10 éves mélyponton a Racing Point – a B-autó az utolsó remény

Tíz éve kezdett legutóbb annyira gyengén egy szezont a Racing Point csapata, mint idén. A következő két verseny jelenti számukra az utolsó reményt: érkezik a B-autó!

Lance Stroll (Fotó: XPB)

Sem Sergio Pérez, sem Lance Stroll nem került a legjobb tízbe a Brit Nagydíjon, így a Racing Point sorozatban harmadik versenyén maradt pontok nélkül. Ennyire hosszú pont nélküli sorozatuk legutóbb 2011-ben volt, akkor Adrian Sutil és Paul di Resta párosával Kínában, Törökországban és Spanyolországban voltak egymás után háromszor is eredménytelenek – akkor még Force India néven. Az istálló jelenleg 19 ponttal áll a konstruktőri bajnokság 7. helyén. Ennél még az említett 2011-es szezon első felében is eredményesebbek voltak, akkor 10 futam után 20 egységet számláltak. A ponttermésük ennél rosszabb legutóbb 2009-ben volt, akkor az év első 10 futamán egy pontot sem szereztek.


A fenti számok mindent elmondanak az istálló helyzetéről. Az elmúlt években Force India néven még a leghatékonyabb középcsapatként tartották őket számon, sorozatban szerezték a konstruktőri 4. helyeket, és tavaly is csak azért estek vissza, mert a nyáron majdnem csődbe mentek, aztán tulajdonosváltásuk után lenullázták őket. Most viszont úgy áll a helyzet, hogy ha újabb pozíciót veszítenek, ilyen szempontból is mélypontra jutnak: a jelenleg elfoglalt 7. helynél gyengébben 2009-ben zártak, amikor 9.-ek lettek a tabellán.


A csapatnak súlyos problémái vannak az idei autójával, melynek legfőbb gyenge pontját egyszerűen a leszorítóerő hiánya jelenti. Ennek köszönhető az időmérős gyengélkedésük is. Lance Stroll idén még egy alkalommal sem lépett túl a Q1-en, és gyakran Sergio Pérez számára is ez a szakasz jelenti a végállomást szombaton. A versenyeken ugyan jobb formát mutatnak, és gépük eddig a harmadik legmegbízhatóbb volt a mezőnyben (a Mercedes és a Red Bull után övék a legtöbb megtett kör), ám önmagában ez kevés az üdvösséghez. Pérez például Baku óta várja az újabb top 10-es eredményét.




Sergio Pérez (Fotó: XPB) Sergio Pérez (Fotó: XPB)


Az istálló szakemberei már télen tudták, hogy nehéz lesz számukra az idény első fele, azt viszont nem gondolták, hogy ennyire. Ez jórészt a tavalyi nehézségeknek köszönhető: a múlt év augusztusában lefolytatott csődeljárás idején megtorpant a 2019-es autójuk fejlesztése. Kényszerből úgy döntöttek, egy gyengébb alapmodellel indítják az évet, és majd fokozatosan fölpakolják rá a fejlesztéseket. Barcelonától vártak volna jelentős javulást egy új csomag érkezésével, ám hamar kiderült, olyan alapvető gondok vannak, amiket ily módon nem lehet megoldani, csak gyökeres koncepcióváltással.


Ennek jegyében a következő két versenyhétvégén érkezik a B-modelljük, amely valóban elejétől a végéig megújul. „Minden teljesen új lesz, még a váz is” – bocsátotta előre Andy Green technikai igazgató. „Korábban egy ilyen jellegű fejlesztési csomagra nem lett volna lehetőségünk” – tette hozzá, utalva arra, hogy Lawrence Stroll tulajdonos pénzének hála most van még esélyük és lehetőségük a szezonjuk megfordítására.


Az új autón azóta dolgoznak, hogy márciusban belátták, nem fogják tudni normál fejlesztésekkel kiküszöbölni a karosszériájuk hibáit. A legnagyobb fejtörést az jelentette eddig, hogy az autó hátulja nincs harmóniában az elejével, és kanyarodás közben megszakadnak a leszorítóerőt biztosító áramlatok. A megoldás most két lépcsőben érkezik: Hockenheimben előbb az autó hátulja fog megújulni, új hátsó szárnyat, diffúzort és motorborítást szerelnek az RP19-esre, aztán a Hungaroringen jön az ezekhez tervezett új első szárny, az oldalsó fordítólemezek és egy módosított geometriájú első felfüggesztés.




Sergio Pérez (Fotó: XPB) Sergio Pérez (Fotó: XPB)


A B-autó azért csak két részletben áll össze, mert annyi új alkatrészt kell elkészíteni, hogy a gyárnak nincs kapacitása egyazon hétvégére előállni mindennel. Greenék remélik, hogy betalálnak az újításokkal, és végre visszazárkózhatnak a középmezőny legjobbjaira. Ám a munka ezzel még nem ér véget. „A nyári szünet után érkezni fog egy újabb fejlesztési csomag” – bocsátotta előre a technikai igazgató.


A Racing Point jelenleg 7 egységre van az Alfa Romeótól, 20 pont a lemaradása a Renault-val szemben, az év elején célként emlegetett 4. helytől pedig – mely jelenleg a McLarené – már 41 egység választja el őket.