Végre kemény versenyzés – de az FIA tagadja, hogy elnézőbbé vált

Bár az FIA töretlenül állítja, nem változtatott szemléletmódján, mégis változás érzékelhető az agresszív versenyzéshez való viszonyukban. És a résztvevők örömmel látják ezt.

Max Verstappen és Charles Leclerc még a pályát is elhagyhatták vizsgálat nélkül (Fotó: XPB)

Így lehet eljutni pár hét alatt a kíméletlen kritikáktól a dicséretig. Sebastian Vettel Kanadai Nagydíjon kapott büntetése után még az egész boxutca a Forma–1 túlszabályozottsága miatt háborgott, a versenyzők meg azon csodálkoztak, vajon az FIA miért feledkezett meg év elején tett azon ígéretéről, hogy elnézőbb lesz velük szemben, és csak a kirívóan súlyos estek ellen lép föl. Több mint egy hónappal később a Brit Nagydíjat követően már azért dicsérik a szövetséget, hogy végre belátta, a sport érdekében hagyni kell, hogy a versenyzők a pályán rendezzék le a pozíciók sorsát, akár a határokat feszegető keménységgel is.


A kettő között sok minden történt a szabályvita terén, és azt hihetnénk, az FIA bölcs belátásra jutott a nagy nyomás miatt, ezért változtatott filozófiáján. A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner is emiatti örömét fejezte ki. „Ez nagyszerű versenyzés volt” – mondta Max Verstappen és Charles Leclerc körökön át tartó birkózására utalva, melynek során hiába volt még pályaelhagyásuk is, még csak vizsgálat sem indult miatta. „Jól szórakozott a közönség is. Mindketten szélesre futottak egy kicsit az utolsó kanyarokban, de ez kemény, sportszerű küzdelem volt, és ezt jó volt látni.”


Hozzátette, az éppen Silverstone-ban véglegesített versenyigazgató, Michael Masi is dicséretet érdemel, amiért ezúttal nem érezte szükségét, hogy a Verstappenékéhez hasonló határeseteket a sportbíróság elé küldje kivizsgálásra. Ám Masi hárította ezt, mondván, nem csak ő indítványozhatja egy incidens kivizsgálását, a bíróság tőle függetlenül is megteheti ezt.


Emellett azt is tagadta, hogy az FIA bármennyit is változtatott volna szemléletmódján, és hirtelen a szabadabb versenyzést kezdte pártolni. „A ’hagyjuk őket versenyezni’ filozófiát egész évben alkalmazzuk. A pálya karakterének köszönhetően valóban több kerék a kerék elleni akció volt, de minden ugyanolyan, mint előtte volt, és pontosan ugyanúgy ítélkezünk. Talán a pálya miatt most jobban kijött a ’hagyjuk őket versenyezni’ szemléletmód, de pontosan ugyanilyen módon alkalmaztuk egész évben.”




Michael Masi (Fotó: XPB) Michael Masi (Fotó: XPB)


Tekintve, hogy Daniel Ricciardót Franciaországban még megbüntették pályaszélesítéssel véghez vitt előzéseiért, most az FIA szemet hunyt afölött, hogy Verstappen Leclerc előzése közben most ugyancsak elhagyta a pályát. Masi szerint a magyarázat erre nem a szemléletváltás, hanem az, hogy a mostani eset nem volt problémás. „Ha gond lett volna, garantálom, hogy a csapat panaszt is tett volna miatta egyből.”


Ugyanezzel érvelt akkor is, amikor arról kérdezték, mit szól hozzá, hogy a Ferrari és Charles Lerclerc is következetlennek nevezte őket a Verstappennel történt ausztriai ütközésük ügyében hozott ítélet miatt. „A versenyzői eligazításon nem is volt vita e témában. Ha a versenyzőknek kérdésük van, higgyék el, azt föl is teszik. És ha valamit tisztázni akarnak, sosem fogják vissza magukat. Most semmilyen kifogás nem volt.”


Leclerc a sajtónak mégis beszélt arról, nem érzi következetesnek, hogy az FIA a korábbi esetekben görcsösen ragaszkodott a szabályzat pontos szövegéhez, Spielbergben viszont büntetlenül hagyta az őt a pályáról kiszorító Verstappent. Ugyanakkor panaszkodás helyett ő inkább a versenyzésre helyezte a hangsúlyt, megfogadta, hogy az új irányelveknek megfelelően mostantól keményebb lesz, és ennek vége lett az utóbbi évek egyik legnagyszerűbb csatája Verstappennel.




Charles Leclerc és Max Verstappen (Fotó: XPB) Charles Leclerc és Max Verstappen (Fotó: XPB)


Azt követően Horner mellett mindkét érintett versenyző azt nyilatkozta, tetszik neki, hogy az FIA ezúttal nem szólt közbe, és feszegethették a határokat. De még a Mercedest irányító Toto Wolff is ezen az állásponton volt. Szerinte egy kis piszkos versenyzés sem árt az F1-nek. „Csapaton belül nem szeretnék ilyet látni a versenyzőim között, de kétségem sincs afelől, hogy ezek a fickók tudják, hogyan kell küzdeniük egymással. Valtteri és Lewis tisztelték egymást a pályán, ahogy azon kívül is teszik, de amikor egy másik csapat tagjával harcolsz, normális, hogy messzebbre mész ennél. Nagyszerű küzdelem volt a két fiatal között, nagyon szórakoztató, és senki sem állíthatta, hogy ez nem volt kemény védekezés, de nem volt piszkos játszma.”


„Azt hiszem, más versenyzőknél is láthattuk, hogy a határon voltak ilyen szempontból. Mindig van az emberben egy kis mocsokság, és ezt szeretnénk is viszontlátni. Ilyen a versenyzés, és jó, amikor két versenyző egymásnak feszülhet. Csak ne csapattársak között történjen ilyesmi” – mondta Wolff.


Masinak ellentmondva ő úgy véli, az ausztriai Verstappen-ítélet fordulópontot hozott az ítélkezésben, és ennek folytatása volt, hogy most Silverstone-ban is messzebbre mehettek a versenyzők. „Igen, egyértelmű volt, hogy a mostani Leclerc, Verstappen esethez ugyanúgy viszonyultak, mint az ausztriaihoz, és hogy engedélyezték a kemény küzdelmet. Ki lehet tolni a másikat a kanyar kijáratánál. Ezt a legtöbb sorozatban hasonlóan engedik. Mind ezt akarjuk látni. Kemény versenyzés ez, de erre van szükség.”