7+1 ok, amiért érdemes nézni a Giro d’Italiát

Szombaton kezdődött és három héten át izgalomban tartja a sportág szerelmeseit az olasz országúti kerékpáros körverseny, a Giro d’Italia. Milliók követik a helyszínen és a televízióban, de miért üljön le az egyszeri néző, hogy már-már betegesen vékony sportolókat szenvedni lásson valahol Olaszországban? Összeszedtünk hét plusz egy okot.

Giro d'Italia (Fotó: cyclingweekly.com/Yuzuru Sunada) (Fotó: cyclingweekly.com/Yuzuru Sunada)



1. Táj

Kerékpáros körversenyről beszélve az első, ami eszünkbe juthat, a gyönyörű táj. Kicsit több mint három hét alatt 21 szakaszt és 3579 (!) versenykilométert teljesít a 176 fős mezőny, és persze a szervezők igyekeznek úgy alakítani az évről évre változó útvonalat, hogy bemutassák az ország legszebb vidékeit, tehát bőven van látnivaló. Lebilincselő tájak, olajfaligetek, történelmi óvárosok, csodálatos tengerpartok és persze hófalak a hegyekben.

Giro d'Italia (Fotó: steephill.tv/Sirotti) Nem kisasszonysport (Fotó: steephill.tv/Sirotti)



2. Kultúra

A szakaszok alatt nemcsak nézelődni, művelődni is lehet. Mivel folyamatosan mozgásban van a mezőny és akár 5-6 órán át is tarthat egy etap, minden nap más vidék, tájegység történelmét, gasztronómiáját ismerhetjük meg a közvetítésnek hála.

3. Több versenyt élvezhetünk egyszerre

Bár a legnagyobb figyelem az adott szakaszért és az összetettért, azaz a rózsaszín trikóért (Maglia Rosa) folytatott küzdelmet kíséri, párhuzamosan több versengés is zajlik. A gyorsasági pontversenyben jellemzően a sprinterek küzdenek (az élen álló viseli a ciklámen színű trikót), a hegyi pontversenyben a hegyimenők (kék trikó), a fiatalok versenyében a 25 éven aluliak (fehér trikó), és ezeken felül több olyan kisebb jelentőségű versengés is van, amelynek éllovasai nem viselnek megkülönböztetett trikót. Így aztán könnyen megeshet, hogy egy szakaszon belül egyszerre és egymás mellett több versenyt is láthatunk.

Giro d'Italia trikóviselők (Fotó: welovecycling.com) A trikóviselők a 3. szakasz előtt (Fotó: welovecycling.com)



4. Kiszámíthatatlanság 

Ha belegondolunk, hogy 176 egymással versenyző, profi kerekes 3579 kilométert tesz meg két keréken átlag 40 km/órás sebeséggel, biztosra vehetjük, hogy számtalan technikai gond, defekt, rosszabb esetben bukás, vagy egészügyi gond, betegség hátráltatja a bringásokat. Ezen a versenyen 21 napon, sokszor napi 4-6 órán át kell a nyeregben lenni napsütésben, szélben, esőben, hóban, és a legunalmasabbnak tűnő szakaszokon is pillanatok alatt borulhat a verseny addigi menete.

5. Taktika

Noha elsőre pofonegyszerű egyéni sportágnak tűnhet, nagyon összetett csapatsportról beszélünk, amelyben nagyon nem mindegy, ki hol teker éppen a mezőnyben. A versenyen 22 nyolcfős csapat indul, amelyben mindenkinek megvan a maga feladata. A kapitányok az összetettben igyekeznek minél jobb eredményt elérni, a sprinterek a szakaszgyőzelmet célozzák meg, és persze vannak, akik síkon, vannak, akik a hegyeken segítenek a kiemelt embernek, vagy éppen vizet és frissítőt hoznak a csapattársaknak a kísérőkocsikból. A taktika mellett természetesen a cél is csapatról csapatra változik (lásd az előző bekezdést), és a versenyt megelőzően a kereteket is ehhez igazítják.

szélárnyék (Fotó: Eurosport) A szélárnyék a legnagyobb kincs: nagyon nem mindegy, hogy valaki az élen teker vagy a mezőny közepén (Fotó: Eurosport)



6. Szurkolók

Köztudott, hogy Olaszországban a kerékpározás nemzeti sport. A szurkolók ennek (és mediterrán vérmérsékletüknek megfelelően) drukkolnak, ami már televízióban is nagy élmény, nem beszélve arról, ha a helyszínen élvezhetjük a versenyt és a hangulatot. Persze a versenyzőknek nem mindig felemelő a dolog, hiszen gondoljunk bele, milyen lehet, mikor mondjuk 200 kilométer megtétele után, egy 10 %-os emelkedőn egy méterről ordítanak az arcunkba a mellettünk futó fura szerzetek.

Giro d'Italia szurkolók (Fotó: cyclinside.it) (Fotó: cyclinside.it)



7. Jót lehet aludni rá

Még akkor is érdemes lehet odakapcsolni az adásra, ha a fentiek mind hidegen hagyják a nézőt. A Forma-1 mellett ugyanis talán a kerékpár közvetítés a legalkalmasabb, hogy munka után hazaérve, vagy szombat délután szunyókáljon egyet az ember a versenyt közvetítő motorok, valamint a helikopterek rotorjainak monoton hangjára.

+1 Már online is ingyen lehet nézni

Az M4 Sport mellett az m4sport.hu is élőben közvetíti a 102. Giro d’Italiát, így természetesen akkor is minden költség nélkül követhetjük a versenyt, ha netán nem vagyunk televízió előtt.