Háy György repülésbiztonsági szakértő az M1-nek nyilatkozva elmondta, az ilyen kisgépeken nincs olyan adatrögzítő berendezés, mint a nagy utasszállítókon, ezért az is elképzelhető, hogy soha nem fog kiderülni, mi okozta a tragédiát. A teljes vizsgálat még hosszú hónapokig eltarthat, a légibaleseteket vizsgáló brit hatóság (AAIB) ugyanakkor a rendelkezésre álló adatok – radarkép, rádióforgalmazás, időjárási adatok, roncsok elhelyezkedése, holttest állapota – alapján kiadott egy előzetes jelentést. Mivel a repülőt a kapcsolat megszakadásának helyétől alig néhány tíz méterre találták meg, egészen a lezuhanás előtti pillanatokig rekonstruálni lehet az útvonalat, amelyen kedvezőtlen időjárási körülmények uralkodtak a baleset idején.
A szakértő hozzátette, ha az időjárás lehetővé teszi a gép maradványainak felszínre hozatalát, a roncsok vizsgálata is sok új információval szolgálhat. „Bár a becsapódás erősen megrongálta, a szakemberek többnyire szét tudják választani, hogyan nézett ki a gép előtte és milyen elváltozást okozott a becsapódás.”
Az AAIB előzetes jelentéséből derült ki a repülőgép és a pilóta előélete is. „Nem volt engedélye utasszállításra, de egy viszonylag nagy gyakorlattal rendelkező, több ezer órát repült pilóta volt” – mondta Háy György, aki szerint a repülőgépnek is magasabb műszaki követelményeknek kellett volna megfelelnie az utasszállításhoz. „Olyan ez, mint az autóknál: lehet valakinek autója és vezethet, de attól még nem biztos, hogy taxizhat. Ahhoz magasabb szintű műszaki kritériumoknak kell megfelelni, a vezetővel – ez esetben pilótával – szemben is magasabb követelmények vannak tapasztalat, képzettség és egészségügyi állapot tekintetében.”
A repülésbiztonsági szakértő elmondta, egy magánpilóta rokonokat, barátokat szállíthat, de pénzért nem árulhatja a szolgáltatását, ugyanakkor létezik egy kiskapu ennek megkerülésére. „Lehet költségmegosztással repülni. Ha én repülnék valahova, és ha valaki ugyanarra akar menni, akkor jöhet velem és megfelezzük a kölstéget. Ilyenkor hivatalosan azt mondják, hogy csak megosztják a költséget.”
Az előzetes vizsgálat azt is megállapította, hogy a 28 éves Sala a becsapódáskor elszenvedett fej- és törzssérüléseibe halt bele.
Emiliano Sala a Nantes-tól szerződött a Cardiffhoz, ezért utazott Franciaországból Walesbe január 21-én. Az egymotoros repülőgép pilótája, az 59 éves David Ibbotson a La Manche-csatorna fölött 1500 méteres magasságban kérte, hogy alacsonyabban haladhasson el a Guernsey-szigetnél, majd az ereszkedés közben, 700 méteres magasságnál eltűnt a radarképekről. A gépre február 3-án bukkantak a tengerfenéken. A 28 évesen elhunyt argentin futballista holttestét február 7-én hozták felszínre, a pilóta holttestének továbbra sincs nyoma.
A játékost a balesetet megelőző héten klubrekordot jelentő, 17 millió euró (5,4 milliárd forint) körüli összegért igazolta le a Cardiff.