A ferrarisok csak új motort, hárman büntetést is kaptak

Már három büntetés biztossá vált Monzában, miközben a gyártók közül utolsóként a Ferrari is bevetette legújabb fejlesztési erőforrását.

Fotó: XPB

Az Olasz Nagydíj első szabadedzése alatt az FIA közzétette azon versenyzők listáját, akik új erőforrásegységekkel vágtak neki a hétvégének. Összesen öten vannak, közülük hárman büntetést is kapnak. A két következmény nélkül cserélő a Ferrari két versenyzője, Sebastian Vettel és Charles Leclerc, akik V6-os motorból, turbófeltöltőből és MGU-H-ból kaptak egy harmadik példányt.


Már a legújabb fejlesztésről van szó, vagyis a vörösök ilyen szempontból most érték utol az új motort már Spában kipróbáló Mercedest. Új Ferrari-motorok már a múlt héten is voltak bevetésen, a két Haas és Antonio Giovinazzi Alfa Romeója használta őket, ám a hírek szerint az a változat nem egyezett meg a gyári ferrarisok által most kapott verzióval. Mindez azt is jelenti, hogy bár Giovinazzi autójában meghibásodott az új motor múlt szombaton, ez nem feltétlenül jelent okot aggodalomra a Scuderia számára. A ferrarisok által most bevetett verzió egyébként a partnercsapatoknak is a rendelkezésükre állna, ám ezért büntetést és nagyjából 3 millió eurót kéne fizetniük.


Hogy pontosan mekkora előrelépést hoz az egység, arról nincs információ, ám a ferrarisok szerint Monzában 10 lóerő körönként 0,2 másodperces gyorsulást jelent, vagyis minden apró előrelépés értékes lehet a hétvégén.




Charles Leclerc (Fotó: XPB) Charles Leclerc (Fotó: XPB)



Verstappenék a sor végén


Miközben Vettelék csak az előnyeit élvezhetik az új hajtóegységeknek, Max Verstappen, Pierre Gasly és Carlos Sainz  hátrasorolásos „jutalmat” is kap érte. Előbbi két versenyző már Spában új motort kapó csapattársát követve vette használatba új Honda-egységét – mind a hat komponensből új példányt kaptak péntekre. Emiatt mindketten araszolhatnak a rajtrács végére vasárnap.


Az új Honda-motort Belgiumban csak Danyiil Kvjat használta egész hétvégén, és a Red Bull háza táján elégedettek voltak az eredménnyel. A hírek szerint nagyjából 0,3 másodperces gyorsulást köszönhetnek majd neki. „Egyelőre nehéz megmondani, mennyit ér pontosan, de a tesztpadon előrelépést mutatott. A mostani szabadedzésen még nem használtuk agresszív beállításokkal, de amit a Toro Rossónál láttunk múlt héten, az nagyon biztató volt, és hiszem, hogy ez ezen a hétvégén is így lesz” – nyilatkozta Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke az új erőforrásukról az első szabadedzés után.


190905 OlaszGP időtábla



Fejlődik, de még nem megbízható a Renault


A harmadik büntetett, Lando Norris a központi elektronikán kívül ugyancsak minden példányból újat kapott, vagyis ő is a mezőny végére kerül. Nála már előre tervezték ugyan a monzai cserét, ám azok után, hogy Belgiumban motorhibával esett ki, amúgy is szükség lett volna rá. A McLarennél Carlos Sainz is az előző verziójú Renault-motor hibája miatt esett ki – ő már múlt pénteken használta az új változatot, és ezen a hétvégén is azzal fogja folytatni szombattól. Akárcsak a gyári renault-sok.


Sainz legutóbb meghibásodó motorjáról azóta kiderült, bevethető lesz még a folytatásban, és a probléma forrását is beazonosították a Renault-val. „Jó hír, hogy a motor túlélte, és pénteken is ezt fogom használni” – jelentette még csütörtökön Sainz. Norris eközben csak visszafogottan mert örülni az új erőforrásának a múlt vasárnapi utolsó körös kiesése után. „A problémát megtaláltuk, meg is oldottuk a hétvégére. Még nem történt ilyesmi korábban. Dolgozunk rajta a Renault-val. Azt nem állítom, hogy nem ismétlődhet meg, mert ez nem az én reszortom” – nyilatkozta a brit újonc.




Carlos Sainz (Fotó: XPB) Carlos Sainz (Fotó: XPB)


A Renault-motort használóknak azért Daniel Ricciardo szerint van okuk az örömre is, mivel  az erőforrásuk egyre erősebb és versenyképesebb. „Spában csak úgy suhantunk az egyenesekben, ami jó. Ez optimistává tesz minket Monzára is. Szerintem rendben leszünk. Az elmúlt években a Red Bullnál mindig a motor volt a hibás, az autó tökéletes. De a motorunk nagyon sokat fejlődött, és most már csak az autónkat kéne feljavítanunk” – mondta az ausztrál.


Helyzetértékelésével Sainz is egyetértett. „Nem a motorteljesítmény a legfőbb gondunk, hiszen a Renault sokkal közelebb került a Mercedeshez és a Ferrarihoz. Még nem áll velük azonos szinten, de már sokkal közelebb van, és ennek örülünk. A megbízhatósággal még van gond, hiszen Ausztráliában már a tizenegyedik körben kiestem, és Spában is problémám adódott. De ettől eltekintve nem volt olyan rossz. Nem borzalmas a megbízhatóság, de tény, hogy még lehetne jobb ennél” – nyilatkozta a spanyol versenyző.


A versenyzők által eddig használt motorkomponensek:




V6-osTurbóMGU-HMGU-KEnergiatárolóKözponti elektronika
Lewis Hamilton333222
Valtteri Bottas333222
Sebastian Vettel333223
Charles Leclerc333222
Max Verstappen444333
Alexander Albon444333
Daniel Ricciardo544333
Nico Hülkenberg644323
Romain Grosjean333222
Kevin Magnussen333223
Carlos Sainz544443
Lando Norris444443
Sergio Pérez333211
Lance Stroll444211
Kimi Räikkönen333222
Antonio Giovinazzi444224
Danyiil Kvjat555433
Pierre Gasly655533
George Russell333233
Robert Kubica333211