Vettel: Aki csak a dollárjeleket látja…

Rossz döntéseivel az F1 is vastagon benne lehet abban Sebastian Vettel szerint, hogy a sorozat népszerűsége csökkent Németországban. Futamuk várható elvesztését ő a „mocskos anyagiakkal” is magyarázza. Remény még van, de a Mercedes segítsége nélkül halovány.

Mick Schumacher (Fotó: XPB)

Hockenheimbe érkezve a mezőny mindkét német tagja, Sebastian Vettel és Nico Hülkenberg is szuperlatívuszokban beszélt arról a fogadtatásról, amit 2018-ban kaptak a hazai szurkolóktól. A ferraris még fájó kiesése ellenére is az egyik legszebb emlékként őrzi azt a hétvégét a hangulat miatt, míg renault-s honfitársa úgy fogalmazott: „Amióta a Forma–1-ben vagyok, soha nem tapasztaltam olyan légkört Németországban, mint tavaly.”


Úgy tűnik azonban, hogy ez is kevés lesz a futam megtartásához: jelen állás szerint valószínű, hogy 2020-ban elmarad az F1-es Német Nagydíj. A szervezők évek óta harcolnak a kereskedelmi jogok birtokosával a kedvezőbb szerződési feltételekért, és biztosítsák, hogy ne válhasson veszteségessé a versenyük. Az F1 eközben azt nehezményezi, hogy a futamuk nem olyan népszerű, mint mondjuk Silverstone-é, lanyhult az érdeklődés a sportág iránt Németországban. Volt év, amikor alig több mint 40 ezer néző látogatott ki a helyszínre.


Nemet GP futam 14_30 DUNA



Vettel: A németek nem díjazzák a sportág rossz döntéseit


A Michael Schumacher iránti korábbi őrületnek ugyan valóban nincs nyoma az országban, Sebastian Vettel szerint többről van szó annál, hogy az új generáció nem tudja eléggé lázba hozni a közönséget. „Az természetes, hogy a legnagyobb felhajtás akkor volt, amikor Michael elkezdett nyerni, hiszen ő volt az első német, aki bajnok lett. Elsőnek lenni mindig nagyobb lendületet ad, nagyobb érdeklődést vonz. De a hangulat a múlt évben bizonyította, hogy igenis vagy étvágya a közönségnek a versenyzésre. Csakhogy a németek nagyon egyenesek és őszinték, és talán történtek bizonyos dolgok a sportágban, amik nem tették népszerűbbé azt náluk…” – vetette föl Vettel, aki az utóbbi időben sokszor kritizálta az F1-et szabályaiért, versenyzéshez való hozzáállásának megváltozásáért, valamint konkrétan az FIA „versenyellenes” ítéletei miatt is.


Az autósport népszerűségének csökkenése nemcsak a nézőszámban, a német versenyzők számában is visszaköszön. Mick Schumacher körül ugyan egyre nagyobb a felhajtás, ám az alsóbb kategóriákban hiába tűntek fel ígéretes fiatalok, jelenleg mégsem látszik, hogy rajta kívül ki kerülhetne még be az egykor hét németet is felvonultató F1-es mezőnybe.




Fotó: XPB Fotó: XPB



Ha csak a dollárjeleket látják…


Vettel szerint ennek hátterében anyagi okok is állnak. „Amikor Nico vagy én gokartozni kezdtünk, teljesen más volt a hátterünk. Ha most ugyanolyan esélyeket kapnánk, mint a jelenlegiek, szerintem már elég hamar véget érne a pályafutásunk, mert egyszerűen nincs elegendő pénzünk rá. Szerintem ahhoz, hogy minél több fiú és lány kezdjen el versenyezni, mindenekelőtt olcsóbbá kellene tenni azt. Jelenleg túlságosan drága, sokak számára megfizethetetlen” – utalt arra, hogy jelenleg a német támogatók sem a leglelkesebbek, főleg nem a versenyzés mostani költségeit látva.


