Vettel: Az új szabályokon is múlik, kitartok-e az F1 mellett

Sebastian Vettel elismerte, a 2021-es szabályoktól is függ, lesz-e számára folytatás a Forma–1-ben. Arról is beszélt, milyen elvárásai lennének a jövőre nézve.

Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

Bár többször is tagadta az erről szóló híreszteléseket Sebastian Vettel, valahogy mégis tartja magát a boxutcai pletyka, hogy a német akár a 2019-es szezon végén is visszavonulhat. Egyes források szerint a Ferrari már az utódját is keresi, és a Renault elhagyását egyébként kizáró Daniel Ricciardót vélik az első számú kiszemeltjüknek.  Az ausztrál állítja, őt aztán semmilyen mértékben nem befolyásolná Vettel döntése, mivel hosszú távra kötelezte el magát jelenlegi csapatához, ám jól értesültek szerint ez önmagában nem lehet akadály számára, mivel egy kikötés szerint éppen akkor nyílna esélye az idő előtti távozásra, ha a Mercedes vagy a Ferrari tenne neki ajánlatot.


Akárhogy is, Vettel szerződése 2020 végéig érvényes a Ferrarival, és elmondása szerint ki is szándékozik tölteni azt. Hogy utána mi lesz, az viszont valóban talány. Vettel az utóbbi időben többször is kritizálta a Forma–1-et túlszabályozottsága miatt, emellett arra is tett utalást, hogy a Liberty Media által követett „show-irány” sem feltétlenül felel meg az ő ízlésének.


A Brit Nagydíj előtt elismerte, a 2020 utáni sorsát nagyban fogja befolyásolni, hogy végül mi sül ki a 2021-es nagy szabályreformokból, melyek kidolgozásába nemrég a versenyzőket is bevonták a sportági vezetők. „Természetesen igen” – felelte a kérdésre, számít-e majd a döntésében, milyen irányt vesz a sportág. „Fontos, hogy a Forma–1 és az autók izgalmasak legyenek. Nyilván ketyeg az óra, és jó, hogy kikérik a véleményünket. Elmondtuk azt, és újra el is fogjuk. Remélhetőleg sikerül olyan irányt találnia a sportágnak, amivel fejlődhet, ami lehetővé teszi, hogy küzdjünk egymással, hogy kihívásokkal nézzünk szembe, hogy próbára tegyük a képességeinket.”


Mint szavai sugallják, mindenekelőtt az foglalkoztatja, hogyan alakulnak át az autók. Ross Brawnék csapata jó ideje fejleszti az előzést és a csatákat könnyebbé tevő F1-es jövőautót, ám a csapatok több kifogásolnivalót is találtak terveikben. Főleg az egységesítés mértéke, valamint az autók kinézete és túl nagy tömege problémás szerintük.




Sebastian Vettel (Fotó: XPB) Sebastian Vettel (Fotó: XPB)


Vettel meg is van elégedve az aktuális versenygépek minőségével, meg nincs is. Miközben élvezi, hogy a 2017-es leszorítóerő-növeléssel minden idők leggyorsabb masináival versenyezhetnek, sok kollégájához hasonlóan ő is nehezményezi, hogy e potenciált a számos korlátozó tényező (sok üzemanyag, gyenge gumik) miatt csak kis mértékben használhatják ki igazán.  „Csúcssebességnél a csúcskategóriát képviselik. Lassabb tempónál viszont… Azt azért nem állítom, hogy a legalját, de egyszerűen túl nehezek. Nekem ez nem tetszik” – jelentette ki a négyszeres bajnok.


„Az az F1-es autó, amivel először találkoztam, nagyon izgalmas volt mindenféle tempó mellett. A versenyek sprintfutamok voltak, és nagyszerű volt, mert minden egyes körben feszegethetted a saját és az autód határaid, valamint a gumikét. Ez megváltozott egy kicsit, és bizonyos versenyeken jobban, másokon kevésbé kell visszafognunk magunkat. Bizonyos takarékoskodás mindig jellemző lesz, és ezzel nincs is baj. Muszáj használnod a fejedet is, nem csak a lábad és a kezed. De a legnagyobb jutalmat még most is a leggyorsabbnak kell kapnia” – vélekedett, utalva arra, hogy túlzónak érzi a gumikkal és üzemanyaggal való takarékoskodás jelenlegi mértékét.



Szabadabb versenyzést, nagyobb felelősséget vár


A BBC-nek adott interjúban emellett a technikai szempontokon kívüli tényezőkről is kifejtette a véleményét. Mindenekelőtt a kanadai büntetése óta folyamatosan emlegetett túlszabályozottságot szeretné, ha fölszámolná a sportág. Miközben elismeri, pontos szabályokra szükség van ahhoz, hogy a versenyzők ne lőjenek túl a célon, és a pályán ne szabaduljon el a pokol, szerinte nem a jelenlegi módszer a megfelelő a rend megteremtéséhez, szükség lenne az önszabályozásra is.


„Ha visszatekintünk, a múltban egészen jól boldogultak a versenyzők a pályán, amíg ez rájuk volt bízva. Igen, valóban volt pár pikáns eset, és volt, hogy tolerálták őket, volt, hogy nem. Most már nehéz lenne azt mondani, hogy térjünk vissza oda, mivel bizonyos dolgokat ma már jobban ismerünk. De hagyniuk kéne, hogy tehessük a magunk dolgát.”




Sebastian Vettel (Fotó: MTI/EPA) Sebastian Vettel (Fotó: MTI/EPA)


Érvelése egyszerű. „Létre lehet-e hozni valaha is a tökéletes versenyvilágot? Nem, nem fogjuk. Elejét lehet venni valaha is, hogy föltartsanak embereket az időmérőn? Nem, képtelenség. Véleményem szerint nincs két azonos incidens. Természetesen vannak iránymutatások, ezekkel nőttünk föl, és ezek szerint játszunk. Nem őrült fiúkként nevelkedtünk, akik folyamatosan egymásba hajtanak. Vannak szabályok és határok, ami rendben is van, és ha valaki túlmegy ezeken, azt büntetni kell. Viszont ami most megy, az túlszabályozás. Olyan dolgokat neveznek veszélyesnek, amik nem veszélyesek, és ezek büntetésekhez vezetnek. A szabályok szövege pedig úgy hangzik, mint ahogy a jogászok beszélnek, a hivatalnokok, nem úgy, ahogy a hétköznapi emberek. Így senki sem beszél.”


De Vettelt a versenyzésen kívüli dolgok, az F1-et övező felhajtás, a média túlkapásoktól sem mentes ténykedése is zavarja. Elismerte, az F1-es világ egészét önmagában nem kedveli ezek miatt, túl sok benne a politika és a szenzáció. Mindez viszont nem jelenti azt, hogy a sportból is kiábrándult volna – és a folytatás szempontjából alighanem ez lesz a fontosabb tényező számára.


„Még mindig szeretem a versenyzést, a rajtrácson állni, látni a sok embert, akik izgatottak attól, amit mi csinálunk, hogy ezekkel az autókkal versenyzünk. Ez sokat jelent, adrenalinlöketet, idegessé tesz vasárnap reggel, amikor fölkelek. És ezt még hétfő reggel is érzem. Szeretnék sikeres lenni, szeretném, ha ez a dolog működne a Ferrarival. Hogy fog-e, azt nem tudom, de erre törekszem, és ez határozza meg a jövőmet. De hogy mi lesz, az azon is múlik, merre halad a sportág” – tette egyértelművé.


190627 OsztrGP időtábla4