A bajnoki cím már nemigen lebeghet a tíz futam után is nyeretlen Ferrari szeme előtt, a Mercedesre való fölzárkózást viszont továbbra is komolyan gondolják 2019-ben. Folyamatosan dolgoznak is az autójuk gyengeségeit kiküszöbölő fejlesztéseken, ám még ha állítják is, hogy fejlődtek az utóbbi hetekben, a helyzetük az elmúlt két hétvégén mégsem a kívánt irányban változott. A Mercedes továbbra is a mezőny élén áll, ám a maranellóiakra időközben fölzárkózott a Red Bull.
Adrian Neweyéknak az először (csak Max Verstappen autóján) Ausztriában bevetett módosított első szárnnyal sikerült életre kelteniük az RB15-öst, amely az erősödő Honda-motorral Spielbergben és Silverstone-ban is javulást mutatott, versenykörülmények között pedig összességében jobb volt a Ferrarinál, vagyis átvette a második helyet a csillagosok mögött.
A helyzet a vörösöket is kezdi bosszantani. Csapatfőnökük Silverstone-ban elismerte, valóban nagyon közel került hozzájuk a Red Bull. „Egyértelműen javultak. Ausztriában nyertek, és most is versenyképesek voltak. A csomagjaink nagyon közel vannak egymáshoz, és ez a legutóbbi versenyeken be is bizonyosodott. Nehéz lenne eldönteni, melyikünk a második legjobb. De ez csak lökést ad nekünk, mert tudjuk, hogy fejlődnünk kell, és hogy az első helyért kell harcolnunk, függetlenül attól, milyen pályán vagyunk. Silverstone-ban ez nem sikerült, és ez csalódás. Az időmérő után jobb eredményre számítottunk, de a tempónk nem volt elég jó a versenyen” – fogalmazott Mattia Binotto.
Az időmérőn valóban nem voltak még bajban. Charles Leclerc-t például csak századok választották el a pole-szerző Mercedestől, és ismét jobb rajthelyezést szerzett Max Verstappenéknél. Vasárnap viszont jött a látványos visszaesés, amihez hasonlót már az ausztriai és a kanadai pole-szerzésük után is láthattunk tőlük. A monacói a némi szerencsével megszerzett harmadik helyezése után Angliában meg is állapította: autójukat mindenekelőtt versenykörülmények között kellene gyorsabbá tenniük, mert ezúttal lassabbak voltak a Red Bullnál.
Rejtélyes, de kétes értékű 40 lóerős löket
Látványos visszaesésük részben egy olyan időmérős csodafegyver meglétére vezethető vissza, amit csak szombatonként tudnak használni. Az ellenfelek már sokszor beszéltek arról, hogy az egyeneseken a Ferrarik uralják, kimagaslóan jó végsebességükre pedig nemigen tudnak magyarázatot. Pályától függően 3-8 tizedmásodpercet nyernek a többiekkel szemben az egyenesekben, ami a Mercedes mérnökei szerint nem pusztán kisebb légellenállású autójuknak köszönhető, elsősorban a motorteljesítményükből eredhet. Ez a löket viszont csak rövid ideig érkezik, és leginkább csak arra elég, hogy az időmérő edzéseken közelebb tartsa őket az ellenfelekhez, mint a versenyen.
A Mercedes egyik szakembere az Auto Motor und Sportnak megjegyezte: „A Ferrari bizonyos körökben a szabadedzéseken akár harminc Kilowatt extrát is képes bevetni.” Ez 40 lóerőt jelent, ami hatalmas különbség. Csak viszonyításképp: a Red Bull a Honda idei 4. erőforrásától 25 lóerős teljesítményjavulást vár a mostanihoz képest.
A vörösök problémája, hogy ez a fölényük csak ideiglenes. „Még egyszer sem fordult elő eddig, hogy a Ferrari vasárnapra is át tudta menteni az időmérős teljesítményét. Még előzésnél vagy védekezésnél sem tették, még egy teljes egyenesen keresztül sem, nemhogy egy teljes körön keresztül. Hozzánk viszonyítva a verseny napján sokkal nagyobb teljesítményt veszítenek” – mondta az ellenfél a szombati és vasárnapi motorteljesítmények különbségére utalva.
Az ellenfeleknek feltűnt, a rejtélyes pluszteljesítmény mindig akkor érkezik a Ferrarinál, amikor autójuk a boxból érkezik, majd a gyorskört megelőzően teljesít egy lassú kört. A versenyen ilyesmire nincs mód. Tekintve, hogy az FIA idén az ERS-használat, valamint az üzemanyag-használat terén is szigorításokat vezetett be, a többi csapat nem érti, honnan ered ez a látványos löket egy körön.
Az utóbbi versenyek azonban azt mutatják, túlzottan nem kell aggódniuk, mivel bármennyire is jók a kvalifikáción, visszaesésük szinte garantált a futamon. Ezt igazolják a számok is. A Ferrari tízből hat időmérő edzésen a legmagasabb végsebességet érte el idén, a versenyen viszont csak kétszer bizonyult a leggyorsabbnak. És még ha a szélárnyékozás és a DRS-használat torzít is a képen, a tendencia így is kirajzolódik.
Összességében elmondható, a Ferrari fegyvere nem elég hatékony, és egyre kevésbé az. A megoldást számukra mindenképpen az autó versenyképesebbé tétele és a versenytempó helyrerakása jelenthetné, mert ha ezen a téren nem lesz előrelépés huzamosabb ideig, észbe sem kapnak, és már a rendszerint a második félévre feljavuló Red Bull nyomát is bottal üthetik…