A négyszeres világbajnok a német futam küszöbön álló elvesztését is a „piszkos anyagiakkal” magyarázza. „Végső soron ez azon múlik, ki hoz egy kis pénzt. Idén szerencsére a Mercedes besegített a versenynek. Klassz, hogy még megvan a versenyünk. De hogy a jövőben is meglesz-e, azt nem tudom. Németország autós nemzet, van igénye az autósportra, és fontos lenne, hogy meghatározó szerepet kapjon benne. De sajnos vannak emberek, akik másképp gondolkodnak, és csak a dollárjeleket látják. Nem ez lenne az első ilyen eset…” – kritizált.




Sebastian Vettel és Nico Hülkenberg (Fotó: XPB) Sebastian Vettel és Nico Hülkenberg (Fotó: XPB)


Az anyagiak jelentik Hockenheim és az F1 vitájának magját. Az üzemeltetők már évek óta panaszkodnak, hogy a magas követelt jogdíjak mellett szinte csak veszteséges lehet a futamuk, ami számukra elfogadhatatlan. A Liberty a sportág bevételcsökkenésétől tartva nem szívesen engedne az árból. 2019-ben a futamot az mentette meg, hogy a Mercedes főszponzorként Hockenheim segítségére sietett, és ezzel garantálták, hogy nem lesz veszteség. Csakhogy a csillagos márka 2020-ban nem hajlandó folytatni ezt az együttműködést. „Nem áll módunkban” – jelentette ki Toto Wolff sportigazgató. „Nem az anyagiakon múlik, egyszerűen ez a Liberty és a Forma–1 üzlete, amibe nem szeretnénk belefolyni. Az ő dolguk eldönteni, hol versenyzőnk, és hol nem. Szeretnénk, ha lenne Német Nagydíj, de ezt nekik kell eldönteniük.”



A Mercedes többet nem segít


Wolff kiemelte, megállapodásuk tavaly teljesen spontánul jött. „Vasárnap reggel volt egy találkozunk Chase Careyvel és Sean Bratches-zel, megkérdezték, tudnánk-e segíteni a lyuk kitömésében, és fél órával később megállapodtunk. Így vált lehetségessé a Német Nagydíj.”


Georg Seiler, Hockenheim most leköszönő igazgatója szerint a Mercedes nélkül nem sok esélyük van a folytatásra 2020-ban. „A határidő még nem járt le, és amíg nincs hivatalos bejelentés, addig él a remény. De realisták is vagyunk, ezért nem igazán hiszünk” – fogalmazott. „Ami nem megy, az nem megy. Egyértelműek a feltételeink: csak olyan szerződésbe megyünk bele, amely biztosítja az anyagi rizikó elkerülését. Idén nem volt rizikó. Tény, hogy szükségünk lenne támogatóra, mert pénz nélkül nem működhet. Olyan szerződést pedig nem kapunk még egyet, mint 2019-re. Ezért mindenkinek, aki Forma–1-et akar Németországban, most cselekednie kell beszéd helyett.”




Fotó: XPB Fotó: XPB


Az idei Német Nagydíj talán nem örvend akkora népszerűségnek, mint a múlt évben, amikor Vettelnek és a Ferrarinak minden esélye megvolt a Mercedes ellen a bajnokságban, a számaik összességében idén sem rosszak. 2018-ban 70 ezer nézőjük volt, most valamivel kevesebbre számítanak. „Jelenleg hatvanezernél tartunk, de a kasszáknál még vásárolható jegy” – mondta Seiler.


Mick Schumacher szombati bemutatója a 2004-es Ferrarival azt mutatta, a szurkolók továbbra is képesek lelkesedni a sportágért. Nico Hülkenberg szerint sem lehet ez az akadálya a folytatásnak. „A múlt év alapján igenis elmondható, hogy érdekli az embereket az F1. Elképesztő volt látni a tavalyi hangulatot. Németország szereti az autókat, az érdeklődés még megvan. Egyes években nagyobb, másokban kisebb, de komoly múltunk van a versenyzésben, és ezt figyelembe kéne venni” – vélekedett a Renault versenyzője.


A konkurencia a naptárba kerülésért viszont túl nagy, és ha valóban javultak Barcelona esélyei a maradásra, Hockenheim szinte garantáltan kihullik a 2020-as programból. Függetlenül attól, a versenyzők és csapatok mennyire szeretik a pályát, vagy hogy a szurkolók mennyire lelkesek.