Versenyzők: Egyes pályákon csak politikai érdekek miatt versenyzünk

Az év legunalmasabb versenyét a szezon két legjobbja követte Ausztriában és Nagy-Britanniában. A versenyzők szerint ez újabb bizonyíték arra, hogy a régi vágású pályák a jobbak. Csak ne lenne a fránya politika…

Charles Leclerc és Max Verstappen (Fotó: XPB)

Szinte letargikus hangulatban érkezett a Forma–1 mezőnye a kiábrándítóan unalmas Francia Nagydíjról Ausztriába. A futamról – a büntetéseket leszámítva – nem volt mit beszélni, ezért az egész paddock a sportág állapotán és a jövőbeli átalakításán elmélkedett, és számtalan víziót hallhattunk arról, milyennek kéne lennie a királykategóriának. Aztán az Osztrák Nagydíjon a Mercedes sebezhetővé vált, Max Verstappen győzelme és Charles Leclerc-rel vívott csatája pedig hirtelen feledtette a sok rosszat.


A múlt vasárnapi silverstone-i verseny erre tett rá még egy lapáttal. Az év eddigi talán legszínvonalasabb versenyét láthattuk, mely kanyarokon, körökön át tartó nagy csaták és szebbnél szebb előzések egész sorát hozta, megspékelve pár kedélyeket borzoló balesettel is.


A két pályában közös vonás, hogy mindkettő régi vágású, és merőben eltér a franciaországitól. Míg a Paul Ricard egy végeláthatatlan aszfalttenger, unalmas vonalvezetéssel, addig a Red Bull Ring és Silverstone a határok feszegetésére készteti a versenyzőket, vezetés szempontjából kihívást és élményt jelent számukra, és bünteti őket a hibáikért.


A Brit Nagydíj után föl is tették a kérdést az első három helyezettnek: lehetséges, hogy nem az F1 romlott el, csak a „Mickey egér-pályák” nem valók a naptárba?




Lewis Hamilton és Valtteri Bottas csatája (Fotó: XPB) Lewis Hamilton és Valtteri Bottas csatája (Fotó: XPB)


„Silverstone és Ausztria valóban két remek pálya az előzések szempontjából, és szerintem jót tesznek a műsornak” – állapította meg Charles Leclerc, aki csak azt sajnálja, hogy a Mercedes még mindig túl nagy előnyben van ahhoz, hogy igazán szorossá váljanak az élen zajló csaták is. „Ha fel tudnánk zárkózni rájuk, akkor még izgalmasabb lenne. De az biztos, hogy a pályáknak is fontos szerepük van az előzésekben, és a legutóbbi két pálya jó példa volt erre. Ha több lehetne belőlük a naptárban, szerintem az jót tenne az F1-nek.”


Ezt persze nem először halljuk versenyzőktől, akik talán nem is véletlenül tartják többségében a régebbi létesítményeket (Silverstone, Spa, Szuzuka) az abszolút kedvencüknek. Lewis Hamilton szerint a sportág vezetői gondolhatnának arra, hogy a versenyzők nem ok nélkül szoktak dicsérni vagy kritizálni egy-egy helyszínt. „A sportág történetében talán sosem volt beleszólásuk a versenyzőknek a döntésbe, mely pályákra látogatunk el. Pedig mi jobban tudjuk mindenkinél, hogy mely pályákon lehet előzni, és melyeken nem.”


A címvédő szerint a gond ott kezdődik, hogy a kiválasztásnál nem odavaló, a versenyzés minőségével nem törődő tényezők is szemponttá válnak, így sok esetben a jó versenyekre alkalmatlan helyszínek is a bajnokságba kerülnek. „Nem tudom, ki választja ki őket, és az is világos, hogy az egyes országok nem bővelkednek az olyan pályákban, amelyek alkalmasak nagydíjrendezésre, de vannak olyan pályák a hosszabb távra elköteleződök közül, amelyeken nagyszerű versenyek vannak, és olyanok is, amelyeken nincsenek.”




Valtteri Bottas, Lewis Hamilton és Charles Leclerc. Ha rajtuk múlna, csak a silverstone-ihoz hasonló izgalmakat biztosító pályák kerülhetnének a programba (Fotó: XPB) Valtteri Bottas, Lewis Hamilton és Charles Leclerc. Ha rajtuk múlna, csak a silverstone-ihoz hasonló izgalmakat biztosító pályák kerülhetnének a programba (Fotó: XPB)


„Gyakran kérdezik tőlem, melyek a kedvenc pályáim, és ez közéjük tartozik, mert lehet rajta követni a másikat. A csúcstempójával izgalmas. Austint is ilyennek építették – az egy új pálya. De vannak helyszínek, ahol nem lehet követni, és csak vonatozunk. Mi a fontosabb? Ezekben az országokban versenyt rendezni csak azért, hogy ott legyünk, vagy nagyszerű versenyeket tartani az ehhez hasonló pályákon?” – tette föl a kérdést a bajnoki éllovas.


Hamilton rámutatott, pár korábbi jó pályát is elrontottak átépítésekkel. Ő például bár szereti a mai Hockenheimringet és Red Bull Ringet, szerinte azok korábbi verziója még izgalmasabb volt. Úgy véli, ha a versenyzőknek lenne szavuk, sikeresebb lenne az F1 pályaválasztási és pályaépítési folyamata is. „A GPDA (a versenyzők érdekvédelmi szervezete – a szerk.) talán a része lehet ennek a 2021-es szabályok előkészítésében. Adhatnánk tanácsokat, azért vagyunk itt, hogy segítsünk a sportágnak jobbá válni. Mi nyitottak vagyunk rá, hogy különböző országokba vigyünk versenyeket, de nekik is nyitottnak kell lenniük egyes pályák módosítására, vagy arra, hogy adott országokban más pályákat használjunk.”


Valtteri Bottas szerint egyértelműen pályaválasztás kérdése, hogy megadják-e az alapot a jó versenyeknek. „Egyes pályák kiválasztásánál biztosra veszem, hogy csak politika áll a háttérben, valamint pénz. Nem azt nézik, hogy jó lesz-e ott a versenyzés, vagy sem. Szerintünk ez nincs rendjén. Mi szeretünk versenyezni, mindenki szereti a jó versenyeket, és ahogy Lewis is mondta, a GPDA-val mi szeretnénk segíteni, mert mi vezetjük az autókat, és pontosan tudjuk, milyen típusú pályákon vannak jó versenyek. Örömmel segítünk. Vannak nagy tervek az új autókról és mindenről 2021-re, szóval reménykedjünk, hogy ezen a téren is helyes irányt veszünk” – fogalmazott a Silverstone-ban második finn.