finnél, ám kiderült, motorral kapcsolatos a dolog. A Sky Spors úgy értesült, a gyújtógyertya hibásodott meg. Az utolsó negyedórára ennek ellenére még visszatért.


A Mercedes előzetesen bizakodott, hogy Silverstone kedvezhet az autójának, ám Toto Wolff csapatfőnök fölhívta a figyelmet, mostanság elég sok műszaki problémával kellett szembesülniük, ezért nem lehetnek nyugodtak. Bár ezek eddig nem téthelyzetben hátráltatták őket, Bottas az utóbbi hetekben nem először veszített pályaidőt (két hete motort cseréltek nála pénteken), így főnöke aggályai nem tűnnek alaptalannak.




Daniel Ricciardo leállása (Fotó: Formula1/Twitter) Daniel Ricciardo leállása (Fotó: Formula1/Twitter)




A Renault-nál mostanság nem voltak komoly műszaki gondok, ám most egy Daniel Ricciardót is megállította. Pechjére épp a pályán. „Gondom van. Kikapcsolt” – jelezte az ausztrál, majd segített a pályabíróknak eltolni a sárga masinát. Ezzel Russelléhez hasonlóan az ő edzése is idő előtt véget ért.


A hosszú etapoknak Hamilton és Leclerc is a közepes keveréken vágott neki, és úgy tűnt, a Mercedes kényelmes előnyben van e típuson. Nemcsak a köridők sugallták ezt, hanem a szemcsésedés monacói autóján megjelenő erőteljes nyomai is. A legrosszabb állapotban a bal elsője volt – morgott is miatta a rádión. Aztán miután lágyra váltott, etapja elején egyből bemutatott egy kicsúszást. A bal elsőnél hasonló problémával szembesült Verstappen is. Bár a közepes gumiján megjelenő csík nem tűnt olyan erőteljesnek, mint Leclerc-nél, a holland is panaszkodott a rádión.


A Mercedes első ránézésre gumikezelés terén is lépéselőnyben van a két riválissal szemben. Ugyanakkor ne feledjük, az új aszfalt folyamatosan javul, egyre jobban tapad, így a helyzet a folytatásban még sokat változhat. Christian Horner jóslata, miszerint ez nem tűnik sima egykiállásos versenynek, és a gumik meghatározó tényezőnek ígérkeznek a verseny szempontjából, mindenesetre megalapozottnak tűnik a pénteken látottak alapján.


Folytatás szombaton a harmadik szabadedzésen, amit az M4 Sport és az M4sport.hu 11:55-ös kezdéssel közvetít. Az időmérő edzésről 14:45-kor jelentkezünk, miközben a hétvégén érdemes lesz a Forma–2-esek és a Forma–3-asok küzdelmét is figyelni!


Brit Nagydíj, 2. szabadedzés – végeredmény:




VersenyzőCsapatIdőKülönbségKör
1.Valtteri BottasMercedes1:26,73225
2.Lewis Hamilton Mercedes1:26,801+0,06935
3.Charles LeclercFerrari1:26,929+0,19730
4.Sebastian VettelFerrari1:27,180+0,44830
5.Pierre GaslyRed Bull-Honda1:27,249+0,51731
6.Lando NorrisMcLaren-Renault1:27,546+0,81438
7.Max VerstappenRed Bull-Honda1:27,562+0,83032
8.Carlos SainzMcLaren-Renault1:27,987+1,25539
9.Alexander AlbonToro Rosso-Honda1:27,997+1,26538
10.Sergio PérezRacing Point-Mercedes1:28,002+1,27032
11.Danyiil KvjatToro Rosso-Honda1:28,008+1,27636
12.Kevin MagnussenHaas-Ferrari1:28,059+1,32730
13.Kimi RäikkönenAlfa Romeo-Ferrari1:28,126+1,39433
14.Daniel RicciardoRenault1:28,128+1,39617
15.Nico HülkenbergRenault1:28,217+1,48534
16.Lance StrollRacing Point-Mercedes1:28,240+1,50837
17.Antonio GiovinazziAlfa Romeo-Ferrari1:28,294+1,56228
18.Romain GrosjeanHaas-Ferrari1:28,794+2,06226
19.Robert KubicaWilliams-Mercedes1:29,935+3,20337
20.George RussellWilliams-Mercedes1:30,514+3,78211