A Mercedes jelenlegi szintjét vette célba 4. motorjával a Honda

Nagy előrelépést hozhat, és a Mercedes jelenlegi szintjére emelheti a Hondát az idei negyedik erőforrása, mely a nyári szünet után érkezhet. A jelenlegi verzió hangolásával még vannak problémák.

Max Verstappen (Fotó: XPB)

Ausztriai győzelmével a jelenlegi motorgyártók közül utolsóként a Honda is feliratkozott a hibridéra győztesei közé. A japán gyártónál volt, aki megkönnyezte Max Verstappen sikerét, ám azzal ettől még tisztában vannak, hogy a célt messze nem érték még el. Mint azt technikai igazgatójuk, Tanabe Tojoharu kiemelte, a Ferrari és a Mercedes továbbra is lépéselőnyben van, és addig nem elégedhetnek meg, amíg ez a hátrány közéjük és a tartós sikerek közé áll.


A Honda idén felgyorsította motorfejlesztését. Versenyzőik már a harmadik erőforrásukat használják, vagyis az idény felénél elérték a büntetés nélkül megengedett számot. A Red Bull-lal közösen azonban már év elején úgy döntöttek, megéri vállalni pár hátrasorolást, ha ezzel a többieknél több fejlesztési lépcsőfokuk lehet. A tervek szerint a negyedik motorjuk a nyári szünet után érkezik, és a Red Bull már hónapok óta úgy emlegeti azt, mint a legnagyobb ugrást jelentő fejlesztésüket.


Az Auto Motor und Sport úgy értesült, ez a verzió már tulajdonképpen elkészült, ám taktikai okokból kivárnak az első éles bevetésével. Állítólag a Honda 25 lóerőt talált vele, és mérnökeik szerint a négyes motor ezzel teljesítmény tekintetében arra a szintre jut, amin jelenleg a Mercedes erőforrása áll. Persze addigra várhatóan a Mercedes is előáll idei harmadik motorjával, ám a japánok abban reménykedhetnek, hogy az nem hoz ekkora javulást, így faragni tudnak a lemaradásukból. Motorok terén jelenleg a Ferrari számít etalonnak, ők főleg egy körön, az időmérős beállításokkal emelkednek ki a mezőnyből.


Helmut Marko tanácsadó Silverstone-ban megerősítette, új erőforrásukat biztosan nem vetik be a nyári szünet előtt hátralévő két versenyen, Christian Horner csapatfőnök pedig elmondta, még nem határoztak a bevetés pontos időpontjáról. „Ez sok dologtól függ. Az új motor bevetésénél fontos lesz az időzítés, de Spa és Monza környékén érkezhet. Korábban hagyományosan jó helynek számított Monza ahhoz, hogy felzárkózzunk a motorcsere miatti büntetés után. A Honda még mindig azon dolgozik, hogy időt találjon, de jól végzik a munkájukat, és egyértelműen csökken a különbség” – jelentette ki Horner.




Pierre Gasly (Fotó: XPB) Pierre Gasly (Fotó: XPB)



Verstappen és a Red Bull túl gyors volt a Hondának...


Problémák ugyanakkor még akadnak az erőforrással, és ez Silverstone-ban is kiütközött. Az egyik egy hiányosság volt, a másik egy konkrét gond. Max Verstappen múlt vasárnap körökön át tartó nagy csatát vívott Charles Leclerc-rel, aki küzdelmük során egyértelmű előnyben volt az egyenesekben. Ez még Verstappen DRS-használata mellett is kirajzolódott. Ennek is volt köszönhető, hogy a holland csak nehezen tudott túljutni rajta. „Elég magas volt a végsebességük ahhoz, hogy az ilyen helyzetekben előttünk maradjanak. Emellett az akkumulátoromat nem tudtam eléggé feltölteni” – magyarázta Verstappen annak kapcsán, miért volt ennyire nehézkes számára az előzés. Arról már nem beszélt, technikai ok állt-e a töltési probléma hátterében, vagy csak ennyivel hatékonyabb a Ferrari rendszere az övéknél.


Egy másik hátráltató tényező viszont nagyon is technikai jellegű volt. Verstappen a szombati időmérő edzés alatt turbólyuk jelenségre panaszkodott: a lassabb tempójú kanyarokban nem jött egyből a teljesítmény, amikor gázra lépett, volt egy kis kihagyás. Elmondása szerint ezzel nagyjából másfél-két tizedmásodpercet veszített, ami épp elég lett volna számára, hogy harcba szálljon a pole pozícióért a Mercedesekkel.


Azóta kiderült, a motor kalibrálásával és a Red Bull autójának idő közbeni fejlesztésével magyarázható a kihagyás, amit a Honda a Német Nagydíjig szeretne megoldani. Horner szerint Verstappen az RB15-ös javulása miatt úgy használta a gázpedált, ahogyan az év korábbi szakaszában még nem, és a Honda-motor nem volt felkészítve erre, nem tudta tartani a lépést. „Ez annak volt köszönhető, amilyen gyorsan Max lenyomta a gázpedált. Ilyesmit korábban nem láttunk. A Honda már vizsgálja a dolgot a tesztpadján, és úgy érzik, kézben tartják a dolgot.”


Tanabe megerősítette, finomhangolniuk kell még az erőforrásukat, hogy az új gázadási móddal is jól reagáljon. Ez kalibrálás kérdése csupán. „Egyeztettünk Maxszal arról, pontosan milyen fordulatszám mellett, milyen gázállásnál lépett föl a gond, és hogyan használta a gázt, mikor érezte a kihagyást. Aztán megvizsgáltuk az adott pillanatot. Ez nem olyan nagy hiba, amiből motorprobléma lehet, egy más jellegű gond. A mi értelmezésünkben ez is komoly gond, de nem az életünk múlik rajta.”