Musorujsag
Élő Eredmények

Csak két versenyző között vívódik a Mercedes: Bottas vagy Ocon?

Csak két versenyző között vívódik a Mercedes: Bottas vagy Ocon?

Auto Motor und Sport, Motorsport Week, Racefans
Max Verstappen megszerzése az álom kategóriája, George Russell pedig remeklése ellenére sem számíthat az előléptetésre, így a Mercedesnek most Valtteri Bottas és Esteban Ocon közül kell választania 2020-ra. Toto Wolff a dilemmáról beszélt.

Egyelőre csak Lewis Hamiltonnak van biztos szerződése a következő idényre a Mercedesnél, hogy ki lesz a csapattársa, az továbbra is kérdéses. Toto Wolff csapatfőnök ezúttal nem hozott gyors döntést, mint egy éve, amikor már július közepén, még a versenyző formahanyatlása előtt aláírt újabb egy évre Valtteri Bottasszal. A finn ezúttal összességében jobb teljesítményt nyújt, ám miután így is nagy hátrányban van csapattársával szemben, és a kispadon meg ott várakozik Esteban Ocon, a Mercedes döntése ezúttal mégsem olyan egyszerű.

Az utóbbi hetekben fölmerült, a csapat talán azért is váratja Bottast, mert azt várja, érvénybe lép-e Max Verstappen kilépési záradéka, s megszerezhető lesz-e a holland már 2020-ra. Wolff a Hungaroringen határozottan kijelentette, hogy Verstappen nem téma náluk. És ez talán nem is véletlen: miután a tehetség már rendelkezik győzelmekkel, és a legjobb háromban van a bajnokságban, a nyári szünetig élő kilépési záradéka várhatóan nem lép életbe.

Ezek után Wolff kijelentette: már csak két jelöltjük van. „Csak Esteban és Valtteri közül kell választanunk. Már hosszú ideje egyeztetünk a csapaton belül, és én viaskodom önmagammal, hogy mi lenne a helyes lépés a csapat számára, valamint a versenyzők számára. Ha csak egyiküket választhatnánk, nem is kéne gondolkodni, ki üljön az autóba. Bizonyos szempontból mindketten megérdemlik az ülést. Esteban azért, mert nehéz helyzetbe került, de nagyon motivált, tehetséges és energikus. Másfelől Valtteri tapasztalt, és bizonyította, hogy milyen gyors tud lenni. Emellett nagyon sokat tesz a csapat fejlődéséért Lewisszal együtt. Sok az érv és az ellenérv tehát.”

„Végső soron bárhogy is döntünk, annak a csapat és a versenyzők szempontjából is a lehető legjobbnak kell lennie. Most megvárjuk, hogy lemenjen a mostani hétvége, aztán a nyári szünetben összedugjuk a fejünket, és meghozzuk a döntést” – vázolta a helyzetet Wolff.

Esteban Ocon (Fotó: XPB) Esteban Ocon (Fotó: XPB)

Nem szabotálnák Ocon pályafutását

A csapat túl sokáig sem akarja halogatni az ügyet, mivel nem szeretné elvenni a lehetőségeket egyik versenyzőjétől sem. Amennyiben ajtót mutatnak Bottasnak, neki új csapat után kell néznie, ha pedig Ocon marad le a Mercedes-ülésről, neki kell helyet találniuk máshol. Könnyebben talán a francia boldogulna a körön kívül, hiszen korából adódóan neki van nagyobb jövője, emellett a fizetési igénye sem olyan magas. Számára a visszatérés már önmagában előrelépést jelentene, míg Bottas esetében a csapatváltás minden esetben visszalépést, hiszen a mezőny legjobb gárdáját kéne elhagynia.

Oconnak a Mercedes mellett a Renault-nál és a Haasnál lehet lehetősége még, és újabban az Alfa Romeóval is hírbe hozták. Amennyiben más csapatot választ, a Mercedes kénytelen lesz elengedni a kezét. A rövid távú kölcsönadás már tavaly is akadály volt több istállónál, így a valószínűbb forgatókönyv, hogy a csillagosok legalább két évre szabaddá teszik őt.

Wolff szerint e helyzetben a versenyző érdekei fontosabbak a csapaténál. „Ha nem tudsz lehetőséget biztosítani egy fiatal versenyző számára, akkor muszáj kompromisszumot kötnöd. Nem kívánom szabotálni Esteban pályafutását azzal, hogy akadályozom, és nem engedem el. Nagyszerű személyiség, megértené, ha ezt tennénk, és azt mondanánk neki, szükségünk van rá a Mercedes-családon belül, ezért mást kell csinálnia. Ugyanakkor szerintem a Forma–1-ben kell lehetőséget kapnia – akár velünk, akár más csapattal.”

Esteban Ocon (Fotó: XPB) Esteban Ocon (Fotó: XPB)

Amiért Russellnek nincs esélye az előléptetésre

Fölvetődött, az első évében még a gyenge Williamsnél is nyilvánvalóan remek teljesítményt nyújtó George Russell is lehetőséget kaphatna a Mercedesnél. Ő maga is utalt arra, nem foglalkoztatja, ki áll feljebb a juniorprogramban, vagy hogyan teljesít idén Bottas a Mercedesnél, ő készen állna a feljebb lépésre. Wolff ugyanakkor ezt a lehetőséget 2020-ra kizárta, mivel szerinte az F2 tavalyi bajnokának még tapasztalatot kell szereznie. „George már tizenöt éves kora óta sugdos a fülembe, hogy elmagyarázza, miért is kell mindenképpen a Mercedesnél versenyeznie. Nagyon fiatalon érkezett a Forma–1-be, és meg akarjuk neki adni az esélyt arra, hogy megismerje a közeget, hogy tanuljon, hogy elkövessen olyan hibákat, amiket annak idején Max Verstappen is a Toro Rossónál.” – érvelt az osztrák.

„Lewis csapattársaként egyből nagy nyomás nehezedne rá. Nem szeretnénk már a pályafutása ilyen korai szakaszán a saját generációja legjobb versenyzője mellé ültetni, mert nem tenne jót neki. Nem akarjuk kiégetni George-ot. A Williamsnél többet tanulhat, mint nálunk. Például arról, hogyan járulhat hozzá egy csapat fejlődéséhez.”

Lando Norris, Charles Leclerc vagy éppen Max Verstappen példája azt mutatja, nem feltétlenül kell félteni a mai fiatalokat a nagy kihívásoktól, ők már vannak annyira felkészültek és céltudatosak, hogy helyt tudjanak állni akár elismert topversenyzők csapattársaként, akár győztes autókban ülve. Russell esetében azonban van egy másik akadály is: őt hosszú távra kötelezte el a Williams. Három évre írt alá velük, és szerződéséből legkorábban 2021-ben léphetne ki. Gorve márpedig komoly terveket szövöget vele, ezért ragaszkodik is hozzá.

190801 MagyarGP időtábla vasarnap

Borítókép: Valtteri Bottas (Fotó: MTI/Balogh Zoltán)

További tartalmak