Musorujsag
Élő Eredmények

Adatmorzsákból briliáns taktika – a Hamilton-győzelem hátteréről

Adatmorzsákból briliáns taktika – a Hamilton-győzelem hátteréről

Mercedes
A Mercedes vezető stratégája elmesélte, hogyan jutottak el a Lewis Hamilton győzelmét hozó taktikáig a Magyar Nagydíjon.

Emlékezetes győzelmet aratott a múlt vasárnapi hungaroringi versenyen a Mercedes. Lewis Hamilton három körrel a leintés előtt előzte meg a futamot végig vezető Max Verstappent. A mindvégig feszült és izgalmas küzdelem igazi taktikai sakkjátszmává alakult, s ezáltal annak főszereplőjévé tette a Mercedes taktikáján dolgozó csapatot, élükön James Vowles vezető stratégával. A szakember a csapat szokásos elemző videójában mesélte el, hogyan mattolták a Red Bullt.

Mivel a pole-ból rajtoló Verstappen az első métereken meg tudta őrizni vezető helyét, Hamilton versenytempója és gumikezelése viszont jobb volt, a címvédőnek csak két lehetősége volt az első hely megszerzésére: vagy a pályán előz erőből, vagy taktikai úton teszik lehetővé számára, hogy rendelkezzen az előzéshez szükséges nagy tempófölénnyel (ez kb. 1,5 másodperc volt a Hungaroringen). Előzni nem tudott, így a csillagos csapat már korán stratégiai támadást indított.

Az első lehetőségük az lett volna, hogy megpróbálkoznak az elévágással, vagyis Verstappen előtt állnak ki kereket cserélni, és a friss gumi tempóelőnyüket használva ellenfelük elé kerülnek, miután az visszatér az utánuk megejtett kerékcseréjéből. Csakhogy a Red Bull elébe ment ennek, és ők hívták ki először versenyzőjüket. „Az első etapon világossá vált, hogy vagy azzal előzhetjük meg Verstappent, ha elévágunk, vagy azzal, hogy eltérő taktikával gumielőnyre teszünk szert vele szemben. Végül az utóbbit csináltuk, de előtte az elévágáson is gondolkodtunk. A gond az volt, hogy két Ferrari volt a kerékcsereablakunkban. El kellett döntenünk, hogy kiálljunk-e, próbálkozva az elévágással.”

„De volt két gond. Az egyik, hogy a kemény gumi lassan melegedett, ezért nehéz lett volna egyből olyan tempót diktálni, ami Verstappen megelőzéséhez kellett volna. A másik gond meg az lett volna, hogy a kiállás után azonnal meg kellett volna előzni a két nagyon gyors Ferrarit. Valójában ilyen helyzetben nem lehet egy másodpercet ledolgozni a másikkal szemben a kivezető körön, és ezért döntöttünk úgy, hogy hosszabb ideig a pályán maradunk.”

Lewis Hamilton és James Vowles (Fotó: XPB) Lewis Hamilton és James Vowles (Fotó: XPB)

Hamilton így hat körrel később állt ki kemény gumiért, ami azt jelentette, hogy hat körrel frissebb abroncson indíthatott támadást Verstappen ellen. Hogy mennyivel gyorsabb volt, azt jelezte, hogy kiállása utáni 6 másodperces hátrányát három kör alatt eltüntette, és újra DRS-távolságon belülre került. Csakhogy előzni nem tudott, ezért ismét a stratégákra hárult a feladat: lehetővé kellett tenniük számára, hogy még jobb eséllyel előzhessen.

A Red Bull ekkor kétszeresen is hátrányba került. Egyfelől mivel nem használta a szabadedzéseken a kemény gumit, nem sejthette, hogy az mennyire el fog fogyni az autóján a végére. Másfelől mivel a Ferrarik nagyon lemaradtak a két éllovasról, Hamiltonnak lehetősége nyílt egy „ingyen kerékcserére”, hogy friss gumin indítson nagy hajrát a végén. Innentől a csillagosoknak már csak számolgatniuk és mérlegelniük kellett.

„A kemény gumin igazi hosszú etapot senki sem teljesített. Annyi üzemanyaggal nem, hogy megállapíthassuk, milyen mértékű lesz a kopása. Ez sok ismeretlent eredményez. Mindenki egy kiállással tervezett a versenyen, beleértve minket is, mivel előzni nagyon nehéz Budapesten, és az előrejelzéseink azt mutatták, hogy a gumik bírni fogják. Miután kiálltunk, már tudtuk, hogy elévágásra nincs lehetőségünk, ezért onnantól az volt a tervünk, hogy minél jobban eltérjünk Verstappentől a gumik terén, és arra kényszerítsük őt, hogy jobban igénybe vegye a gumiját, hátha ezzel túlfeszíti a húrt velük” – mondta Vowles.

Lewis Hamilton (Fotó: Mercedes) Lewis Hamilton (Fotó: Mercedes)

Mint mondta, csapatuk nemcsak azt nézte, Hamilton az újabb kerékcserével rendelkezni fog-e akkora tempóelőnnyel, hogy ledolgozza a kiállás miatt összeszedett hátrányát és előzzön, de azzal is számolt, hogy a hajszával Verstappent a gumik tönkretételére kényszerítik, ami jelentősen lassítani fogja a Red Bull-ost. „Ahogy Verstappen és Lewis elhúztak a mezőnytől, új lehetőség is megnyílt: ez a két kiállás volt. A színfalak mögött van egy csapatunk, amely fáradhatatlanul dolgozik. Ők a pénteki adatmorzsákat használták csupán, mivel nagyon keveset körözhettünk, és ezekből modellezték le, hogy hogyan fog teljesíteni a mi gumink, valamint Verstappen gumija. És jól gondolkodtak. E modellek alapján jöttünk rá, hogy a két kiállás egy fantasztikus helyzetet eredményezhet a futam végén, mivel Verstappen abroncsai addigra nagyon visszaesnek, ha elég nyomást gyakorolunk rá.”

„Volt húsz másodpercünk, amit le kellett dolgoznunk, majd meg kellett előznünk Verstappent a verseny végén. Lewis jogosan kérdőjelezte meg a taktikánkat, de aztán minden körben pontosan olyan időket autózott, amilyenekre szükségünk volt a megvalósításhoz. Verstappennek muszáj volt reagálnia, keményen kellett mennie, jobban igénybe venni a gumikat, hogy tartani tudja az előnyét. De ez nem használt. A gumija elfogyott, ahogyan azt a csapat jósolta, és mi nyertünk végül” – elemezte mesteri húzásukat a szakember.

Borítókép: Lewis Hamilton (Fotó: Mercedes)

További tartalmak