Musorujsag
Élő Eredmények

Ferrari nem tartja „Forma–1-es” megoldásnak az egységesítést

Ferrari nem tartja „Forma–1-es” megoldásnak az egységesítést

Motorsport
Nem tartja „Forma–1-es” megoldásnak a Ferrari, hogy a sportági vezetők nagyfokú egységesítést terveznek a csapatokra erőltetni 2021-től. De egyéb aggályaik is vannak a tervezett reformok kapcsán.

A Liberty Media és az FIA már hónapokkal ezelőtt ismertette részletes terveit a Forma–1 2021-re időzített átfogó megújulásáról, ám végső határozat még nincs arról, pontosan hogyan alakulnak a szabályok. Több részlet kapcsán is vitába bonyolódtak tudniillik a csapatokkal, ezért úgy döntöttek, az eredetihez képest pár hónappal későbbre, október végére tolják a véglegesítés határidejét. Hogy addig születik-e egyezség, és meg tudnak-e oldani minden problémát, az kérdéses. Az viszont nyilvánvaló, hogy továbbra is van szakadék a felek között.

Az egyik legnagyobbat a Ross Brawnék tervezőcsapata által megalkotott új autók jelentik. Az előzéssel kapcsolatos problémákat kívánják megoldani velük, ám ahhoz, hogy működjön az elgondolásuk, szükségszerűen szűk korlátok közé szorítanák a csapatokat, ami egyes résztvevők szerint már eleve túlságosan egyforma autókhoz vezetne. Ezt ráadásként még meg is fejelnék egy célzott egységesítési folyamattal: számos alkatrészt és rendszert tennének standarddá, hogy ezen területek befagyasztásával visszaszorítsák a kiadásokat. A Ferrari leginkább ez utóbbi törekvést ellenzi, mert szerintük sem a sportág hagyományaihoz, sem a további költségekkel kapcsolatos intézkedésekhez nem passzol.

„Még nem vagyok elégedett. A Ferrari nevében mondom, hogy nem vagyok az” – nyilatkozta Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke az olasz Motorsportnak a 2021-es szabálytervekről. „Már a legelején elmondtuk, hogy az egységesítés ellen vagyunk, és úgy érzem, túlságosan is elmozdulunk ebbe az irányba. Hogy miért ellenezzük? Először is azért, mert úgy érezzük, ez szembemegy a sportágunk lényegével, ami a versengés. Az egységesítés ezzel ellentétes törekvés. Másrészről azért is ellenezzük, mert az egységesítéssel nem spórolsz pénzt, hiszen az új alkatrészekhez kell igazítanod az autódat, és ennek van anyagi vonzata. Szóval nem gondolom, hogy ez összeadódva pozitív lenne.”

Mattia Binotto (Fotó: XPB) Mattia Binotto (Fotó: XPB)

Binotto szerint a költségcsökkentő egységesítésre semmi szükség, ha egy másik intézkedéssel, a költségvetési plafon bevezetésével már úgyis tesznek a kiadások kordába szorításáért. E két intézkedés meglátása szerint üti egymást. „A fenntarthatóság fontos, és szerintem a költségplafon, amit már mindannyian aláírtunk, kedvez ennek. Ez megfékezi a kiadásokat, csökkenti a különbséget a kisebb és nagyobb csapatok között, még ha a meghatározott költségplafon túl magasnak is tűnik a kicsik számára.”

„És ez visszavisz minket az egységesítéshez: nem hiszem, hogy szükség lenne egységesíteni alkatrészeket a spóroláshoz. A költségplafonnal mindenki azonos feltételekkel indul, de lehetőség lenne arra, hogy mindenki szabadon döntse el, mit épít a négy kerék közé. Szabályok nélkül csak a csapat döntésén múlna, hogy az adott pénzt a leghatékonyabban költse el, és a lehető leggyorsabb autót alkossa meg belőle. Ez szélsőséges hozzáállás lenne, de úgyis el fogjuk költeni a maximálisan engedélyezett összeget. Az élcsapatok legalábbis el fogják, bárhol is húzzák meg a plafont. Szóval ezen a téren az egységes elemeknek semmi hatásuk nem lesz. Megértem, mi motiválja őket, de óvatosan fel kéne mérnünk a negatív hatásokat és a lehetséges előnyöket.”

Fotó: XPB Fotó: XPB

A Ferrarinak azonban nem csak a költségek és az egységes alkatrészek oldaláról vannak fenntartásaik 2021 kapcsán. Az új autók aerodinamikai szabályzatát sem tartják magától értetődő előrelépésnek, hiszen lehet, hogy az előzési lehetőségek jelentősen javulni fognak az új aerodinamikával, a szabályváltozás negatív hatásokkal is járhat. „Kezdettől fogva vannak fenntartásaink az új aerodinamikai szabályokkal szemben, mégpedig két okból. Az egyik, hogy az új szabályokkal mindent a nulláról kell kezdeni, aminek sok előre nem látható következménye lehet, és ez nagy kockázatot jelent. A másik, hogy úgy érezzük, ettől az aerodinamika válhat a legfőbb teljesítménytényezővé” – sorolta a motorok terén már élen járó Ferrari főnöke.

Innen nézve szerinte a csaták javítására való törekvés önmagában nem lehet kizárólagos célkitűzés. „Nem alakíthatjuk show-vá a sportot, meg kell maradnia sportnak, mert a show gyenge lábakon áll. Nyilvánvalóan javítanunk kell a műsoron, amit a sportágunk kínál, de ez két eltérő fogalom. Nagyon óvatosnak kell tehát lenni a döntéshozással, és nem szabad túlreagálnunk semmit. Lenne min javítani, ebben egyetértünk, de a közben figyelni kéne erre is.”

Borítókép: Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

További tartalmak