Honnan jön és hová tűnik a Ferrari 40 lóerős pluszteljesítménye?

A riválisok nem tudnak magyarázatot a Ferrari látványos időmérős teljesítményjavulására, ám a versenyen mutatott későbbi visszaesés inkább a vörösöknek okoz fejtörést.

Charles Leclerc (Fotó: XPB)

A bajnoki cím már nemigen lebeghet a tíz futam után is nyeretlen Ferrari szeme előtt, a Mercedesre való fölzárkózást viszont továbbra is komolyan gondolják 2019-ben. Folyamatosan dolgoznak is az autójuk gyengeségeit kiküszöbölő fejlesztéseken, ám még ha állítják is, hogy fejlődtek az utóbbi hetekben, a helyzetük az elmúlt két hétvégén mégsem a kívánt irányban változott. A Mercedes továbbra is a mezőny élén áll, ám a maranellóiakra időközben fölzárkózott a Red Bull.


Adrian Neweyéknak az először (csak Max Verstappen autóján) Ausztriában bevetett módosított első szárnnyal sikerült életre kelteniük az RB15-öst, amely az erősödő Honda-motorral Spielbergben és Silverstone-ban is javulást mutatott, versenykörülmények között pedig összességében jobb volt a Ferrarinál, vagyis átvette a második helyet a csillagosok mögött.


A helyzet a vörösöket is kezdi bosszantani. Csapatfőnökük Silverstone-ban elismerte, valóban nagyon közel került hozzájuk a Red Bull. „Egyértelműen javultak. Ausztriában nyertek, és most is versenyképesek voltak. A csomagjaink nagyon közel vannak egymáshoz, és ez a legutóbbi versenyeken be is bizonyosodott. Nehéz lenne eldönteni, melyikünk a második legjobb. De ez csak lökést ad nekünk, mert tudjuk, hogy fejlődnünk kell, és hogy az első helyért kell harcolnunk, függetlenül attól, milyen pályán vagyunk. Silverstone-ban ez nem sikerült, és ez csalódás. Az időmérő után jobb eredményre számítottunk, de a tempónk nem volt elég jó a versenyen” – fogalmazott Mattia Binotto.


Az időmérőn valóban nem voltak még bajban. Charles Leclerc-t például csak századok választották el a pole-szerző Mercedestől, és ismét jobb rajthelyezést szerzett Max Verstappenéknél. Vasárnap viszont jött a látványos visszaesés, amihez hasonlót már az ausztriai és a kanadai pole-szerzésük után is láthattunk tőlük. A monacói a némi szerencsével megszerzett harmadik helyezése után Angliában meg is állapította: autójukat mindenekelőtt versenykörülmények között kellene gyorsabbá tenniük, mert ezúttal lassabbak voltak a Red Bullnál.




Charles Leclerc és Max Verstappen (Fotó: XPB) Charles Leclerc és Max Verstappen (Fotó: XPB)



Rejtélyes, de kétes értékű 40 lóerős löket


Látványos visszaesésük részben egy olyan időmérős csodafegyver meglétére vezethető vissza, amit csak szombatonként tudnak használni. Az ellenfelek már sokszor beszéltek arról, hogy az egyeneseken a Ferrarik uralják, kimagaslóan jó végsebességükre pedig nemigen tudnak magyarázatot. Pályától függően 3-8 tizedmásodpercet nyernek a többiekkel szemben az egyenesekben, ami a Mercedes mérnökei szerint nem pusztán kisebb légellenállású autójuknak köszönhető, elsősorban a motorteljesítményükből eredhet. Ez a löket viszont csak rövid ideig érkezik, és leginkább csak arra elég, hogy az időmérő edzéseken közelebb tartsa őket az ellenfelekhez, mint a versenyen.


A Mercedes egyik szakembere az Auto Motor und Sportnak megjegyezte: „A Ferrari bizonyos körökben a szabadedzéseken akár harminc Kilowatt extrát is képes bevetni.” Ez 40 lóerőt jelent, ami hatalmas különbség. Csak viszonyításképp: a Red Bull a Honda idei 4. erőforrásától 25 lóerős teljesítményjavulást vár a mostanihoz képest.


A vörösök problémája, hogy ez a fölényük csak ideiglenes. „Még egyszer sem fordult elő eddig, hogy a Ferrari vasárnapra is át tudta menteni az időmérős teljesítményét. Még előzésnél vagy védekezésnél sem tették, még egy teljes egyenesen keresztül sem, nemhogy egy teljes körön keresztül. Hozzánk viszonyítva a verseny napján sokkal nagyobb teljesítményt veszítenek” – mondta az ellenfél a szombati és vasárnapi motorteljesítmények különbségére utalva.




Sebastian Vettel (Fotó: XPB) Sebastian Vettel (Fotó: XPB)


Az ellenfeleknek feltűnt, a rejtélyes pluszteljesítmény mindig akkor érkezik a Ferrarinál, amikor autójuk a boxból érkezik, majd a gyorskört megelőzően teljesít egy lassú kört. A versenyen ilyesmire nincs mód. Tekintve, hogy az FIA idén az ERS-használat, valamint az üzemanyag-használat terén is szigorításokat vezetett be, a többi csapat nem érti, honnan ered ez a látványos löket egy körön.


Az utóbbi versenyek azonban azt mutatják, túlzottan nem kell aggódniuk, mivel bármennyire is jók a kvalifikáción, visszaesésük szinte garantált a futamon. Ezt igazolják a számok is. A Ferrari tízből hat időmérő edzésen a legmagasabb végsebességet érte el idén, a versenyen viszont csak kétszer bizonyult a leggyorsabbnak. És még ha a szélárnyékozás és a DRS-használat torzít is a képen, a tendencia így is kirajzolódik.


Összességében elmondható, a Ferrari fegyvere nem elég hatékony, és egyre kevésbé az. A megoldást számukra mindenképpen az autó versenyképesebbé tétele és a versenytempó helyrerakása jelenthetné, mert ha ezen a téren nem lesz előrelépés huzamosabb ideig, észbe sem kapnak, és már a rendszerint a második félévre feljavuló Red Bull nyomát is bottal üthetik…