Kollár Lajos, a Magyar Vitorlás Szövetség elnöke az esemény pénteki sajtótájékoztatóján emlékeztetett arra, hogy a tavalyi 50. Kékszalagra rekordnak számító 681 hajó adta le a nevezését és 545 csapat ért be a célba, a visszajelzések alapján pedig bízik abban, hogy idén is sokan rajthoz állnak majd közülük. Kiemelte: az idén két évfordulót is ünnepelnek.
„Egyrészt az első Kékszalagot 85 évvel ezelőtt, 1934-ben rendezték meg, másrészt idén 90 éves a Magyar Vitorlás Szövetség, amely Európában az elsők között alakult meg” – hangsúlyozta az elnök, aki szerint a Kékszalag nemcsak a vitorlázás, hanem a Balaton ünnepe is. Hozzátette: a verseny attól érdekes, hogy klasszikus és modern hajók egyformán részt vehetnek rajta.
Zolnai György, a főszponzor Raiffeisen Bank vezérigazgatója kifejtette, azért álltak a Kékszalag mellé, mert a verseny szellemisége és célcsoportja összhangban van a pénzintézet alapértékeivel és ügyfélkörével, ráadásul több mint tíz éve támogatják a Majthényi, Domonkos világbajnok kettőst.
Holczhauser András, a szövetség főtitkára elmondta, hogy a verseny a hagyományoknak megfelelően a Balatonfüred – Balatonkenese – Siófok – Tihanyi-szoros – Keszthely – Balatonfüred útvonalon halad majd, amely az első Kékszalag óta változatlan. Hangsúlyozta, hogy nemcsak az abszolút legjobbakat díjazzák, hanem az egyes hajóosztályokét is, így összesen 27 kategóriában osztanak érmeket. Hozzátette: ismét számos vizes és vízparti kiegészítő programot szerveznek, s ezek keretében július 20-án a balatonfüredi Vitorlás téren Berecz Zsombor Finndingi világbajnokkal is személyesen találkozhatnak a sportág szerelmesei.
A verseny első napját élő televíziós közvetítés formájában lehet majd követni az M4 Sporton és az m4sport.hu-n.
Fontos újdonság, hogy idén már nemcsak a honlapon, hanem mobileszközökön is követhető lesz a verseny.
A 13-szoros győztes Litkey Farkas kiemelte, ennek az újításnak köszönhetően minden hajóosztályban végig nyomon lehet kísérni a pillanatnyi állást.
„Olyan izgalmas lesz a verseny, mint még soha” – jelentette ki Litkey, aki szerint a Kékszalag varázsát az adja, hogy egy nyitott verseny, nagy nevekkel, és attól különleges, hogy olyan hajók is összemérik az erejüket, amelyek máskor nem találkoznak.
Litkey az M4 Sportnak nyilatkozva a Kékszalag egyediségéről beszélt illetve arról, hogy mi jelenti az igazi kihívást a viadal résztvevői számára. „Magyar bajnoki címet kiosztunk harmincat, világbajnoki cím is sok van, mert több hajóosztályban is lehet világbajnokságot rendezni, Kékszalag viszont csak egy van. A Balaton elég nagy tó ahhoz, hogy már a verseny teljesítése is kihívás legyen. Ez talán az igazi kihívás, mert aki több napon keresztül vitorlázik, annak egészen másképp kell átgondolnia a felkészülést. Szolgálatokat kell kialakítani a hajón, váltásokat, pihenni is kell ennyi idő alatt, az étkezést is meg kell oldani, tehát komoly logisztika van a versenyzők mögött. Akárhányadik helyen is ér célba az ember, ha körbevitorlázza a Balatont a Kékszalagon, mindenkinek csak gratulálni tudok. Mindenkit invitálni szeretnék, hogy jöjjön el és próbálja ki magát.”
Az idei Kékszalag esélyesei között Litkey Farkas mellett a német Roland Gäblert, valamint a tavalyi győztes hajót, a Saframot megvásároló Váradi Szabó Jánost emlegetik.
A Kékszalag időrekordját az Opel Fifty-Fifty tartja, ez a hajó 2014-ben 7 óra 13 perc alatt teljesítette a távot.