Négy pontba szedték 2021-es követeléseiket az F1-es versenyzők

A héten Sebastian Vettel és Romain Grosjean a GPDA képviseletében részt vett az F1 2021-es szabálymódosításairól szóló találkozón, és átnyújtotta a sportág vezetőinek a versenyzők négy pontból álló javaslatát.

Fotó: XPB

A sportág történetében először idén a versenyzőket is bevonták a Forma–1 szabályalkotási folyamatába. Az első találkozón Lewis Hamilton és Nico Hülkenberg képviselte a résztvevőket, akkor ők Ross Brawnék részletes 2021-es terveit hallgatták végig. Ezen a héten Genfben sor került az újabb egyeztetésre a csapatok és a sportági vezetők közül, és azon ezúttal is képviseltette magát a versenyzők érdekvédelmi szövetsége, a GPDA. Most két igazgatójuk, Sebastian Vettel és Romain Grosjean ült le a tárgyalóasztalhoz, és át is nyújtottak egy listát, mely négy pontban taglalja, miket várnak el mindenképpen a versenyzők a sportág jobbá tétele érdekében.


A négy pont a következő volt:


1. Jobb gumik. A gumiknak nem szabadna egyből túlmelegedniük, amikor az autó csúszkálni kezd, továbbá könnyebbé kéne tenni a műkötési tartományba hozásukat és abban tartásukat.


2. Kevésbé érzékeny aerodinamika. A követő autónak nem szabadna annyi leszorítóerőt veszítenie, mint most.


3. könnyebb autók.


4. Egyenlőbb erőviszonyok. A mezőny között meglévő hatalmas különbségek csökkentése az egyenlőbb pénzelosztás és a kiadások csökkentése révén.



Vettel: Viták helyett most már dönteni kéne


Grosjean Hockenheimben részletesebben is beszélt a találkozójukról és követeléseikről. „Hosszú egyeztetés volt, de nagyon fontos, hogy a versenyzők is részt vehettek benne. Négy egyértelmű ponttal álltunk elő. Volt vita pár dologról, amik szerintünk teljesen hasztalanok a show javítása szempontjából. E négy pont mentén kellene haladni, és csak azzal foglalkozni, hogy jobbá tegyük az F1-et. A GPDA által prezentált négy pontról az összes versenyzővel megállapodtunk. Nálunk ez úgy megy, hogy ha a versenyzők ötvenegy százaléka azt mondja, ebbe az irányba menjünk, akkor ebbe az irányba megyünk. Ha ez a négy dolog megvalósulna, akkor biztosra veszem, hogy a versenyzés ki***** jó lenne!” – fogalmazott a francia.


Megkérdezték arról, szerinte az FIA és az F1 fog-e hallgatni rájuk. „Nagyon is! Jean Todt (az FIA elnöke – a szerk.) nagyon támogat minket.”




Sebastian Vettel (Fotó: MTI/EPA) Sebastian Vettel (Fotó: MTI/EPA)


A másik résztvevő, Sebastian Vettel egy kicsit szkeptikusabban fogalmazott. Szerinte az alapvető problémát a reformok folyamatos felvizezése és a háttérben folyó politikai csatározások jelentik. „Egyértelművé tettük az álláspontunkat, meglátjuk, mi lesz belőle. Ha továbbra is csak vitázunk ezen, akkor nem sok minden. Egyszerűen nincs esély arra, hogy mindenki egyetértsen. Valakinek a kezébe kéne venni az irányítást, és kimondani, hogy márpedig így lesz. Ezért gondolom úgy, hogy a jövőben ennél egyszerűbb döntéshozatali folyamatra is szükségünk lenne.”



A versenyzők szerint a tankolás maradt az egyetlen út


Ami a részleteket illeti, a négy pont közül a versenyzők a hármast, vagyis az autók tömegének csökkentését érzik a legégetőbb feladatnak. Miután az új 2021-es autótervek és a nem igazán változó motorszabályok miatt a jövő autói várhatóan még nehezebbek is lesznek a mostaniaknál, Jean Todt FIA-elnök nemrégiben fölvetette, vissza kellene hozni a tankolást, hogy a gépeknek ne kelljen annyi pluszterhet cipelniük az üzemanyag formájában. Döntés erről a genfi találkozón még nem született, ám az már kiderült, hogy miközben a csapatok mérnökei hevesen ellenzik azt, a versenyzők többsége a tankolás mellett áll. Éppen a súlyprobléma miatt.


„Igen, akarjuk ezt” – erősítette meg Grosjean. „Nem azért, mert annyira jót tesz a versenyzésnek, hanem mert muszáj lejjebb vinnünk az autók tömegét, hogy segítsünk a Pirellinek. Ez csak átmeneti megoldás, hatvan-hetven kilogrammal könnyítene az autókon. A nagy tömeg miatt melegszenek annyira túl a gumik. A tankolás segítene ezen. Amikor 2009-ben bemutatkoztam, az autók hatszázöt kilósak voltak, most hétszáznegyven körül vannak. Ez száznegyven kiló többlet. És ha azt nézzük, hogy a verseny elején tele vannak tankolva, nyolcszázötven kilogrammal indulunk. Ez túl sok egy F1-es autónak.”




Tankolócső (Fotó: xpbimages.com) Tankolócső (Fotó: xpbimages.com)


A versenyzők rámutattak, e helyzeten a Brawnék által tervezett új autók csak tovább rontanak, ahelyett hogy megoldást kínálnának, mivel többek között az egységesített fékrendszer is 8 kilogramm többletsúlyt jelentene, és a 18 colos kerekek is további 25 kilogrammot. A gumik méretének módosítását teljesen fölöslegesnek tartó Vettel ennek kapcsán föl is tette a kérdést: „Előre nem tudta senki, hogy az új kerekektől csak nehezebbé válnak az autók?”


Grosjean szerint e körülmények között teljesen mindegy, hogy kevesebb lesz-e az előzés, vagy nőnek-e a kiadások a tankolás miatt, ennek most nemigen van alternatívája. „Ez a legkönnyebb és legolcsóbb módja annak, hogy megszabaduljunk hetven kilogrammtól.”


Robert Kubica azon kevesek egyike, aki még versenyzett a mezőnyből a tankolás 2010 előtti időszakában. Ő semmilyen hátrányát nem látná a visszatérésnek. „Ha rajtam múlt volna, soha be sem szüntettem volna! Nyilván vannak eltérő érvek és okok, de versenyzői szemmel csak a pozitívumát látom annak, ha az autók könnyebbé válnának, mert ettől a gumik dolga is egyszerűbb lenne, és a taktikázást is feldobná. Most mindent a gumik vezérelnek: meg van határozva, mikor állsz ki, minden egyértelmű. Ha valaki kiáll, az beindítja a láncreakciót az elévágás miatt. A tankolással ezzel szemben kevergetheted a kártyákat, és valami plusz tényezőt adna, aminek jó hatása lenne a versenyzésre” – vélekedett a lengyel.


A genfi találkozón a Haas csapatfőnökeként részt vevő Günther Steiner azt nyilatkozta, a legfőbb témájuk a gumihelyzet volt, beszéltek a tankolás előnyeiről és hátrányairól is, de még a szabadabb versenyzésről is, ám egyelőre egyik fontos kérdésben sem értek el előrelépést. „Ezen a találkozón most nem jutottunk sokkal előrébb az előzőhöz képest, de ez nem jelenti azt, hogy nem volt előrelépés. Inkább csak egy egyeztetés volt. De lesz még további kettő, és talán akkor produktívabbak leszünk” – kommentált.


190725 NemetGP idotabla3duna